شنبه 3 دی 1384

جزييات تازه اى از سقوط هواپيماي C-130؛ احتمال پاك شدن قسمتي از نوار مكالمات خلبان و بازداشت مسئول برج كنترل فرودگاه مهر آباد، ايرانيوز

دريك دقيقه و 50 ثانيه از مكالمات ضبط شده هواپيماي C-130 ارتش هيچ مكالمه‌اي صورت نگرفته و احتمال مي‌رود كه اين مكالمات به طور عمدي پاك شده باشد.

محمد نبي رودكي نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري «ايرانيوز» با بيان مطلب فوق اظهار داشت: «يك دقيقه و 50 ثانيه از نوار مكالمات هواپيماي c 130 در حال حركت و چرخش است اما هيچگونه مكالمه‌اي ثبت نشده است اينكه در اين مدت چه اتفاقي در كابين خلبان رخ داده كه خلبان نتوانسته است مكالماتش را ادامه دهد و يا اينكه اين نوار به صورت عمدي پاك شده است از نكات مبهم پرونده بررسي علل سقوط هواپيماي C-130 است».

وي با بيان اينكه به دليل عدم وجود جعبه سياه در هواپيما مكالمات بر روي نوار ضبط مي‌شده ، اظهار داشت: «عقلاً و منطقاً زماني كه حالت اضطراري براي فرود هواپيما وجود دارد و نقص فني در يك هواپيما وجود دارد ، خلبان از ثانيه‌هاي مكالمه نيز براي كنترل اوضاع و فرود اضطراري استفاده مي‌كند از طرف ديگر از سوي عوامل كنترل‌كننده هواپيما واقع در فرودگاه نيز هيچگونه مكالمه‌اي در اين يك دقيقه و 50 ثانيه وجود ندارد بنابراين اين شائبه وجود دارد كه ممكن است اين مدت از نوار پاك شده باشد».

وي با بيان اين كه اين موضوع در حال بررسي فني و تكنيكي است افزود: «خلباني به نام ستوان خلبان نادري در زماني كه به نقص فني هواپيما رسيدگي مي‌شده در ليست گروه پرواز قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه تصريح كرد: «اينكه چگونه وقتي بابك گوهري خلبان اصلي هواپيما اعلام كرده كه يكي از سيستم‌هاي ناوبري هواپيما نقص فني دارد (و زماني به مدت 6 ساعت براي رفع خرابي سيستم ناوبري هواپيما به طول انجاميده) ستوان نادري به جاي بابك گوهري در ليست گروهي پرواز قرار مي‌گيرد و اينكه آيا بابك گوهري به طور 100 درصد از پرواز امتناع كرده كه خلبان نادري به جاي وي قرار مي‌گيرد ابهاماتي است كه پيش روي اين پرونده قرار دارد ».

رودكي در ادامه در خصوص چگونگي سقوط هواپيما توضيح داد: «هواپيماي كشوري كه مسئول هدايت هواپيما بوده حدود 3 مايلي فرودگاه مهرآباد به درخواست نيروي هوايي ارتش هدايت را به آنان مي‌سپارد و نيروي هوايي ارتش بلافاصله يك كاروان (واحد مخابراتي ارتباطي با خلبان) راه‌اندازي مي‌كند».

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه گفت: «بنابراين سازمان هواپيمايي كشوري يا برج كنترل فرودگاه مهرآباد دست از هدايت و كنترل هواپيما به سوي باند فرودگاه برمي‌دارد و در پي آن سرهنگ آذركيش از خلبانان باسابقه نيروي هوايي ارتش با خلبان بابك گوهري ارتباط برقرار كرده و اعلام مي‌كند كه خلبان چه راهنمايي مي‌خواهد ».

رودكي خاطرنشان كرد: «در نتيجه برج كنترل فرودگاه مهرآباد كه مجهز به يك رادار پيشرفته كانادايي، مانيتور و دستگاه ILS (دستگاه ناوبري زميني) است دست از كنترل و هدايت هواپيما به سمت باند فرودگاه با توجه به موقعيت بد جوي برمي‌دارد و مسئوليت به نيروي هوايي ارتش محول مي‌شود و سرهنگ آذركيش هدايت هواپيما را در دست مي‌گيرد».

وي افزود: «در اين زمان سرهنگ آذركيش به وسيله كارواني كه راه‌اندازي كرده بود، كنترل هواپيما را در دست مي‌گيرد و در اين زمان مانيتور و رادار پيشرفته هواپيماي كشوري نقشي در هدايت هواپيما به سمت باند نداشته است.

رودكي در ادامه در خصوص جلساتي كه در مجلس براي رسيدگي به پرونده تشكيل شد، گفت: «در جلساتي كه در مجلس برگزار شد، ميان رييس سازمان هواپيماي كشور، رضا نياركي و معاونين نيروي هوايي ارتش و خلبانان ارتش مشاجره و بحث‌هاي زيادي پيش آمد. لكن مقرر شد موضوع تا 1 ماه آينده بيشتر بررسي شودو با اضافه شدن 3 نفر از طرف كميسيون عمران مجلس تيم 29 نفره به هيات 32 نفره افزايش يافتند».

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: «به اين ترتيب زمينه حضور مجلس نيز در بررسي جزئيات اين سانحه به وجود آمده و نهايتاً كميته دفاعي مجلس قرار است به همراه چند خلبان بازنشسته كشوري و لشگري به عنوان مشاور كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي هفته آينده از برج كنترل هواپيماي كشوري بازرسي كنند كه خود من بعلاوه آقاي طلايي‌نيك رييس كميته دفاعي مجلس (طلايي‌نيك) نيز در اين بازديد حضور خواهيم داشت.

رودكي در ادامه گفت: «توقع ما به عنوان نمايندگان مردم اين بود كه هم مسئولان نيروي هوايي ارتش و هم سازمان هواپيمايي كشوري در همان روزهاي اول از ملت ايران عذرخواهي مي‌كردند».

وي با اعلام اينكه به دنبال مقصرين حادثه خواهيم بود، تأكيد كرد: متأسفانه هيچ احدي نه در ارتش و نه سازمان هواپيمايي كشوري از ملت ايران عذرخواهي نكردند. بنابراين ما مصرانه اين حادثه را پي‌گيري خواهيم كرد تا بالاخره مقصران حادثه مشخص شوند و پس از آن برخوردها و رسيدگي‌هاي لازم به عمل آيد».

رودكي افزود: «سازمان قضايي نيروهاي مسلح در ارتباط با سقوط هواپيماي C-130 افرادي را بازداشت كرده و در حال بازجويي از مسئولين برج مراقبت هستند و در حال حاضر مسئول برج مراقبت فرودگاه مهرآباد در بازداشت به سر مي برد تا از وي بازجويي‌هاي لازم به عمل آيد».

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تأكيد كرد: عذرخواهي از ملت ايران لازم بود و لازم است تا متوليان امر از ملت ايران كه عزيزان خود را در اين سانحه از دست داده‌اند عذرخواهي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016