چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387

مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم ناسالم بود، کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه

کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه با پايان يافتن مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم و اعلام نتايج آن اطلاعيه‌ای صادر کرد. متن کامل اطلاعيه به شرح زير است:

به نام خدا
برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم و اصرار بر ادامه تخلفات مرحله نخست

مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم نيز با اعلام نتايج آن در حوزه‌های برگزار شده، به پايان رسيد. پس از تاييد صحت برگزاری انتخابات در قريب به اتفاق حوزه‌ها توسط شورای نگهبان- که بر خلاف رويه اين نهاد در اغلب دوره‌های پيش، در کوتاه‌ترين زمان ممکن و بدون اعتنا به اعتراض‌ها و شکايت‌های وارده، انجام شد- مرحله دوم انتخابات نيز در ادامه روند ناسالم و غيرآزاد و ناعادلانه پيشين برگزار شد.
سياستگذاران، مجريان و خصوصا ناظران انتخابات مزبور، در حالی اين فرآيند را تکميل کردند که به درخواست‌ها و اعتراض‌های برخی نامزدها و احزاب برای بازشماری آرا و نيز ارائه اطلاعات و آمار صندوق‌های رای (شامل کل آرای ماخوذه، آرای صحيح، آرای فرد فرد نامزدهای راه‌يافته به مرحله دوم و پيروز در مرحله نخست) پاسخ لازم و قانع‌کننده، ندادند.
قابل توجه آنکه فردای برگزاری مرحله دوم انتخابات، وزير کشور دولت نهم، به عنوان مسوول برگزاری اين انتخابات تصريح می‌کند که «قوانين انتخاباتی ضعف‌هايی دارد. من نقدهای جدی به نظام نظارتی در کشور دارم: اين نظام بايد شفاف، قانونمند و غيرقابل تغيير باشد و هيچ مرجعی نبايد مجاز به تفسير آن باشد.» (مطبوعات ۸/۲/۱۳۸۷)؛ و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم تاکيد می‌کند: «در مراحل نام‌نويسی، تعيين صلاحيت‌ها و رای‌گيری و بخش‌های ديگر، نياز به اصلاحات واقعی در انتخابات کشور وجود دارد.» (مطبوعات ۷/۲/۱۳۸۷).
با کمال تاسف مرحله دوم انتخابات به خاطر ابهام‌ها و مشکلات درونی و ساختاری و نگاه امنيتی و غيردموکراتيک حاکم بر آن، منجر به حادثه بسيار تلخ ناآرامی و واقعه اندوه‌بار در ايلام شد؛ کشته‌شدن چند نفر از هم‌ميهنان عزيزمان در شهرستان «ايوان غرب» (از جمله ۳ نوجوان ۱۲، ۱۶ و ۱۷ ساله) و زخمی و مجروح شدن چند ده نفر ديگر توسط «هنگ مرزی»، در پی اعتراض هواداران يکی از نامزدها به نتايج اعلام شده، نقطه پايان دردناک و بس ملامت‌بار انتخابات مجلس هشتم محسوب می‌شد.
مرحله دوم انتخابات بدون اعتنای جدی نهادهای نظارتی و اجرايی به اعتراض‌ها و شکايت‌ها نسبت به تخلفات انجام گرفته در روند برگزاری انتخابات، شمارش آرا و نحوه اعلام نتايج مرحله نخست برگزار شد و خاتمه يافت، در حالی که همين شکايت‌ها و درخواست‌ها در مرحله اخير نيز مطرح شده که تاکنون، از سوی مراجع و نهادهای مربوطه، بی‌پاسخ مانده است. از اين رو اصلی‌ترين رقبای جناح سياسی پيروز اعلام شده در انتخابات مجلس هشتم، همچنان نسبت به سلامت انتخابات معترض و شاکی هستند و آن را «مهندسی شده» ارزيابی می‌کنند.
قابل توجه آنکه در مرحله دوم نيز برخی تخلفات، از سوی بعضی تريبون‌های رسمی نيز مورد تاکيد قرار گرفت که اعتراض رئيس ميز خانه احزاب- مستقر در وزارت کشور- به برخی تخلفات در حوزه انتخابی تهران از آن جمله است.(مطبوعات۸/۲/۱۳۸۷).

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صرف‌نظر از مشکلات ساختاری و حقوقی نظام انتخاباتی در ايران و مستقل از ايرادات وارد به چگونگی برگزاری انتخابات مجلس هشتم در مرحله نخست (از جمله: اعمال نظارت استصوابی، حمايت برخی از نهادهای ساخت قدرت از يکی از جناح‌های سياسی اصلی و به‌ويژه همسويی رسانه ملی و نيز نحوه شمارش آرا)، کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه روند طی شده در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم را در ادامه تخلفات و روند مخدوش و غيرمنصفانه مرحله نخست، انتخاباتی ناسالم، غيرآزاد و ناعادلانه، ارزيابی می‌کند.

کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
ارديبهشت ۱۳۸۷

Copyright: gooya.com 2016