یکشنبه 4 دی 1384

آصفی: اگر طرح روسیه غنی سازی داخل خاک ایران را تایید کند،آن را می پذیریم، مهر

* متکی فردا به افغانستان می رود

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه هنوز ایران طرحی از روسیه دریافت نکرده است، گفت: اگر روسیه طرحی ارائه دهد که حقوق ایران را به رسمیت بشناسد آن را می پذیریم و بررسی می کنیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه در آغاز جلسه هفتگی خود با خبرنگاران سال نوی مسیحی و میلاد حضرت مسیح را تبریک گفت.

وی در خصوص مذاکرات هفته گذشته ایران و سه کشور اروپایی در وین گفت: مذاکرات در سطح کارشناسی در دو دور در سفارت فرانسه و ایران برگزار شد . طرفین مواضع خود را صریح و جدی گفتند و قرار شد مذاکرات در آینده ادامه پیدا کند که این خود به نوعی پیشرفت است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نتیجه مذاکرات ایران و اروپا بدین معناست که فضای ادامه گفتگو وجود دارد، افزود: اگر طرف اروپایی به حقوق جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد جای کار بیشتر هم هست.

آصفی در پاسخ به خبرنگاران که خواستار اخبار پشت پرده مذاکرات شدند، گفت: پشت پرده هم چیزی بیشتر از آنکه گفتم نبود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری که از بیانیه وزارت خارجه روسیه مبنی بر ارائه طرح این کشور به ایران و ارتباط این موضع گیری روسیه با گفتگوی تلفنی روز جمعه پوتین و بوش پرسید و گفت: فکر می کنم همه آمده بودید همین سوال را بپرسید .

وی افزود: با روس ها گفتگوها و همکاریهای خوبی داشته ایم و این روابط در آینده هم ادامه می یابد و در خصوص طرح صرفا ایده هایی مشخص شده بود اما ما هنوز طرح مدون و مشخصی دریافت نکرده ایم.

آصفی در پاسخ به خبرنگاران که به تاکید روسیه بر ارائه طرح در بیانیه وزارت خارجه خود اشاره می کردند گفت: شما اگر از من می پرسید می گویم طرحی مدون نداده اند.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال تصریح کرد: روشن است که هر طرح و هر پیشنهادی که حقوق جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسد و حق غنی سازی در خاک جمهوری اسلامی ایران را تائید کند با نظر مثبت در مورد آن گفتگو می کنیم.

وی در عین حال یادآور شد: بهترین طرح هسته ای طرح رئیس جمهور مبنی بر کنسرسیوم هسته ای است و اگر گزینه های دیگری هم باشد آماده ایم گفتگو کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار "مهر" که پرسید آیا بیانیه وزارت خارجه روسیه به معنای تغییری در مواضع این کشور نسبت به مسائل هسته ای ایران است گفت: از خودشان بپرسید من سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هستم.

خبرنگاری پرسید ایده های مطرح شده از سوی کشورها از جمله روسیه چیست؟ گفت: ایده ها آنقدر زیاد است که نمی توان همه را گفتم. اینها موضوع بحث نیست. ایده وقتی خیلی روی آن بحث نشده باشد طبیعی است که خیلی جذاب نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بازداشت اتباع آلمانی و فرانسوی در آبهای خلیج فارس گفت: این اتباع ورود غیر مجاز به آبهای ایران داشته اند طبیعی است که بازداشت شده اند. سفارت خانه های دو کشور توانسته اند با این افراد صحبت کنند آنها سلامت هستند و پرونده در اختیار قوه قضائیه است. وزارت خارجه با قوه قضائیه و سفارت ها مدام در تماس است تا این افراد بتوانند از حقوق خود برخوردار باشند.

خبرنگاری بار دیگر پرسید سفارت روسیه آیا آنگونکه در بیانیه آمده است نامه ای به وزارت خارجه داده است ؟ آصفی گفت طرح مدونی دریافت نکرده ایم.

آصفی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص استراتژی نگاه به شرق گفت: گرایش به شرق یعنی ایجاد توازن در سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران نه اینکه به یک جهت خاصی توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مفهوم از شرق و غرب عوض شده است افزود: اینکه کشورهای مختلف را اعم از شرقی و غربی در جای خودشان ببینیم و با توجه به امکانات از آن استفاده کنیم این سیاست بلند مدت جمهوری اسلامی ایران است.

آصفی در خصوص امکان از سرگیری تحقیقات هسته ای و ساخت سانتریفیوژها در هفته های آتی گفت: ما این بحث را جدا از مذاکره می دانیم. بحث غنی سازی موضوع مذاکره است که فعلا دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و ترجیح می دهیم از طریق مذاکره آن را پیش ببریم.

موضوعات را ترجیح می دهیم از طریق مذاکره حل کنیم ضمن آنکه این موضوعات را جزو مذاکره نمی دانیم و هر زمان بخواهیم آن را آغاز می کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص ورود روسیه به مذاکرات ایران و اروپا گفت: ما با روسها و چینی ها هم مذاکره داشته ایم. این پیشنهاد ورود روسیه را آلمان مطرح کرده بود اگر جدی باشد و چینی ها و روسها علاقه مند باشند بررسی می کنیم. ما هنوز از آنها آهنگی نشنیده ایم طبیعی است اگر همه کشورها خواهان آن باشند بررسی می کنیم. اما این ایده هنوز جدی نشده است.

سهنگوی وزارت خارجه در خصوص دیدارهای اخیر مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی با مقامات ترکیه و مباحثی مبنی بر حمله به ایران از این طریق گفت: شیطنت رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست و طبیعی است که آنها تلاش دارند بین کشورهای منطقه گسست ایجاد کنند.

