پنجشنبه 1 دی 1384

تلويزيون صبا موفق به پخش برنامه های خود نشد، بی بی سی

* بهروز افخمی خط مشی تلويزيون صبا را تأمين نظر همه گروههای سياسی نه تنها در ايران، بلکه در افغانستان و تاجيکستان اعلام کرد


تلويزيون ماهواره ای فارسی زبان صبا که قرار بود از آخرين شب پاييز پخش برنامه های خود را آغاز کند، هنوز موفق به شروع کار خود نشده است.
صبا که به مهدی کروبی، رئيس پيشين مجلس شورای اسلامی ايران تعلق دارد قرار بود نخستين شبکه تلويزيونی ماهواره ای ايرانی باشد که رسماً به يکی از مقامات جمهوری اسلامی وابسته است.

اين شبکه تلويزيونی از پيش اعلام کرده بود که پخش آزمايشی برنامه های خود را در بلندترين شب سال که در ايران با نام يلدا شناخته می شود و از مناسبتهای سنتی ايرانيان به شمار می رود آغاز خواهد کرد اما پخش برنامه های اين شبکه در زمان مقرر انجام نشد.

بهروز افخمی مدير تلويزيون صبا در مورد علت عدم آغاز به کار اين شبکه تلويزيونی در زمان مقرر به بخش فارسی بی بی سی گفت فردی که نوار برنامه های اين شبکه را برای پخش به شهر دوبی در امارات متحده عربی برده بوده، هنگام پياده شدن از هواپيما در فرودگاه دوبی با مأموران امنيت پرواز ايرانی در داخل هواپيما مواجه می شود که مانع از پياده شدن او شده و به وی می گويند که بايد نوار را به آنها تحويل دهد.

به گفته آقای افخمی به دنبال پيگيريهايی که از تهران انجام گرفت، مأموران امنيت پرواز سرانجام به فردی که حامل نوار برنامه های تلويزيون صبا بوده اجازه پيداشدن و به همراه بردن نوار را می دهند اما از آنجايی که زمان مقرر برای پخش برنامه گذشته بوده، پخش اين نوار به روز بعد موکول شد.

آقای افخمی ساعت نه شب اول دی (22 دسامبر) را به عنوان زمان پخش نخستين برنامه تلويزيون صبا اعلام کرد اما در زمان مقرر باز هم پخش برنامه های اين شبکه صورت نگرفت.

آن گونه که از پيش اعلام شده قرار بود برنامه های تلويزيون صبا با سخنان آقای کروبی آغاز شود.


گفتگو با بهروز افخمی مدير تلويزيون صبا

آقای کروبی پس از شکست در انتخابات رياست جمهوری ايران اعلام کرده بود که قصد دارد شبکه تلويزيونی ماهواره ای راه اندازی کند و فعاليت سياسی اش را نيز با تأسيس حزبی با عنوان "اعتماد ملی" ادامه دهد.

کمتر از شش ماه از اعلام چنين وعده هايی، هم حزب اعتمادملی فعاليت خود را آغاز کرده و هم تلويزيون صبا.

بنابر قانون اساسی ايران انحصار شبکه های راديويی و تلويزيونی در دست دولت است و به همين دليل تلويزيون صبا در اميرنشين دوبی در امارات متحده عربی ثبت شده و محل پخش برنامه های آن در اين شهر است.

تلويزيون صبا در ايران عملاً شبکه ای خارجی به شمار می رود که هنوز مجوز فعاليت در داخل اين کشور را از وزارت ارشاد کسب نکرده است.


کروبی پس از شکست در انتخابات رياست جمهوری ايران اعلام کرده بود که قصد دارد شبکه تلويزيونی ماهواره ای راه اندازی کند

مديريت تلويزيون صبا را مهدی افخمی فيلمساز ايرانی به عهده دارد که در دوره پيشين مجلس شورای اسلامی از نمايندگان تهران در اين مجلس بود و با پايان دوران نمايندگی خود موافقت دولت وقت را برای راه اندازی نخستين شبکه راديويی و تلويزيونی خصوصی برای ايران کسب کرد هرچند با اينکه دولت حاضر شد برای تأسيس اين شبکه به او وام بدهد هيچگاه دست به اين کار نزد.

آقای افخمی در زمان انتخابات رياست جمهوری اخير ايران ساخت فيلمهای تبليغاتی مهدی کروبی را بر عهده داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برنامه های شبکه صبا قرار بود ابتدا به مدت دو ساعت پخش و پشت سرهم تکرار شود و از پانزدهم دی (پنجم ژانويه) مدت پخش برنامه ها به سه ساعت برسد تا اينکه سرانجام در آستانه عيدنوروز مدت برنامه ها به شش ساعت رسانده شود.

بهروز افخمی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی محتوای برنامه های تلويزيون را مجموعه ای از گفتگو و گزارش و خبر و فيلم مستند، همچون شبکه های خبری بين المللی از قبيل بی بی سی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت که اين شبکه فيلمهای سينمايی و تلويزيونی (فيلمهای داستانی) و همچنين برنامه هايی در قالب 'شو' پخش نخواهد کرد.

آقای افخمی به دستوری از جانب شورای عالی امنيت ملی و وزارت ارشاد ايران اشاره کرد که مطبوعات ايران را از خبر رسانی و نوشتن مطلب در مورد شبکه های ماهواره ای، بويژه تلويزيون صبا و همچنين تلويزيون هما که از آمريکا برنامه پخش می کند منع کرده است.

وزارت ارشاد همچنين طی دستوری به نشريات، درج آگهيهای مربوط به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را ممنوع کرده است.

بهروز افخمی خط مشی تلويزيون صبا را تأمين نظر همه گروههای سياسی نه تنها در ايران، بلکه در افغانستان و تاجيکستان اعلام و در عين حال اشاره کرد که با توجه به وابستگی اين شبکه به آقای کروبی امکان دارد برنامه ای هفتگی به حزب اعتمادملی اختصاص داده شود.

[اصل خبر در بی بی سی]

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تلويزيون صبا موفق به پخش برنامه های خود نشد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016