جمعه 11 مرداد 1387

حضور جمع کثيری ازفعالين سياسی، زنان، دانشجويان، روشنفکران در منزل محمد هاشمی در اعتراض به بازداشت گسترده دانشجويان (همراه با عکس)، اميرکبير



خبرنامه اميرکبير: در پی بازداشت گسترده دانشجويان در يک ماه گذشته، روز چهارشنبه، ۹ مردادماه، هم زمان با عيد مبعث مراسمی با حضور جمع کثيری از فعالين سياسی، زنان، دانشجويان، روشنفکران و… در منزل محمد هاشمی، دبير تشکيلات در بند دفتر تحکيم وحدت، برگزار شد.

به گزارش خبرنامه اميرکبير در ابتدای اين مراسم عباس حکيم زاده، مجری اين برنامه، ضمن خوش آمد گويی به کليه ميهمانان با قرائت قطعه شعری به سالگرد فوت اکبر محمدی، از زندانيان فاجعه کوی دانشگاه تهران که دو سال پيش در اثر اعتصاب غذا در زندان جان سپرد، اشاره کرد و گفت: «ياد و خاطره عزت الله ابراهيم نژاد، اکبر محمدی و کليه دانشجويانی که در آن حادثه به زندان افتادند و هزينه های گزافی پرداخت کردند گرامی می داريم.»


مهدی عربشاهی: حاکميت در تابستان هر سال از فعالين دانشجويی انتقام می گيرد

در ابتدا مهدی عربشاهی، دبير سياسی دفتر تحکيم وحدت، با اشاره به بازداشت گسترده دانشجويان در تابستان های هر سال، پس از حادثه کوی دانشگاه در سال ۷۸، گفت: «در اين چند سال دانشجويان تابستان های گرم و سختی را پشت سر گذاشتند. دانشجويانی که در طول سال تحصيلی خواب حاکميت اقتدارگرا را آشفته می سازند در تابستان و در زمان تعطيلی دانشگاه ها بازداشت می شوند و از آن ها انتقام گرفته می شود. که در اين ميان می توان به دانشجويان بازداشت شده در مشهد، زنجان، تبريز، تهران و… اشاره کرد.»

عربشاهی در ادامه ضمن تجليل از ايستادگی و مقاومت خانواده فعالين دانشجويی اظهار داشت: «برای فعالين دانشجويی، همراهی خانواده هايشان، يک پشتوانه قوی است. در اين ميان خانواده محمد هاشمی بيش از همه از فعاليت های وی حمايت و پشتيبانی می کنند و همين مسئله باعث شده که در سال های اخير منزل محمد هاشمی برای فعالين دانشجويی به عنوان يکی از مکان های دور هم جمع شدن تبديل شده است. محمد هاشمی با فعاليت های خود دفتر تحکيم را به جايگاهی رساند که شايسته تجليل باشد. بهاره هدايت هم دو جريان دانشجويی و زنان بود و حاکميت معمولا روی افرادی که می توانند جريان های مختلف را به هم پيوند بدهند بسيار حساس است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بابک احمدی: ما راهی جز ادامه فعاليت های آزاديخواهانه نداريم

بابک احمدی، نويسنده و روشنفکر، به عنوان دومين سخنران در اين مراسم به بازداشت های دانشجويی در سال گذشته و حضور فعالين سياسی و مدنی در منزل عبدالله مومنی اشاره کرد و گفت: «سال گذشته مثل امسال با حضور در آن مراسم به اين فکر بوديم که چه تعداد از دانشجويان را می توانيم آزاد کنيم، پس چنين فعاليت هايی آزادی خواهی است و اين مبارزه ادامه دارد. نابخردی حاکميت در اين است که با کسانی که حتی شعار سرنگونی هم نمی دهند تا اين اندازه خشن برخورد می کند. چرا با آدم هايی که اسلحه در دست ندارند و تنها به دنبال دموکراسی و حقوق بشر هستند اين گونه برخورد می کنند؟! دولت های مدرن دو نکته را در عملکردهايشان لحاظ می کنند: ۱- عقلانی رفتار کردن و ۲- رعايت شکلی از اخلاق حکومت و سياست که حقوق شهروندان را بسط می دهد.»

