شنبه 10 شهریور 1386

ديده بان حقوق بشر: راکت های حزب الله در جنگ سال ۲۰۰۶ غيرنظاميان را هدف گرفتند

لبنان-اسراييل: راکت های حزب الله در جنگ سال ۲۰۰۶ غيرنظاميان را هدف گرفتند
حملات به شمال اسراييل قوانين جنگی را نقض کرد

(بيروت، بيست و نهم اگوست ۲۰۰۷) – درگزارشی که امروز منتشر شد، سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام کرد که درطی جنگ سال ۲۰۰۶، حزب الله هزاران راکت را به صورت بی هدف و در برخی مواقع به صورت عمدی به طرف غيرنظاميان درشمار اسراييل شليک کرد که منجر به کشته شدن ۱۳۹ غيرنظامی اسراييلی شد. ديده بان حقوق بشر گفت که توجيه حزب الله برای حملاتش به شهرهای اسراييلی اين بود که چنين حملاتی پاسخ به آتش بی هدف اسراييل به شهرهای جنوبی لبنان بود تا اسراييل را وارد جنگ زمينی کند در حالی که اين توجيه هيچ پايه حقوقی براساس قوانين مربوط به جنگ ندارد.

گزارش ۱۲۸ صفحه ای ياد شده با عنوان "غيرنظاميان تحت حمله: حملات موشکی حزب الله به اسراييل درجنگ سال ۲۰۰۶" (http://hrw.org/reports/۲۰۰۷/iopt۰۸۰۷/)، دربرگيرنده بيش از بيست گزارش و تحقيق ميدانی موردی و گسترده در شمال اسراييل است ، جايی که حملات موشکی انجام ومنجر به مرگ و مجروح شدن غيرنظاميان در روستا ها و شهرهای کوچک وبزرگ يهودی، عرب، ومخلوط ازهردو شده است. اين گزارش همچنين به شواهدی از جمله بيش از يک صد بيانيه و اظهار نظر استناد می کند که بر مبنای آن تصميم حزب الله برای چنين حملات موشکلی ترسيم می شود.

سارا لی ويستون، مديربخش خاورميانه وشمال آفريقای سازمان ديده بان حقوق بشر دراين زمينه گفت:" توضيحات حزب الله برای اينکه چرا حملات موشکی را به غيرنظاميان اسراييلی کرده مطلقا درتوجيه چنين حملات وحشتناکی ناموفق وشکست خورده است."

دربيانيه هايی که حزب الله منتشر کرده است، رهبران اين گروه بارها تهديد کرده اند که دراقدامی تلافی جويانه به حملات اسراييل به شهرهای لبنان، به شهرها و شهرک های اسراييل حمله می کنند. چنين منطقی تحت قوانين انساندوستانه بين المللی کار خطايی به شمار می رود. قوانينی که حملات عمدی برغيرنظاميان را غيرقابل توجيه می داند. حزب الله همچنين ادعا کرده که مسئوليت برخی حمله های مشخص به شهرهای اسراييلی و شهرک ها را به عهده می گيرد در حالی که همواره بر حمايت خود از عدم حمله به غيرنظاميان اصرار داشته است. اظهارات افرادی در سلسله مراتب نظامی اگر نشان از قصد آنها برای حملات آتشين بی هدف عليه غيرنظاميان داشته باشد مصداقی برای انجام جنايات جنگی است.

حزب الله، که برخی ازآنها کلاهک های فولادی ضد نفر با خود داشته اند، بارها مناطق پررفت وآمد را درشمال اسراييل مورد هدف قرارداده اند. سازمان ديده بان حقوق بشر شماری از موشک هايی که به مناطقی شليک شده بود که درزمان حمله هيچ هدف نظامی درمجاورت آنها وجود نداشته رامشاهده کرده است. موضوعی که نشان می دهد غيرنظاميان عمدا مورد هدف قرارگرفته اند. برای مثال صدها موشکی که به شهرهای کارميل، ناهاريا وکيريات شنوما برخورد کرده است، شهرهايی را شامل می شود که هيچ هدف نظامی درآن وجود ندارد. در موارد ديگری هم که يک هدف نظامی درمجاروت مکان های مورد حمله قرارداشته و حتی با فرض اينکه حزب الله قصد مورد اصابت قرار دادن هدف نظامی را داشته، موشک هايی مورد استفاده قرار گرفته که در تشخيص اين دو از هم ناتوان بوده که همين نکته اين حملات را بی هدف می کنند.

