سه شنبه 31 مرداد 1385

نماينده مردم قزوين: تهديد منتقدين و رسانه‌‏ها از طرف سخنگوی دولت سرپوشی بر ناتوانی‌‏هاست، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

نماينده مردم قزوين گفت: در غياب دولت اصلاحات, جنبش اصلاح‌‏طلبی در ميان مردم و نگاه هميشه هوشيار مطبوعات و رسانه‌‏های مستقل تداوم دارد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمد عليخانی در آيين چهارمين سالگرد انتشار هفته‌‏نامه تابان قزوين، گفت: نگاهی به تاريخ مطبوعات کشور گويای حساسيت هميشگی مطبوعات بر عملکرد صاحبان قدرت است؛ حساسيتی که برخاسته از درک مستقيم از منافع مردم و تلاش اصحاب قلم برای توسعه و گسترش آزادی‌‏های فردی و اجتماعی در مقابل تماميت‌‏خواهی دولت‌‏ها بوده است.
وی افزود: البته حساسيت مطبوعات ضمن درک الزامات و مقتضيات هر مقطع، ناظر بر منافع ملی بوده و اصحاب رسانه‌‏ها همواره تلاش کرده‌‏اند تا روشنگر مسير آزادی‌‏خواهی ملت ايران باشند.
عضو فراکسيون اقليت مجلس هفتم در خصوص جايگاه نقد در مطبوعات، اظهار داشت: مطبوعات مستقل نقد قدرت را در راستای انطباق با منافع ملی و مردمی هميشه از وظايف ذاتی خود دانسته‌‏اند و علی‌‏رغم تهديدات پيش‌‏آمده سعی کرده‌‏اند نسبت به گذشته قدمی به جلو بردارند چرا که نگاه مطبوعات نه تنها به حال بلکه به آينده است.
وی با اشاره به وضعيت مطبوعات در دوران دولت اصلاحات، گفت: دوران دولت اصلاحات را شايد بتوان يکی از نادر مقاطعی دانست که به واسطه تساهل و مدارای برخاسته از نحوه تفکر کليت دولت، مطبوعات چه آنان که سر همراهی با آن را داشتند و چه مخالفان، هر آنچه را که خواستند عليه دولت اصلاحات بيان کردند.
وی در ادامه اظهار داشت: در زمان دولت خاتمی, نشريات مخالف دولت به خاطر حاشيه امنيت تضمين‌‏شده‌‏شان هر چه که خواستند از دروغ گرفته تا توهين و هتاکی نثار آن نمودند, در حالی که دولت اصلاحات هيچ‌‏گاه در برابر آن هجمه وسيع و تخريب همه‌‏جانبه به علت اعتقاد به آزادی دم بر نياورد و هيچ‌‏گاه زبان به تهديد منتقدين و حتی هتاکان باز نکرد.
عضو کميسيون اجتماعی مجلس در خصوص بحث‌‏های به وجود آمده در خصوص مطبوعات منتقد دولت در روزهای گذشته، گفت: در حال حاضر ملاحظه می‌‏کنيم دولت فعلی که با شعار مهرورزی سرکار آمده است، پس از گذشت يک‌‏سال و در شرايطی که در بيشتر اين مدت منتقدان و مطبوعات سياست سکوت را پی گرفته بودند و بنا بر مصالحی ترجيح داده بودند غالبا نظاره‌‏گر آقايان باشند، حال که احساس می‌‏‏کنند ديگر سکوت جايز نيست، به نقد رفتارهايی که تهديدکننده منافع ملی و ملت است، می‌‏نشينند، حضرات همين اندک نقد را نيز تحمل نمی‌‏کنند.
وی افزود: علی‌‏رغم اينکه سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران از انتقادات مطبوعات استقبال می‌‏کند اما در عمل می‌‏بينيم در اقدامی از سر کم‌‏صبری و کم‌‏تحملی به مراجع قضايی شکايت می‌‏برد.
وی در ادامه افزود: از سخنگوی محترم دولت بايد پرسيد در حالی که به دفعات چشمشان به درشت‌‏گويی‌‏ها و توهين‌‏های منسوبين خود به بزرگان نظام روشن گشته آيا اين شکايت به دوستان نزديکان ايشان را نيز شامل می‌‏شود چرا که فعل ناصواب از ناحيه هر کس که باشد، بالاخره ناصواب است.
عليخانی در بخش ديگری از سخنان خود با مسری دانستن کم‌‏صبری در قبال مطبوعات در بخش‌‏های پايين دست دولت به واسطه برخوردار بودن از يک مشرب فکری مشترک، گفت: به عنوان مثال در همين استان قزوين شاهد تهديد غيرمستقيم مطبوعات آن هم از جانب مسوولينی بوديم که حداقل تا الان فکر می‌‏کرديم قرار است حافظ استقلال و صيانت از آزادی رسانه‌‏ها باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: از سوی ديگر می‌‏بينيم که برخی از مسوولين اجرايی استان به علت وجود همين خصلت کم‌‏صبری که ريشه در ضعف در انجام امور اجرايی دارد، سخن از اينکه هر کس بايد روی صندلی خويش بنشيند، می‌‏گويند در حالی که فراموش کرده‌‏اند به فرموده امام راحل مجلس در راس امور است و با توجه به وظيفه قانونی نمايندگان ملزم هستند نسبت به حسن اجرای امور نظارت و بلکه بيشتر از نظارت هم داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: زمانی که برخی مسوولين انتصابی به علت ناتوانی در انجام امور و عدم درک نيازهای مردم مناطق محروم به مشکلات بی‌‏توجه هستند و نماينده تنها مرجع در دسترس مردم است، نمايندگان ناچار از ورود به برخی حوزه می‌‏گردند حتی تا آنجا که مجبور می‌‏شوند گاهی حدود وظايف آقايان را به ايشان گوشزد کنند.
عليخانی در خاتمه گفت: به هر صورت به نظر می‌‏رسد برخوردهای قهرآميز و تهديد مطبوعات نشانه‌‏ای از ناتوانی برخی در انجام وظايفشان باشد و می‌‏خواهند به اين وسيله با ساکت کردن منتقدين و رسانه‌‏ها سرپوشی بر ناتوانی‌‏های خود بگذارند.

Copyright: gooya.com 2016