سه شنبه 2 مهر 1387

تظاهرکنندگان در نيويورک: "احمدی نژاد را زندانی کنيد"، بی بی سی

همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در نيويورک، تعدادی از مخالفان و منتقدان او به اين شهر آمده اند تا مانند رئيس جمهور ايران نظرشان را به وسيله رسانه های گروهی منعکس کنند.

محمود احمدی نژاد قرار است بعد از ظهر سه شنبه به وقت نيويورک در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

سخنرانی آقای احمدی نژاد در شصت و سومين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ساعاتی بعد از نطق جورج بوش، رييس جمهور آمريکا انجام خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سفر رئيس جمهور ايران به نيويورک اين فرصت را به مخالفان جمهوری اسلامی و منتقدان او داده است تا به حضور او در اين شهر اعلام کنند.

در تظاهراتی که گروه های يهودی در نيويورک برگزار کردند، الی ويزل برنده جايزه صلح نوبل، رئيس جمهور ايران را جنايتکاری خواند که بايد توسط سازمان ملل متحد بازداشت شود.

گروهی از اعضای جامعه مدنی ايران هم با برگزاری نشستی خبری، دولت محمود احمدی نژاد را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کردند.

اين افراد با برگزاری يک کنفرانس مطبوعاتی در هتلی در مقابل مقر سازمان ملل متحد، همانند آقای احمدی نژاد از فرصت پيش آمده برای بيان نظرات خود استفاده کردند.

'نقض گسترده حقوق بشر'

اکبر گنجی، فعال حقوق بشر در اين جلسه مخالفت خود و همفکرانش با دولت آقای احمدی نژاد را متفاوت از دولت های غربی دانست.

آقای گنجی گفت: "مساله دولت های غربی فقط مساله هسته ای است ولی مساله ما نقض گسترده و سيستماتيک حقوق بشر در ايران است."

مهر انگيز کار، حقوقدان ايرانی و فعال حقوق بشر که از ديگر سخنرانان اين برنامه بود، به خبرنگارها گفت که اگر رئيس جمهور ايران را ديدند از او بپرسند که جنبش زنان ايران چه خطری دارد که سازمان های اطلاعاتی دولت او فعالان آن را تحت تعقيب قرار داده اند؟

هادی قائمی از کمپين بين المللی برای حقوق بشر در ايران هم تاکيد کرد که اگر با محمود احمدی نژاد رو د رو شود به او خواهد گفت: "شما چرا به اعدام نوجوان ها هيچ گونه عکس العملی نشان نمی دهيد و اجازه می دهيد اين اعدام ها ايران را در سطح بين المللی بدنام کند؟"

فعالان حاضر در اين برنامه همچنين از اين که پرونده هسته ای ايران نظر دنيا را از وضع "بحرانی" حقوق بشر در ايران منحرف کرده است، ابراز نگرانی کردند.

با اين همه، برای گروه های قدرتمند يهودی در نيويورک برنامه هسته ای ايران بيش از هر چيز ديگر نگران کننده است.

'نگرانی يهودی ها'

سازمان های يهودی مختلفی در روز دوشنبه مقابل مقر سازمان ملل متحد جمع شدند تا به حضور محمود احمدی نژاد اعتراض کنند.

دليل عمده حساسيت اين گروه ها به رئيس جمهور ايران، تاکيد او بر محو اسرائيل از نقشه جهان و نفی هولوکاست، کشتار گسترده يهوديان در دوران جنگ جهانی دوم است.

الی ويزل، برنده جايزه صلح نوبل که خود از بازماندگان هولوکاست است، در اين تجمع محمود احمدی نژاد را خطری برای صلح دانست و گفت او بايد در زندان سازمان ملل حبس شود، "نه اين که در مجمع آن سخنرانی کند."

البته همه حاضران در تجمع اعتراض آميز مقابل سازمان ملل متحد ه گروه های يهودی تعلق نداشتند و بعضی از آنها از هواداران سازمان مجاهدين خلق بودند.

در اين حال، شماری از گروه های طرفدار صلح هم در محل حاضر شدند تا به مواضع "ضد ايرانی" تظاهرکنندگانی که برخی از آنها خواستار بمباران تاسيسات اتمی بوشهر بودند، اعتراض کنند.

منيژه صبا از ايالت نيوجرسی به نيويورک آمده است. او می گويد: " بايد جلوی دروغ هايی که درباره ايران گفته می شود، ايستاد."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرکنندگان در نيويورک: "احمدی نژاد را زندانی کنيد"، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016