شنبه 21 مرداد 1385

پس از یك ماه جنگ، محمدعلی ابطحی، شرق

جنگ تمام عیار اسرائیل و حزب الله لبنان در كمال ناباوری تحلیلگران جهانی وارد دومین ماه خود شد. توجه گذرا به نكاتی در این مقوله ضروری است:
۱ این جنگ در حالی یك ماه طول كشیده كه یك سوی آن بزرگترین ارتش خاورمیانه قرار داشت كه نزدیك به ۴۰ سال پیش در ۶ روز ارتش های قدرتمند مصر و سوریه را شكست داده بود و جنگ خاتمه یافته بود. اما این بار با آنكه حتی ارتش لبنان نیز یك گلوله شلیك نكرد، حزب الله به عنوان یك حزب در برابر ارتش به مراتب قدرتمند تر اسرائیل مقاومت كرد و بعد از یك ماه نه تنها حزب الله شكست نخورده، بلكه اسرائیل را به زدن تل آویو تهدید می كند. این بی شك یك معجزه باورنكردنی برای دنیا و اسرائیل بود. اگر با هر شرایطی این جنگ خاتمه یابد، این پیروزی فراموش ناشدنی برای حزب الله است و در خاطره مردم مسلمان و عرب می ماند.
۲ كشورهای عربی و به خصوص بعضی از رهبران مذهبی آنان جنگ لبنان و حزب الله را در چارچوب مقاومت یك گروه شیعه ارزیابی كردند و از ترس هلال شیعی با آن سرد و بی تفاوت و بعضا با واكنش منفی برخوردكردند. اما واقعیت قدرت و مقاومت غیرقابل پیش بینی حزب الله و حمایت همه جانبه مردم غیر شیعه جهان اسلام از مقاومت حزب الله نشان داد كه این مقاومت خیلی فراگیر تر از آن است كه فقط به طرفداران یك مذهب منتسب شود و به سرعت تبدیل به جنگ جهان اسلام و عرب و آزادگان دنیا علیه رژیمی شد كه در پنجاه سال گذشته تنها با قلدری و زیر پا گذاشتن ارزش های بشری رفتار كرده است. این دلیل خوبی بود كه رهبران عرب و مفتیان و رهبران مذهبی به سرعت چه از روی فهم حقیقت و چه از ترس افكار عمومی مواضع خود را تغییر دهند و با بدنه مردم خود همراه شوند.
۳ این یك واقعیت انكارناپذیر است كه حزب الله و شخص سیدحسن نصرالله در نزد مردم تحقیر شده و مبارز عرب و جهان اسلام، محبوب ترین شخصیت شده است. خیلی از جوانان مسلمان و عرب كه ظلم یكسویه آمریكا و اسرائیل را هر روز تجربه می كردند، به بن لادن و زرقاوی علاقه مند شدند و آنان را الگوی مبارزه با غرب تلقی كردند. اما در جهان اسلام هیچ چیزی مثل مبارزه با اسرائیل ظرفیت وحدت بخشی به جامعه جوان و مبارز را ندارد. الگو شدن سیدحسن نصرالله را باید در قاطعیت او در برابر اسرائیل دانست. به عقیده من همه و حتی غربی ها اگر به آینده متعادل دنیای عرب و اسلام علاقه مندند باید از جایگزین شدن نصرالله در افكار عمومی جوانان عرب به جای بن لادن و زرقاوی كه خشونت بی منطق را ترویج می كردند استقبال كنند. نصرالله كه نشان داده فراتر از یك رهبر شیعی عمل می كند می تواند به خاطر سرسختی در برابر اسرائیل ، هم رهبری انقلابیون و جوانان مسلمان را در دست بگیرد و هم دامان اسلام را از اتهام خشونت و مبارزه كور و تروریسم مبرا سازد. این نیاز امروز جهان اسلام و نیز غرب است. حیف كه غرب و به خصوص آمریكا گروگان اسرائیل هستند و نمی توانند مصالح خود و جهان را بر مصالح اسرائیل ترجیح دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۴ متاسفانه اسرائیل قربانگاه تمام ارزش های بشری شده است. روشنفكران و افراد فراوانی در جهان اسلام و عرب علاقه مند به بسط دموكراسی و رعایت حقوق بشر و رفتار های مدنی هستند و برای تحقق آن تلاش های زیادی كرده اند و علیه آنچه طالبانیسم نفرت آمیز به نام اسلام انجام می دهند مبارزه می كنند. حملات تروریستی در نیویورك و واشینگتن را به تند ترین شكل محكوم و از انفجار های لندن سرسختانه ابراز تنفر كردند و علاقه مندند در كشورهای خودشان طرفداران صلح و دموكراسی باشند و جامعه جوان آنان نیز طعم دموكراسی و رعایت حقوق بشر را بچشند و در این راه با حاكمان كشورهایشان نیز مبارزه كردند و سختی كشیدند. اما حمایت غرب از رژیمی كه هیچ یك از ارزش های بشری را رعایت نمی كند و عمدا و با افتخار غیرنظامیان را می كشد و نمایندگان منتخب مردم را كه در انتخاباتی كه زیر نظر نمایندگان سازمان ملل انتخاب شده اند از منازلشان در فلسطین دستگیر می كند و آنان را در اسرائیل زندانی می كند، باعث می شود كه بحق افكار عمومی و جوانان كشورهای اسلامی و عرب به طرفداری غرب از ارزش های پذیرفته شده بشری، بدبین شوند و به خشونت پناه ببرند و مسابقه خشونت در برابر خشونت چنانچه می بینیم دنیا را در كام خود فرو ببرد. در این شرایط البته روشنفكران و طرفداران دموكراسی هم نمی توانند ارزش های مورد قبولشان را در جوامع خود نهادینه كنند. به این دلیل اسرائیل نه تنها قربانگاه ارزش های بشری و غربی است، بلكه دلیل رشد خشونت و تروریسم در جهان است. آرزوی همه روشنفكران جهان اسلام این است كه كاش غرب این واقعیت را درك كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پس از یك ماه جنگ، محمدعلی ابطحی، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016