چهارشنبه 29 تیر 1384

مرتضي مرديها: حادثه انتخابات محصول عملكرد پنج سال گذشته اصلاح‌‏طلبان بود، ايلنا

جريان‌‏هاي سياسي رفتارهاي جماعت‌‏گرا را به رفتارهاي جامعه‌‏گرا تبديل كنند

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك استاد دانشگاه گفت: حادثه انتخابات رياست‌‏جمهوري محصول عملكرد پنج سال گذشته اصلاح‌‏طلبان بود.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"، سيد مرتضي مرديها عصر روز گذشته در سلسله نشست‌‏هاي تحليل انتخابات رياست‌‏جمهوري با عنوان "پس از انتخابات"، در سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي، گفت: من در مرحله اول انتخابات راي ندادم، البته پروژه تحريم انتخابات را هم قبول نداشتم، در دور دوم انتخابات نيز بر نظر ات گذشته خود تاكيد داشتم اما زماني كه ديديم افرادي كه چهره جهاني هستند و در امر سياست سابقه‌‏اي طولاني دارند، در انتخابات شركت كرده‌‏اند، نتوانستم به اين نتيجه برسم كه نبايد در انتخابات شركت كرد.
مرديها، سياست را بازي شطرنج عنوان كرد و گفت: در سياست بايد بر اساس دانسته‌‏ها حركت كرد و اصل فعاليت سياسي حتي اگر به شكست منجر شود، مهم است.
وي، ضمن انتقاد به افرادي كه پس از شكست اصلاح‌‏طلبان مي‌‏گويند حرف ما درست بود و نبايد در انتخابات شركت مي‌‏كرديم، اين حرف‌‏ها را بچه‌‏گانه عنوان كرد.
مرديها، با تاكيد بر اينكه با برگزاري اين انتخابات، دنيا به پايان نرسيده است، اظهار داشت: عده‌‏اي به دنبال حركت‌‏هايي براي دگرگوني ساختار سياسي هستند، انقلاب يك حادثه استثنايي بود كه موجب تغيير در ساختار شده است، ديگر نبايد به دنبال به وجود آوردن انقلاب ديگر باشيم، اين انتخابات يكي از مراحل سياسي كشور ما بود و تمام شده است و ما بايد زندگي خود را ادامه دهيم و به اين فكر نباشيم كه ديگر دنيا تمام شده است.
وي با تاكيد بر اينكه تغيير نظام سياسي كشور منطقي نيست، تصريح كرد: بايد در سياست مانند بقيه امور خيلي آسان برخورد كنيم، عنوان كرد: معتقدم در 27 سال گذشته تصميمات در ساختار نظام از سوي هسته سخت نظام صورت مي‌‏گرفته و پس از هشت سال هم تغييري ايجاد نشده است و ساخت داخل نظام به گونه‌‏اي است كه نه تنها معين بلكه خود احمدي‌‏نژاد هم نمي‌‏تواند ايده‌‏آل‌‏هاي خود را به عرصه عمل برساند.
اين استاد دانشگاه افزود: هشت سال دولت اصلاحات تحت تاثير همين حاكميت سخت بود البته همواره بايد تلاش كنيم تا حاكميت رفتارهاي خود را اصلاح كند.
مرديها با تاكيد به اين موضوع كه نبايد منتظر تحولات زودرس در جامعه باشيم، اظهار داشت: بايد از خواب و خيال گذشته خود دست برداريم، شرايط جامعه ما به گونه‌‏اي است كه نبايد انتظار داشته باشيم تحولات عميق و ناگهاني در جامعه به وجود آيد و مردم ناگهان به دنبال تغييرات مدنظر ما باشند.
وي تصريح كرد: دوستان پس از انتخابات معتقد بودند كه اتفاق وحشتناكي صورت گرفته است ولي ما از خيلي از مسائل غافل شديم، كساني كه معتقدند اصلاح‌‏طلبان به مردم گرسنه توجه نكردند و به همين دليل راي نياوردند، حرف خنده‌‏داري است چون به غير از عرفا بقيه آدم‌‏ها يك هدف را دنبال مي‌‏كنند و آن هم بالا بردن لذت و كاهش درد است.
مرديها تصريح كرد: مردم كه هشت سال پيش ديوار بلندي را در مقابل لذت‌‏هاي خود مي‌‏ديدند، به كسي راي دادند كه بتوانند از لذت‌‏هاي آن‌‏ها را تامين كند، راي دادن مردم در هشت سال پيش براي توسعه سياسي نبود و دنبال اين حرف‌‏ها نبودند.
وي با تاكيد بر اينكه جريان مخالف اصلاحات نوعي ديگر از لذت را مطرح مي‌‏كند، اظهار داشت: جريان مخالف اصلاحات گفت پول نفت را بر سر سفره‌‏ها مي‌‏آورد و مردم نيز كه اين بار لذت را در ثروت و نوع عدالتي كه آنها مطرح كردند، ديدند و به اين جريان راي دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مرديها با اشاره به اينكه براي مردم آزادي معني ندارد و آنها به دنبال لذت هستند، اظهار داشت: آزادي بدون لذت براي مردم مهم نيست و مردم زماني آزادي را دنبال مي‌‏كنند كه به دنبال آن لذتي نيز داشته باشد، آزادي و عدالت براي اكثريت زماني مهم است كه بتواند لذت مردم را تامين كند.
وي افزود: شايد شما امكانات داشته باشيد ولي نتوانيد از امكانات خود به درستي استفاده كنيد، در اين زمان آزادي براي شما لذت و مهم است ولي زماني امكانات نداريد و به دنبال امكانات هستيد، در آن صورت عدالت براي شما مهم خواهد شد و اين انتخابات اين امر را به بهترين نحو نشان داد.
مرديها جامعه ايران را يك جامعه جماعتي دانست و تصريح كرد: در اين جامعه نمي‌‏توان همسويي تمام نيروها را به دنبال داشت، در "جامعه جماعتي"، هميشه اختلاف ميان نيروها وجود دارد، حتي اگر اين نيروها اشتراكات فراواني با همديگر داشته باشند.
وي در خصوص نگاه جريان‌‏هاي سياسي به آينده تصريح كرد: جريان‌‏هاي سياسي ما بايد بتوانند از ميراث فكري گذشته خود دل بكنند و رفتار جماعت‌‏گرا را به رفتارهاي جامعه‌‏گرا تبديل كنند.
مرديها با تاكيد بر اينكه بايد انتظارهاي روشنفكران در سطح جامعه باشد، اظهار داشت: روشنفكران به دنبال ساخت فكر هستند، به همين جهت، داده‌‏هاي آنها پيچيده است ولي مردم راحت‌‏تر با فضاي جامعه برخورد مي‌‏كنند و آن پيچيدگي روشنفكران را ندارند، به همين دليل روشنفكران بايد انتظارهاي خود را كاهش دهند.

Copyright: gooya.com 2016