احمدی در ادامه با بيان اين که ايران از زمان مشروطه تاکنون با استبداد رو به رو بوده است، افزود: «تنها در دوره مصدق و دوره دوم اصلاحات تا حدی اين گونه نبود. دولت اصلاحات، با تمام انتقاداتی که به آن وارد است، می خواست خصلت مدرن بودن را رعايت کند. من اطمينان دارم که راه آينده جامعه ايران دموکراتيک خواهد بود. اما در سه سال گذشته مطلقا دو خصلت فوق را رعايت نکردند. يکی از شرايط عقلانيت وفاداری به حقيقت است که اين گونه نبوده است. اين دولت حقوقی را از آدم ها سلب می کند که مردم در زندگی خود آن حقوق را پذيرفته اند. وقتی سهميه بندی جنسيتی را اعمال می کنند نشان می دهد حقوقی که مردم از آن خود می دانند را رعايت نمی کنند. اما راهی جز مبارزه نيست. منتهی مبارزه در شرايطی می توان ادامه داد که صرفا مرثيه خوان نباشيم.»


هرميداس باوند: بازداشت دانشجويان نقض آشکار اعلاميه جهانی حقوق بشر است

در ادامه اين مراسم هرميداس باوند، سخنگوی جبهه ملی ايران، سخنان خود را با درود به دانشجويان در بند، خصوصا محمد هاشمی و بهاره هدايت، آغاز کرد و به مبارزات دانشجويان در ۱۰۰ ساله اخير تاريخ ايران اشاره کرد و گفت: «در ۱۰۰ سال گذشته دانشجويان پيشگام حرکت های حق طلبانه برای تحقق آزادی بودند. هر ايرانی که خبری از بازداشت دانشجويان می شنود بی اختيار در تعجب خاصی فرو می رود. چون دانشجويان قشر آگاه، پويا، فعال و بيگناه اين ممکلت هستند که نه پست و مقامی دارند و نه مال و منالی دارند که بخواهند برای حفظ آن ها فعاليت کنند. در بسياری از کشورهای متمدن که برای خرد، بينش و عقلانيت ارزش قائلند برای نسل جوان و دانشجويان که بايد مديريت و جامعه را در آينده در دست بگيرند ارزش خاصی قائلند. منطق خشونت خلاف رويه جوامع متمدن است و برای مردم ايجاد رنج می کند.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير باوند در ادامه با اشاره به فعاليت های مسالمت آميز دانشجويان و اعلاميه جهانی حقوق بشر، خاطرنشان کرد: «دانشجويان را صرفا به خاطر انتقاد و فعاليت های مسالمت آميز مخل نظم می دانند. چگونه وقتی احمدی نژاد سخن از فساد در ساختار حاکميت می کند اين سخنان را باعث اعتبار ايشان می دانند ولی وقتی همين صحبت را دانشجويان مطرح می کنند مخل نظم و امنيت می شوند. مسئله حقوق بشر يک تعهد همه جانبه است و هر کشوری به صورت گريزناپذير متعهد به اجرای آن است و رفتار خشن و بازداشت دانشجويان نقض اين اعلاميه است. آن چه امروز به نام اعتراض به نقض حقوق بشر، چه از سوی بانوان، چه از سوی کارمندان يا دانشجويان انجام می گيرد خواست همه ملت ايران است. ما بايد مبارزه را از جوانان دانشجوی خود فرابگيريم و همواره همگام و همراه آن ها باشيم.»



آذر منصوری: اقتدارگرايان می خواهند فضای فعاليت دانشجويان را راديکال کنند

سخنران بعدی اين مراسم آذر منصوری، معاون سياسی جبهه مشارکت، با تبريک عيد مبعث گفت: «وقتی روی سر پيامبر خاکستر می ريختند پيگير علت اين عمل بود و به دنبال حذف معترضان و منتقدان نبود. ولی متاسفم نظامی که خود را منبعث از اسلام می داند اين گونه با منتقدان خود رفتار می کند. اقتدارگرايان می خواهند در شرايط فعلی جامعه دانشگاهی و فضای فعاليت دانشجويان را به سمت راديکاليزه شدن هدايت کنند. اما تاکيد بر قانون گرايی و قانون مداری است که ما را از شرايط فعلی خارج می سازند. من اينجا آمده ام که مراتب همدردی خود را با دانشجويان، خانواده های آن ها، فعالين جامعه مدنی و فعالين زن اعلام کنم. به نظر من اولين چيزی که می تواند آسيب رسان باشد ايزوله شدن و متفرق شدن جنبش ها از يکديگر است. داشتن سعه صدر و تعامل با جريان اصلاحی به برون رفت جريان دانشجويی از اين وضعيت کمک خواهد کرد. اميدارم روزی را شاهد باشيم که منتقد برای کشور تهديد نباشد بلکه فرصت به شمار آيد.»


