یکشنبه 19 فروردین 1386

گزارش گاردین از «پشت صحنه» ماجرای ملوان ها، راديو فردا

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی تحقیقی، بدون ذکر منابع خبری خود نوشته است که در جریان بازداشت نظامیان بریتانیایی در ایران، پاپ بندیکت شانزدهم در نامه ای به آیت الله خامنه ای، خواهان آزادی سربازان بریتانیایی بوده است.

به نوشته گاردین در اين نامه پاپ به رهبر ايران نوشته بود، که مردمان خوش نيت می توانند راه حل بحران را پيدا کنند. در اين نامه پاپ بنديکت شانزدهم از آيت الله خامنه ای خواسته بود تا سربازان را به دليل رسيدن عيد پاک آزاد کند.

در این گزارش همچنین آمده است که ايالات متحده آمريکا قصد داشته است تا با انجام گشت های هوايی با حالت تهاجمی بر فراز پايگاه های آبی سپاه پاسداران، بر فشار بر ايران برای آزادسازی سربازان بريتانيايی بيافزايد.

گاردين می نويسد، در زمان بازداشت نظاميان بريتانيايی، آمريکا ليستی از کمک های پيشنهادی را در اختيار اين کشور قرار داده است؛ از جمله انجام گشت هايی که حالت «تهاجمی» دارند.

با اين همه بريتانيا از ايالات متحده آمریکا خواسته است تا برای کمک به حل اين بحران، خود را مستقيما وارد آن نکند.

همچنين به گزارش روزنامه گاردین، بريتانيا از ايالات متحده خواسته است تا در تمرين های نظامی دريايی خود، جانب اعتدال را پيش بگيرد تا بر حساسيت اوضاع افزوده نشود.

گاردين می نويسد، دولت بريتانيا حتی از دولت ايالات متحده در خواست کرده بود تا کم تر از موضع قدرت، ایران را خطاب قرار دهد.

به نوشته اين روزنامه و به نقل از برخی مقام های عالی رتبه نظامی آمريکايی و بريتانيايی که نامشان ذکر نشده، در منطقه ای که عملا تحت کنترل نيروهای اين دو کشور از يک سو و ايران از سوی ديگر است، جنگی بی صدا و خزنده در ميان آن ها و برخی از گروه های سپاه پاسداران وجود دارد.

گاردين از قول يک مقام ارشد ايرانی نزديک به سپاه پاسداران می نويسد، اگر اتفاقی که برای ۱۵ سرباز بريتانيايی افتاد برای سربازان آمريکايی می افتد، می توانست به جنگ ميان ايران و آمريکا بيانجامد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گاردين همچنين گفته يک مقام بريتانيايی که در جريان مذاکرات در مورد بحران بازداشت سربازان حضور داشته است را نقل می کند، که به عقيده وی اين موضوع يک حادثه با بازتاب های منطقه ای بود که تبديل به يک مسئله بين المللی شد.

گاردين حتی بر اين نکته تاکيد می کند که بحران پيش آمده بنا بوده است تا چند روزه به سرانجام برسد اما به دليل تعطيلات نوروز به درزا کشيد.

روزنامه گاردين، در این گزارش خود، شنيده ها و تحليل های مختلفی را در مورد آزادی سربازان بريتانيايی مطرح کرده است؛ از حضور دولت عراق در اين بحران، تا اشتباه ها و گفته های دو طرف که به طولانی شدن بحران انجاميد و در پايان از قول يک مقام بريتانيايی می نويسد: «با همه اين ها بازی کوتاه تر از آن بود، که نگران نتايج و پايان آن باشيم.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش گاردین از «پشت صحنه» ماجرای ملوان ها، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016