یکشنبه 19 فروردین 1386

سخنگوی وزارت خارجه: دولت انگليس نامه عذرخواهی را به ايران داده، زمان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر به زودی اعلام می‌شود، ايسنا

* نمی‌توان هم قطعنامه صادر کرد، هم گفت باب مذاکرات باز است

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی


سيد محمدعلی حسينی گفت: دولت انگليس نامه‌ی عذرخواهی خود را در خصوص تجاوز نظاميان انگليسی به آب‌های سرزمينی کشورمان را به ايران داده است.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، صبح امروز سيد محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه در اولين نشست خبری خود در سال ۸۶ در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: نامه‌ای ميان ايران و انگليس از طريق سفارتخانه‌های دو کشور رد و بدل شد و در اين نامه اشاره شده است که نظاميان انگليس در اين اقدام قصد خشونت‌آميزی نداشته‌اند و بر عدم تکرار آن در آينده و مکانيزم‌هايی که لازم است در آينده به منظور اتفاق نيفتادن موضوعات مشابه صورت گيرد، اشاره شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اخباری که درباره‌ی محل و زمان برگزاری اجلاس همسايگان عراق مطرح است گفت: در خصوص زمان و محل و نحوه‌ی برگزاری اين اجلاس رايزنی‌ها با کشورهای همسايه ادامه دارد و تاکيد ايران اين است که اين اجلاس در بغداد برگزار شود.

وی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارسال نامه‌ای از سوی پاپ بنديکت شانزدهم در خصوص ملوانان متجاوز به آب‌های سرزمينی به ايران گفت: خبر قطعی در اين خصوص وجود ندارد و فکر نمی‌کنم که چنين نامه‌ای ارسال شده باشد.

حسينی در خصوص اخباری مبنی بر اين که به نوری المالکی، نخست وزير عراق برای سفر به توکيو از ايران به او مجوز داده نشده است در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: موضوع پرواز مالکی مربوط به مجوز است که بايد مراحلی را طی می‌کرده است.

حسينی در خصوص خبرهايی مبنی بر اين که هيات انگليسی در ايران حضور دارد و مذاکرات همچنان ادامه دارد گفت: هياتی در اين خصوص در تهران نيست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين که چرا نامه‌ی اروپايی انگليس از ايران رسانه‌يی نمی‌شود؟ گفت: مرسوم نيست که نامه‌هايی که ميان دو دولت رد و بدل می‌شود رسانه‌يی گردد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که آيا آزادی جلال شرفی، دبير دوم سفارت کشورمان در بغداد با موضوع ملوانان انگليسی مرتبط است يا خير؟ گفت: بارها تکرار کرديم که ميان آن موضوع يعنی ورود غيرقانونی ملوانان انگليسی به آب‌های سرزمينی کشورمان با ساير موارد هيچ ارتباطی وجود ندارد و طرف‌های مقابل نيز بر اين نکته تاکيد کرده‌اند و آزادی آقای شرفی نيز ارتباطی با اين موضوع نداشته است.

حسينی در خصوص خبرهايی که درباره‌ی سفير قبرس در ايران مطرح است گفت: موضوعات و شايعاتی در اين خصوص وجود دارد و مسوولان قبرسی در حال بررسی اين موضوع هستند و ايران نيز تاکيد دارد که ديپلمات‌هايی که به کشور ما اعزام می‌شوند بايد مقررات کشور پذيرنده را رعايت کنند و اگر نقض مقررات صورت گرفته باشد به صورت اعتراض مطرح خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات مقامات مختلف کشورمان مبنی بر اين که تعليق غنی‌سازی می‌تواند در دستور کار قرار گيرد، گفت: اين موضوع خلاف مقررات ان.پی.تی است و ما کار خلاف ان.پی.تی انجام نمی‌دهيم.

وی افزود: در خصوص گفت‌وگو و مذاکره با کشورهای ۱+۵ بايد عزم جدی را در اين کشورها مبنی بر پذيرش حق ايران در برخورداری از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی ببينيم.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی کشورمان با اشاره به سفر هيات روسی به ايران گفت: در حال حاضر اختلاف خاصی ميان ايران و روسيه وجود ندارد؛ در خصوص مشکلات مالی که مطرح می‌شد که وجود دارد، در خصوص تکميل نيروگاه بوشهر مذاکراتی در جريان بود و مذاکرات قرار است در خصوص اتمام اين پروژه در سفر هيات روسی به ايران صورت گيرد.

وی گفت: زمان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر به زودی اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنين اعلام کرد: در تلاش هستيم تا جزئيات دقيق‌تر را در خصوص آقای شرفی از زبان خودشان بشنويم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خبرهايی مبنی بر اين که نمايندگان صليب سرخ با ۵ ديپلمات ايرانی ربوده شده در اربيل عراق ديدار کرده‌اند که يکی از آن‌ها ايرانی بوده است در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: اعضای صليب سرخ دومين ديدار را با مامورين کنسولی کشورمان داشته‌اند. خبرهايی مبنی بر اين که يکی از اين افراد ملاقات کننده ايرانی بوده است صحت ندارد؛ ما از اشرف قاضی درخواست کرده‌ايم که اجازه دسترسی کنسولی به اين افراد داده شود و او در تماس‌هايی که با آمريکا دارد اين موضوع را پيگيری می‌کند و ما نيز از دولت عراق خواسته‌ايم که تلاش‌هايش را در اين خصوص برای آزادی آن‌ها شدت ببخشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حسينی همچنين تاييد کرد که مذاکراتی ميان لاريجانی و سولانا صورت گرفته است و تاکيد کرد که در چارچوب مذاکرات بايد اين نکته را مورد توجه قرار دهند که همزمان نمی‌توان هم قطعنامه صادر کرد و هم بگويند که باب مذاکره باز است.

وی افزود: ما در خصوص حقوق قطعی ايران هيچ مذاکره‌ای نخواهيم داشت. مذاکرات بايد هدفمند باشد و ما بدون پيش شرط درباره‌ی نگرانی‌های طرفين و عدم انحراف فعاليت‌های ما در آينده مذاکره خواهيم کرد.

حسينی در خصوص خبرهايی درباره‌ی پيدا شدن خسرو عسگری، معاون وزير دفاع سابق کشورمان در مرز ترکيه و ايران گفت: در اين خصوص و همچنين ساير اخباری که در رسانه‌های ترکی يا غير ترکی درباره‌ی آقای عسگری آمده است اين‌ها قابل استناد نيستند؛ ما هياتی را به ترکيه اعزام کرديم و با مسئولين ترکی گفت ‌گوهايی داشته‌اند و آن‌ها قول پيگيری و بررسی را به ما داده‌اند.

Copyright: gooya.com 2016