نسرين ستوده: بهاره هدايت و محمد هاشمی گناهی جز احقاق حقوق دانشجويان ندارند

در ادامه اين مراسم حکيم زاده، عضو هيئت رئيسه شورای تهران، با دعوت از نسرين ستوده، فعال حقوق زنان و وکيل بهاره هدايت، برای سخنرانی به صدور قرار کفالت و وعده آزادی محمد هاشمی و بهاره هدايت اشاره کرد و گفت: «خانواده هاشمی و هدايت تا ساعت ۲ بامداد امروز مقابل زندان اوين منتظر آزادی فرزندانشان بودند اما اين وعده محقق نشد.» ستوده در سخنان خود گفت: «من به عنوان يک وکيل بر قانونمند بودن تاکيد می کنم اما مشکلی که وجود دارد اين است که تا به کی وکيل می تواند به موکلان خود بگويد اگر حکم بازداشت آمد خود را معرفی کنند تا مثل فرزاد کمانگر برايشان حکم اعدام صادر شود. يا مثل محمدصديق کبودند به ۱۰ سال حبس محکوم نشوند؟! خانم هدايت که حلقه پيوند دهنده جنبش دانشجويی و جنبش زنان است و از افتخارات اين دو جنبش هم هستند هچ گناهی جز احقاق حقوق دانشجويان و زنان ندارند، همين طور آقای محمد هاشمی.»

ستوده در ادامه به نحوه برخود قوه قضاييه با متهمين سياسی انتقاد کرد و گفت: «احکام به مراتب سبک تری برای متهمين عادی صادر می شود و به آن ها به راحتی مرخصی داده شود اما موکلان فرهيخته ما که متهمين سياسی هستند از حداقل حقوق مجرمين عمومی هم برخوردار نيستند و برای آن ها وثيقه های ميليونی و گاه ميلياردی صادر می شود، به آن ها دستند و پابند می زنند، بايد لباس و چادر زندان را هم تحمل کنند و در دادگاه هم اجازه مشورت با وکيل به آن ها داده نمی شود. هر چند پس از کشمکش های فراوان در اول انقلاب بر سر نگارش يا عدم وضع قوانين در نهايت قانون اساسی و… نوشته شد، اما امروز وقتی به قوانين نگاه می کنيم می بينيم انگار قانونی وجود ندارد، چرا که تمام اختيارات به قاضی داده شده و قدرت يک قاضی گاه بالاتر از کل نمايندگان مجلس است.»



سعيد حجاريان: امسال صداوسيما به طعنه گفت دانشجويان در ۱۸ تير می خواستند کودتا کنند

سعيد حجاريان، فعال سياسی و عضو جبهه مشارکت، با اشاره با اشاره به سالگرد ۱۸ تير امسال در سخنان کوتاهی گفت: «در آستانه ۱۸ تير صداسيما به يکباره کودتای نوژه را علم کرد و برنامه ۱۸ تير شد کودتای نوژه و در خلال اين برنامه به طعنه گفتند که انگار ۱۸ تير يک عده دانشجو می خواستند کودتا کنند که بشود کودتای دوم. خيلی خنده دار است، شما ببينيد اين مسئله به ذهن معيوب چه کسی می تواند خطور کند که دانشجو بتواند کودتا کند. ياد يک قضيه در اوايل انقلاب افتادم که يک استواری را در بيرجند گرفته بودند و می گفتند قصد انجام کودتا داشته است. من گفتم يک ارتشبد، سپهبد و…. می توانند کودتا کنند، نه يک استوار، آن هم در بيرجند. با اين تفاصيل لفظ ديگر با معنا تطابق ندارد. نه کودتا ديگر معنای کودتا می دهد و نه دانشجو معنی دانشجو.»


