پنجشنبه 18 خرداد 1385

ابراز نگرانی از وضعيت هفت روزنامه نگار بازداشت شده در شمال غرب ايران، گفتگوی راديو فردا با پيمان پاک مهر

از استان های آذربايجان غربی و شرقی خبر می رسد که موج بازداشت، احضار هفت روزنامه نگار و نويسنده در روزهای اخير، خانواده بازداشت شدگان را نگران کرده است.
پيمان پاک مهر روزنامه نگار در تبريز در مصاحبه با راديو فردا می گويد: هفت تن از روزنامه نگاران و نويسندگان در شمال غرب ايران بازداشت شده اند، همچنين حکم جلب يک نويسنده و نيز يک روزنامه نگار در مشکين شهر هم صادر شده.
پيمان پاک مهر می گويد: از اين که اين افراد را چه کسانی بازداشت کردند يا در کجا بازداشت هستند، اکثر خانواده هايشان اطلاع ندارند و فقط آقای اميری مطلع هستيم که در ۳۵ کيلومتری شهرستان مرند در يک زندان که اردوگاهی است برای ترک معتادين نگهداری می شود.
وی می گويد: مطبوعات محلی و کلا رسانه های خبری اخبار مربوط به بازداشت شدگان و قربانيان در شمال غرب ايران را کلا بايکوت کردند.

امير مصدق کاتوزيان

از استان های آذربايجان غربی و شرقی خبر می رسد که موج بازداشت، احضار هفت روزنامه نگار و نويسنده در روزهای اخير، خانواده بازداشت شدگان را نگران کرده است. پيمان پاک مهر روزنامه نگار در تبريز می گويد علت نگرانی خانواده بازداشت شدگان اين است که هويت نهاد بازداشت کننده و محل انتقال بازداشت شدگان مشخص نيست.
پيمان پاک مهر: هفت تن از روزنامه نگاران و نويسندگان در شمال غرب ايران بازداشت شده اند. همچنين حکم جلب يک نويسنده و نيز يک روزنامه نگار در مشکين شهر هم صادر شده و احضاريه برای ايشان آمده از دادگاه انقلاب مشکين شهر. علی حامد ايمان مديرمسئول هفته نامه توقيف شده شمس تبريز، اروج اميری خبرنگار در مرند، امين موحدی روزنامه نگار در مشکين شهر، وحيد درگاهی سردبير هفته نامه آوای اردبيل، عيسی علی نظری مديرمسئول هفته نامه آراز، جليل مقدسی نويسنده و خبرنگار نشريات شمال غرب به ويژه يارپا، منصور مظلومی نويسنده که حکم جلبش صادرشده، اسد يعقوبی روزنامه نگار و مسئول موسسه فرهنگی مطبوعاتی دنيز. همچنين حکم احضار آقای اميرحسين موحدی به دادگاه انقلاب مشکين شهر صادر شده که از او خواسته شده در روز ۲۲ خردادماه به اتهام «تبليغ عليه نظام» در اين دادگاه بايد حاضر شوند.
امير مصدق کاتوزيان: آيا مشخص است که کدام نهاد اينها را بازداشت کرده و به کجا منتقل شدند؟
پيمان پاک مهر: در صحبت هايی که با خانواده ها يا بستگان اين افراد داشتم، به علت تعدد مراکز امنيتی در شمال غرب ايران و در کل در ايران، از اين که اين افراد را چه کسانی بازداشت کردند و يا در کجا بازداشت هستند، اکثر خانواده ها اطلاع ندارند. فقط آقای اروج اميری مطلع هستيم که در شهرستان مرند در يک زندانی که اردوگاهی است برای ترک معتادين در ۳۵ کيلومتری شهر مرند نگهداری می شود. از محل نگهداری ساير افراد برابر اظهارنظر خانواده و آشنايانشان هنوز اطلاعی در دست نيست.
امير مصدق کاتوزيان:مطبوعات محلی تا چه حد درباره اين بازداشت ها اطلاع رسانی کردند؟
پيمان پاک مهر: مطبوعات محلی و کلا رسانه های خبری و خبرگزاری ها اخبار مربوط به بازداشت شدگان روزنامه نگار و خبرنگار يا نويسنده در شمال غرب ايران را کلا بايکوت کردند و هيچ رسانه ای نپرداخته به بازداشت اين هفت روزنامه نگار و احضار دو نويسنده و روزنامه نگار ديگر.
امير مصدق کاتوزيان:بستگان بازداشت شدگان در تماس با شما چه گفتند؟
پيمان پاکمهر: با توجه به اينکه برخی بازداشت شدگان در زمان دستگيری مورد ضرب و شتم شديد هم قرار گرفته اند، اخبار نگران کننده ای از سوی خانواده ها و آشنايانشان به گوش می رسد که برخی در وضعيت ناگوار و نگران کننده ای قرار دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

امير مصدق کاتوزيان:آيا بالاخره تعداد رسمی بازداشت شدگان، مضروبين، مجروحين و قربانيان ناآرامی های دو هفته پيش آذربايجان غربی و شرقی اعلام شده يا می شود؟
پيمان پاکمهر: فقط دادستان تبريز گفت: ۱۵۳ تن در بازداشت هستند و تعدادی آزادی می شوند و افزود احتمال دارد افراد ديگری هم که شناسايی شدند، دستگير شوند. از وضعيت و محل نگهداری بازداشت شدگان تاکنون اطلاع خاصی در دست نيست و مقامات محلی، قضايی يا سياسی- امنيتی در شمال غرب ايران از ارائه هرگونه اطلاعاتی در خصوص محل نگهداری و محلی که تحت بازداشت هستند، خودداری می کنند و اطلاع رسانی در اين خصوص صورت نگرفته. رئيس دادگستری آذربايجان شرقی، دادستان و همچنين استاندار آذربايجان شرقی در پاسخ به سئوالات مکرر خبرنگاران گفتند در حوادث تبريز هيچ کشته ای وجود نداشته. به گفته يک نماينده مردم در مجلس ، چهار نفر در شهرستان نقده کشته شدند. در مشکين شهر هم يک تن با اصابت گلوله که به پيشانيش خورده کشته شده. ولی به خاطر اين که اطلاع رسانی شفافی صورت نمی گيرد توسط مقامات محلی، اين شايعات دامن زده می شود و ما تعداد دقيق اين آمار را نداريم.

Copyright: gooya.com 2016