موشک های حزب الله حداقل ۳۹ اسراييلی غيرنظامی را درطی اين منازعه کشته اند و تقريبا ۱۰۱ نفر را دچار جراحت های جدی کرده اند. آنها به سه بيمارستان، يک مدرسه ابتدايی در کيريات يم ويک دفترپست درحيفا حمله کرده اند. حملات موشکی حزب الله زندگی روزانه و فعاليت های اقتصادی را دربيشتر بخش های شمال اسراييل مختل کرده و باعث مهاجرت اجباری صدها هزار اسراييل به سمت جنوب اين کشور و پناه گرفتن در ارودگاه ها و"مکان های امن" شده است.

حزب الله علاوه بر آنکه اظهارداشته که نيروهای نظامی اسراييل را هدف ومورد حمله قرارداده است ، اعمال سانسور اسراييلی ها برای مخفی نگهداشتن وسعت چنين حملاتی را نيز مورد سرزنش قرارداده است .اگرچه، حملات حزب الله به هدف های نظامی، به هرميزان که بوده توجيه کننده چنين حملات عامدانه ای يا بدون هدف در هدف قرار دادن غير نظاميان نيست.

نيروهای حزب الله موشک های با برد بلند و بی هدف را که ازآنها با نام "کاتيوشا" ياد می شود شليک کرده که به شدت غيردقيق هستند ونمی توانند اهداف نظامی وغيرنظامی را ازيکديگر تشخيص بدهند. شليک به سمت شهرهای کوچک وبزرگ، چنانکه چنين حملاتی نشان می دهد وهدف قراردادن مکرر غيرنظاميان واهداف غيرنظامی به شکل عامدانه و يا غير آن درحداقل خود، بی اعتنايی بی پروا به غيرنظاميان است.

بيشتر راکت های که به صورت گسترده مناطق ساحلی را درشهرهای پر جميعتی مانند حيفا و يا نوارحومه ای آن به سمت شمال وشرق جايی که هاکرايوت ناميده می شود، هدف قرار داده موشک های ۲۲۰ ميلی متری بود ند که شامل هزاران گلوله شش ميلی متری هستند که وقتی در انفجار آزاد می شوند به طرز خسارت باری اسلحه ای ضد-نفربه شمار می روند. اين ذرات که ازصدمه زدن به ساختارهای نظامی محکم و يا مواد ديگر ناتوان هستند، به گوشت واندام افراد با قطرزيادی نفوذ می کنند و منجر به کشتن آنها می شود. حزب الله همچنين موشک های با مهمات خوشه ای شليک و مورد استفاده قرار گرفته است که با زير-خوشه هايی که برای پراکنده شدن با فشار گلوله های سه ميلی متری دريک فضای گسترده ، طراحی شده اند. پليس اسراييل ۱۱۸ حمله موشکی با چنين مهماتی را تاييد کرده است.

درگزارش های ديگر، ديده بان حقوق بشر ديگرجنبه های اين منازعه را موردتوجه قرارداده است، ازجمله نقض های اسراييل در انجام عمليات خصمانه نظامی. يکی ازمطالعات عمده ديده بان حقوق بشر با عنوان " چرا انها مردند: مرگ غيرنظاميان در طی جنگ سال ۲۰۰۶ اسراييل-حزب الله" است که ماه سپتامبر منتشر خواهد شد. ديده بان حقوق بشر همواره درنظر گرفتن تعهدات طرفين درگير درجنگ را تحت قوانين بين المللی مورد ارزيابی قرارمی دهد، به جای آنکه رفتارهای طرف های متخاصم را با يکديگر مقايسه کند. تحت چنين قوانينی، نقض قوانين بوسيله يک طرف منازعه، بهانه ايی برای نقض حقوق ياد شده توسط طرف ديگر نيست.