يوسفی اشکوری: بازداشت دانشجويان بر خلاف قانون اساسی است و به انباشت کينه ها می افزايد

يوسفی اشکوری، روشنفکر و فعال ملی مذهبی، در ادامه اين برنامه با بيان اين که «به عنوان يک مسلمان بايد با شرمندگی در اين روز مبارک در اعتراض به بازداشت دانشجويان صحبت کنيم»، افزود: «نمايندگان تمام جريان ها اکنون در زندان هستند، بنابراين ما آمده ايم که به اين امر اعتراض کنيم. در همين قانون اساسی حق انتقاد آمده است. حتی اگر اين نکته در قانون نباشد و قرار باشد کسی را به خاطر بيان حرف ناصحيح بازداشت کرد، اول بايد افراد رده اول مملکت را دستگير کنند که ۲۴ ساعت به مردم دروغ می گويند. اصولا به خاطر حرف ناصحيح کسی را محاکمه نمی کنند، تشخيص درست و غلط حرف با جامعه است. بازداشت دانشجويان بر خلاف قانون اساسی است و در نهايت اين بازداشت ها به انباشت کينه ها می افزايد و می تواند در نهايت مخرب باشد.»


عيسی سحرخيز: حاکميت در تيرماه فله ای بازداشت، در مرداد قطره چکانی آزاد می کند، اما اين شمشير زنگ زده است

عيسی سحرخيز، روزنامه نگار و فعال سياسی، سخنرانی بعدی اين مراسم بود. سحرخيز در ابتدا به تجربه ساليان گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: «هميشه در اين موقعيت از سال اين تجمع ها را داريم و حاکميت به اين نتيجه رسيده در تيرماه فله ای بازداشت کند و در مرداد قطره چکانی آزاد کند. اما اين شمشير زنگ زده و برندگی اش را از دست داده است و امکان نگهداری جريان های مخالف در زندان به طور طولانی نيست. اين مسئله تنها پرونده های حقوق بشری ايران را قطورتر می کند و آبروی ايران را می برد. بعد از ۳۰ سال نه قسط می بينيم و نه عدالت. امروز حاصل کار حکومتی که اين همه بر عدالت تاکيد می کند فقط فقر، گرانی و اختلاف طبقاتی است. اين ايام خواهد گذشت و دوستان دانشجوی ما در زندان تجارب زيادی را به دست خواهند آورد. اميدوارم دانشجويان در بند هر چه سريعتر آزاد شوند، ديشب نشد فردا، اين وضع ماندگار نيست.»

صباغيان: دانشجويان با زندان رفتن و مقاومت های خود تيغ زندان حاکميت را کند کرده اند

به گزارش خبرنامه اميرکبير صباغيان، وزير کشور دولت مهندس بازرگان و عضو نهضت آزادی، در ادامه اين مراسم با اشاره به مبعث پيامبر، گفت: «پيامبر برای مکارم اخلاق مبعوث شد. اما مسئولين ما کجا اخلاق را رعايت می کنند؟! در کدام روابطشان اخلاق حاکم است؟! دانشجو قشر تلاشگر و جستجوگر است. حقوق بگير شما نيست که کورکورانه از شما پيروی کند. با بازداشت دانشجويان نه تنها از تعداد فعالين دانشجويی کم نمی شود که به تعداد آن ها افزوده هم می شود. دانشجويان با زندان رفتن و مقاومت های خود تيغ زندان حاکميت را کند کرده اند. مسئولين بايد به اين فکر باشند که دانشجويان، که سرمايه های اين مملکت هستند، را حفظ کنند. ما وظيفه داريم به مسئولين هشدار دهيم که با اين روشی که اتخاذ کرديد به ناکجاآباد خواهيد رسيد.»