وی افزود: ترکها به این اندازه به موضوع توجه دارند که رژیم صهیونیستی سوء استفاده نکنند ما در یکی دو مورد این توجه را به دوستان ترک خود داده ایم.

آصفی تاکید کرد: بطور کلی این بحث مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی بیشتر تبلیغاتی است.

خبرنگاری پرسید اگر روس ها طرح خود را بدهند آن را می پذیرید؟ آصفی پاسخ داد: بر اساس پیش فرض ها صحبت نکنید اگر روسها این طرح را ارائه دهند و ببینیم حقوق ما را به رسمیت می شناخت آن را می پذیریم و بررسی می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاریخ مذاکرات آتی ایران و اروپا و سطح آن گفت: یکی از تاریخها 18 ژانویه است اما هنوز قطعی نیست و سطح مذاکرات در سطح پیشین خواهد بود.

خبرنگاری پرسید مهمترین رویدادها در سیاست خارجی ایران در سال رو به پایان میلادی چیست و آصفی تحولات عراق و افغانستان و نهادسازی ها در این کشورها را مهمترین تحولات خواند و گفت: در داخل هم بحث هسته ای را همچنان به عنوان یکی از تحولات جدی و چالش های مهم جمهوری اسلامی ایران است که با تدبیر در حال ادامه آن هستیم.

وی ادامه داد: تجاوزها و جنایات رژیم صهیونیستی و سکوت جامعه جهانی و حمایت آمریکا و پایمال شدن حقوق فلسطینیان را از دیگر موارد خواند.

آصفی تاکید کرد: ما با اروپایی ها به دنبال چانه زنی نیستیم حقوقی را به طور روشن بیان کرده ایم و گفته ایم این حقوق باید داده شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مذاکره را برای مذاکره نمی خواهیم، بلکه مذاکره را برای داشتن حق خودمان در داشتن چرخه سوخت می خواهیم و در این مسیر حاضریم تضمین های لازم را بدهیم.

وی در خصوص اخباری مبنی بر پیشنهاد ارائه 10 میلیارد دلار از سوی اسرائیل برای تحویل گرفتن ران آراد گفت: شما باور می کنید اسرائیلی های خسیس اینقدر پول بدهند، نه رقم درست است و نه ما از ران آراد خبرداریم.

آصفی در خصوص ابراز نگرانی کشورهای عربی از ایمنی نیروگاه بوشهر ابراز نگرانی عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب از فعالیت های هسته ای ایران گفت: آژانس بین المللی گزارش داده است که نیروگاه بوشهر طبق استانداردهای بین المللی ایمن است.

آصفی به سوال ابراز نگرانی موسی از فعالیت های هسته ای ایران پاسخ نداد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر فردای منوچهر متکی وزیر خارجه به افغانستان خبر داد و گفت: وزیر خارجه افغانستان ماه گذشته در ایران بودند و آقای متکی فردا به افغانستان می رود. این سفر قدم دیگری در گسترش همکاری های دو کشور خواهد بود یک سند کنسولی هم امضا خواهد شد که با موضوع تردد تجار و کامیون داران که اثر مثبتی در امر تجارت بین دو کشور خواهد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگاری پرسید: شنیده شده است که جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل 10 روز قبل از اولین سخنرانی رئیس جمهور درباره هولوکاست به مصوبه ای در این خصوص در سازمان ملل رای مثبت داده و این واقعه را پذیرفته است. آیا این خبر را تائید می کنید. آصفی با بیان اینکه این موضوع مربوط به بیشتر از 10 روز قبل از سخنرانی رئیس جمهور است، پاسخ داد: سازمان ملل یکمصوبه ای داشت در خصوص اینکه هولوکاست وجود داشته است و نماینده جمهوری اسلامی ایران در جلسه حاضر بوده و این اتفاق هولوکاست و اینکه بود یا نبود موضوع مورد مناقشه نیست بلکه ابعاد قضیه مهم است.

آصفی افزود: تصور نمی کنم اینطور باشد، با این حال باید بررسی کنم.

خبرنگاری از واکنش ایران به مسدود شدن حساب های بانکی اش در ایتالیا طبق حکم دادگاه این کشور پرسید، آصفی پاسخ داد: نتیجه دادگاه به روزهای دیگر موکول شده است هنوز حکم صادر نشده است .

آصفی در خصوص آزادسازی 4 گروگان ایرانی در عراق نیز گفت: در تماس مستمر هستیم. با عراقی ها موضوع را دنبال می کنیم و آقای متکی هم با وزیر خارجه شان گفتگو کرده اند از کانالهای دیگر هم کمک خواسته ایم از جمله گروههایی که در عراق نفوذ دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار "مهر" در خصوص تکرار اتهامات آمریکا در مورد دخالت ایران در عراق این بار در خصوص انتخابات این کشور گفت: ادعای پیش پا افتاده ای است و قابل بحث نیست.

آمریکائی ها سیستماتیک اتهام می زنند که ضعف خودشان را بپوشانند این اتهامات آنقدر تکراری و بی ارزش است که ارزش پاسخگویی ندارد.

وی افزود: ما در عراق دخالت نمی کنیم کسی دخالت می کند که از آن سوی دنیا در آنجا حضور مستقیم و فیزیکی دارد و به اشغال درآورده است.

آصفی از پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "مهر" مبنی بر اینکه واکنش اروپا به طرحهای پیشنهادی ایران در مذاکرات وین چه بوده است گفت: ما طرح هایمان را گفتیم ولی واکنش ها را باید بعدا بررسی کرد. وی افزود: طرفین مواضع خودشان را گفتند در حقیقت این که صرفا یک نشست بود که باید ادامه پیدا کند تا واکنشها و نظرات سنجیده شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفی: اگر طرح روسیه غنی سازی داخل خاک ایران را تایید کند،آن را می پذیریم، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016