درگزارش "غيرنظاميان تحت حمله"، ديده بان حقوق بشر از حزب الله می خواهد به عنوان يک اصل و درعمل، هرگونه حملات به اهداف غيرمشخص غيرنظامی وهمچنين حملاتی که بين غيرنظاميان ونظاميان تميزی قائل نمی شود را متوقف کند و آشکارا از اين ايده که حمله به غيرنظاميان اسراييلی به تلافی حملات اسراييلی به غيرنظاميان لبنانی مجاز است، تبری جويد. گزارش همچنين از دولت لبنان می خواهد تا از تحويل موشک ها به حزب الله مادامی که آنها استفاده می کنند يا از آن به صورت دلبخواهی برای اهداف غيرمشخص غيرنظامی بهره می گيرد، جلوگيری کند.

اين گزارش همچنين ازدولت های سوريه وايران می خواهد که اجازه انتقال چنين موادی ازجمله موشک هايی که توسط حزب الله ودرنقض قوانين بين المللی انسانی به کاررفته را ندهند.

ديده بان حقوق بشر همچنين گفته است که دربرخی موارد اسراييل برخی از تجهيزات نظامی قابل حمل وثابت خود را در نزديکی مناطق شمال مستقرکرده است که سوالاتی را درخصوص اينکه چنين کاری با هنجارهای لازم برای جلوگيری از استقرار اهداف نظامی نزديک مکان های پرجمعيت و حفاظت ازهمه شهروندانی که نزديک چنين مراکزی زندگی می کنند همخوانی دارد، ايجاد کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اگرچه چنين عملی، مسئوليت حزب الله را درتمام زمان ها برای تمايزقائل شدن بين اهداف مشخص نظامی ومراکز غيرنظامی ازبين نمی برد، ديده بان حقوق بشر از دولت اسراييل می خواهد که همه گام های ممکن را برای قراردادن مراکز نظامی خارج از مراکز پرجمعيت برای اطمينان خاطر از حمايت کامل ازغيرنظاميان به کارگيرد. مکان هايی که ممکن است احتمال خطرفزآينده حمله دشمنان اسراييل دراثرنزديکی به مراکز نظامی باشند.

درنهايت، با توجه به اين نکته که هر دو دولت اسراييل ولبنان درانجام تحقيقات درمورد نقض قوانين بين المللی انسانی که درجريان جنگ سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاده بود، ناکام بوده اند، ديده بان حقوق بشر به دبيرکل سازمان ملل متحد توصيه می کند تا کميته تحقيق بين المللی برای رسيدگی به گزارش های نقض قوانين بين المللی انساندوستانه ازجمله جنايات جنگی محتمل درلبنان واسراييل را ايجاد کند و توصيه هايی را برای پاسخگو نگهداشتن کسانی که به نقض اين قوانين می پردازند، تنظيم کند.

ويتسون دراين مورد گفت: " حزب الله و همچون اسراييل، بايد به قوانين جنگی احترام بگذارد. به آنها اجازه داده نشود تا پشت تخلفاتشان مخفی شوند و کسانی که در هر دو طرف هستند بايد برای اعمالشان پاسخگو نگهداشته شوند، ،در غير اين صورت ما همچنان نگران غيرنظاميانی خواهيم بود که همچنان بايد هزينه های سنگينی برای اين وضعيت بپردازند. "

برای مطالعه کردن گزارش ۱۲۸ صفحه ای، اينجا را کليک کنيد:
http://hrw.org/reports/2007/iopt0807/

تمام گزارشهای سازمان ديده بان حقوق بشر در مورد جنگ ۲۰۰۶ بين اسراييل و لبنان اينجا موجود است:
http://www.hrw.org/campaigns/israel_lebanon/

برای اطلاعات بيشتر لطفا تماس بگيريد با:
دربيروت با سارالی ويتسون (انگلسيی): +۱-۷۱۸-۲۶۰-۸۶۷۷
دربيروت با جاسر عبد الرازک (عربی، انگليسی): +۹۶۱-۷۰-۸۶۸۴۳۷، +۲-۰۱۰-۵۰۲-۹۹۹۹
در واشنگتن دی سی با جو ستوک (انگلسيی): +۱-۲۰۲-۶۱۲-۴۳۲۷

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديده بان حقوق بشر: راکت های حزب الله در جنگ سال ۲۰۰۶ غيرنظاميان را هدف گرفتند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016