موسوی خوئينی: اميدوارم روزی برسد که حاکميت بفهمد اين رفتارها دردی را دوا نمی کند

موسوی خوئينی، نماينده مجلس ششم و دبيرکل سابق سازمان ادوار تحکيم، با اشاره به سخنان سعيد حجاريان در مورد القای اين نکته توسط صداوسيما که دانشجويان قصد داشتند اقدام به کودتا بکنند، در سخنان کوتاهی اظهار داشت: «۲۲ خرداد سال ۸۵ در شرايط کاملا جديد زنان ما به اين نتيجه رسيدند که در اعتراض به تبعيض های موجود در قوانين طبق قانون تجمعی کاملا مسالمت آميز و آرام برگزار کنند. بنده هم در آن تجمع شرکت کردم که با برخورد خشن و بازداشت گسترده مواجه شديم. اتفاقا پس از بازداشت به ما هم گفتند شما به دنبال انجام انقلاب مخملين بوديد. ما ديروز تصور می کرديم که دوستانمان آزاد خواهند شد و ما امروز آن ها را اينجا می بينيم. اميدوارم روزی برسد که حاکميت بفهمد اين رفتارها دردی را دوا نمی کند.»


رضا دلبری: گسترش برخوردهای خشن حاکميت جامعه را به سمت رفتارهای خشونت آميز سوق می دهد

رضا دلبری، دبير اسبق انجمن اسلامی اميرکبير و عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، به بازداشت بدون علت دانشجويان اشاره کرد و گفت: «عملا علت يا دليل منطقی و قانون پسندی برای بازداشت آقای هاشمی و خانم هدايت وجود نداشته چرا که آن ها در چند هفته اخير درگير امتحانات خود بوده اند و نمی توانستند فعاليتی کرده باشند. در حال حاضر بازداشت ها دارد به سمتی می رود که بدون هيچ گونه بهانه ای و بدون اين که فعالين سياسی-اجتماعی دست به عمل خاصی بزنند حاکميت به صورت هوشمندانه و آگاهانه وارد عمل می شود و کسانی را بازداشت می کند که برای فعالين ايجاد ترس و وحشت کند. گسترش فضای ترس و برخوردهای خشن حاکميت با جامعه، جامعه را به سمت رفتارهای خشونت آميز سوق خواهد داد.»

دلبری در ادامه به نمونه های رفتارهای خشن مردم با يکديگر اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر يک تصادف رانندگی به خشونت می انجامد. دو افسر نيروی انتظامی، که مامور حفظ آرامش و نظم در جامعه هستند، شوخی شان به شليک گلوله به سمت يکديگر ختم می شود. اين مسئله خيلی خطرناک است که يک اتفاق کوچک به خشونت می انجامد. کلام به خشونت تبديل می شود و پاسخ حرف گلوله می شود. اين مسئله برای جامعه ايران بسيار خطرناک است، و برای حاکميت خطرناک تر. با اين حرکات جامعه به سمتی می رود که ديگر حرف آن ها ميان مردم خريداری ندارد. اعتراضات عمومی منجر به شورش های خشن می شود که هيچ کس نمی تواند جلودار آن باشد و به نفع هيچ کس هم نيست.»

شريف: محمد هاشمی و بهاره هدايت با دلسوزی و جديت پيگير وضعيت موکلان در بند من بودند

دکتر شريف، وکيل دادگستری، ابتدا با توجه به بحث حقوقی ممنوعيت استرداد مجرمين سياسی به کشورهای متبوعشان طبق کنوانسيون های بين المللی، نسبت به عدم رعايت اين امر بين کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرد. در ادامه برنامه شريف با اشاره به فعاليت های محمد هاشمی و بهاره هدايت در راستای احقاق حقوق افراد گفت: «من به يادم دارم که اين دوستان با چه دلسوزی پيگير وضعيت موکلان در بند من بودند. من از بازداشت بهاره هدايت از اين حيث ناراحت شدم که او خود با چه جديت و علاقه ای در جهت احقاق حقوق موکلين در بند من پيگيری می کرد.»


جباری: کسانی بايد بازداشت شوند که حقوق بشر را نقض می کنند نه دانشجويان

جباری، عضو کانون نويسندگان ايران، به فشارهای فراوان وارد بر مردم ايران در ساليان اخير اشاره کرد و اظهار داشت: «امروز شديدترين ضربه های ممکن در طول تاريخ به استقلال و آزادی مردم ايران، که افزون بر ۱۰۰ سال سابقه آزاديخواهی را پشت سر گذاشته اند، وارد می شود. دانشجويان ما تنها به دليل حقی که قانونی اساسی جمهوری اسلامی در اختيارشان گذاشته و قانونی پر تناقض است، بازداشت شده اند. کسانی بايد بازداشت شوند که حقوق بشر را نقض می کنند و نه دانشجويان. قانون اساسی بايد مورد بازنگری قرار گيرد. اين قانون به ضرر مردم ايران و به ضرر کسانی است که آن را اجرا می کنند، چون انتقاد عمومی به آن وارد است. مسئولين حتی موارد مثبت قانون را رعايت نمی کنند بلکه انگشت بر موارد منفی آن گذاشته اند.»

رضوی: ما دغدغه های دانشجويان را درک می کنيم و آن ها را تنها نمی گذاريم

رضوی، عضو سنديکای اتوبوسرانی، در ادامه اين مراسم به اعتصاب کارکنان شرکت واحد اشاره کرد و گفت: «در سال ۸۴ صدها نفر دستگير شدند و بعضی از خانواده ها نيز تهديد شدند. از جمله دفاع کنندگان از ما دوستان تحکيمی بودند که آن زمان در خلال برنامه ای در حسينيه ارشاد بچه های تحکيم به جمع آوری کمک برای خانواده ها پرداختند و مردم هم استقبال خوبی از اين مسئله کردند. دوستان دفتر تحکيم وحدت، از جمله آقای هاشمی، به ما همواره انگيزه می دادند که راه خود را محکم تر برويم. بايد از اين حيث به خانواده های آن ها تبريک گفت. به نظر من تاثيرگذاری دانشجويان در جامعه بسيار بالاست و ما هم دغدغه های آن ها را درک می کنيم و آن ها را تنها نمی گذاريم.»

رضوی در ادامه با اعتراض به بازداشت منصور اسانلو افزود: «علاوه بر آقای اسانلو که از يک سال پيش تاکنون در زندان هستند، آقای غلامرضا حسينی ماه گذشته فقط برای پيگيری يک کار اداری مراجعه کرده بود که او را بلافاصله همان جا بازداشت کردند و از آن موقع تا الان هيچ خبری از ايشان در دست نيست. ما تقاضای آزادی ايشان را داريم. اگر جامعه آزاد باشد ديگر شاهد اين بازداشت ها نخواهيم بود. بارها مسئولين اعلام کرده اند که ما زندانی سياسی نداريم. اگر زندانی سياسی نداريم پس اين همه فعالين سياسی و اجتماعی که بازداشت کرده اند، چه هستند؟!»

زهره ارزنی: هدايت مبتکر کمسيون زنان دفتر تحکيم بود که از آن زمان بحث پيوند جنبش دانشجويی و زنان مطرح شد

زهره ارزنی، از فعالين کمپين يک ميليون امضا، نيز در سخنان کوتاهی به تجليل از فعاليت های بهاره هدايت در جنبش دانشجويی و جنبش زنان پرداخت. به گزارش خبرنامه اميرکبير ارزنی با اشاره به دوستی خود با بهاره هدايت و فعاليت های او، گفت: «بهاره هدايت مبتکر کمسيون زنان دفتر تحکيم وحدت بود که از آن زمان بحث پيوند جنبش دانشجويی و زنان را مطرح کرد و موفق شد از اين طريق دغدغه های زنان را دفتر تحکيم وحدت پيگيری کند. من يقين دارم بهاره هدايت در روز جزا که در و ديوارهای زندان گواهی خواهند داد سرافراز و سربلند خواهد بود.»


الياس خلج: دانشجويان دانشگاه آزاد در راه آزاديخواهی هزينه های زيادی می دهند ولی توجهی به آنها نمی شود

الياس خلج، از فعالين دانشجويی دانشگاه آزاد، در ادامه اين برنامه به سلمان سيما و مهدی خدايی، از فعالين در بند دانشگاه آزاد، اشاره کرد و گفت: «متاسفانه بر خلاف درگيری دولت نهم با دانشگاه آزاد، باز دانشجويان آزاد هم هيچ حقی برای انتقاد ندارند. اميدوارم دانشجويان، که محق ترين اشخاص هستند، به جای محروميت از تحصيل و بازداشت، به حرف و انتقادشان توجه شود. دانشجويان دانشگاه آزاد در راه آزاديخواهی هزينه های زيادی می دهند که چندان توجهی به آن ها نمی شود که اميدوارم پس از اين وضعيت آن ها با حساسيت بيشتری پيگيری شود.»

مهديه گلرو: پيگيری وضعيت دختران دانشجو توسط بهاره هدايت خاری در چشم اقتدارگرايان بود

مهديه گلرو، عضو کميسيون زنان دفتر تحکيم، به فعاليت های بهاره هدايت در يک سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: «بهاره بعد از ۱۸ تير سال گذشته همراه با ديگر اعضای شورای مرکزی يک ماه سلول انفرادی را تحمل کرد. خيلی از افراد بعد از زندان ديگر قادر به ادامه فعاليت های خود نيستند ولی بهاره برگشت و فعاليتش در کميسيون زنان ادامه داد. ما ۴ مورد تجاوز به دختران دانشجو در چند سال اخير در دانشگاه های کشور داشتيم که بهاره هدايت در اين زمينه بسيار فعالانه و دلسوزانه عمل کرد. بهاره همچنين همواره پيگير محروميت از تحصيل دختران دانشجو بود. پس از ستاره دار دانشجويان بهاره در کميته دفاع از حق تحصيل خيلی فعال بود. در کل پيگيری وضعيت دختران دانشجو توسط بهاره خصوصا جريان دانشگاه زنجان خاری در چشم اقتدارگرايان بود.»


ضياء نبوی: ستاره دار شدن و محروميت از تحصيل در دانشگاه برابر با اعدام فرد در جامعه است

ضياء نبوی، از دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل، به آمار دانشجويانی که در مقطع کارشناسی ارشد از تحصيل محروم شده اند اشاره کرد و گفت: «تعداد دانشجويان ستاره دار در سال ۸۵، ۱۷۰۰ نفر بودند که در نهايت با پيگيری هايی که انجام شد تنها ۱۵ نفر نتوانستند ادامه تحصيل بدهند. سال گذشته، ۸۶، به ۵۰ نفر اصلا کارنامه داده نشد. امسال هم مثل پارسال بوده و تقريبا همين تعداد موفق به دريافت کارنامه نشده اند. ستاره دار شدن و محروميت از تحصيل در دانشگاه برابر با اعدام فرد در جامعه است. من به آقای نوربخش، مسئول گزينش سازمان سنجش، گفتم ما اگر جرمی مرتکب شده ايم ما را به دادگاه ببريد و مجازات کنيد، اين چه ربطی به درس خواندن دارد؟! به نظر من کميته دفاع از حق تحصيل دفتر تحکيم اگر جدی گرفته شود می تواند بسيار مفيد باشد.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير اين فعال دانشجويی در ادامه به دغدغه های فعالين دانشجويی اشاره کرد و افزود: «من بسيار خوشحالم که عده ای اين گونه دغدغه فعاليت دارند. بهترين دوستان من در طول دوران دانشجويی کسانی بودند که فعاليت می کردند و هزينه پرداخت می کردند. انسانی که حاضر باشد تمام داشته هايش را به خطر اندازد نشان می دهد که عقيده ای دارد که نمی توان آن عقيده را از او گرفت. لازم است در اينجا به نقش حمايت خانواده ها در فعاليت دانشجويان اشاره کنم. تمام فعالين می دانند که خانواده ها چندان همکاری از خود نشان نمی دهند. اگر همکاری خانواده ها با فعاليت های فرزندانشان همراه شود بسيار بسيار مفيد خواهد بود.»


خانم پيشداديان: اميدوارم سال آينده دانشجويی در بند نباشد و تنها جشن مبعث را برگزار کنيم

در پايان اين مراسم خانم پيشداديان، مادر محمد هاشمی، ضمن تشکر از کليه ميهمانان و برگزارکنندگان اين برنامه گفت: «خيلی متشکرم که تشريف آورديد و از محمد، بهاره و ديگر دانشجويان در بند حمايت کرديد. اميدوارم اين اتحاد و همبستگی همواره وجود داشته باشد و سال آينده بار ديگر دور هم جمع شويم و ديگر دانشجويی در بند نباشد و تنها جشن مبعث را برگزار کنيم.»

Copyright: gooya.com 2016