جمعه 24 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


"سياست دانشگاهی" بر مبنای "مشارکت انتقادی"، عبدالله مؤمنی

عبدالله مؤمنی
حرکت فعالين دانشجويی به سمت ترميم رابطه با بدنه و سازماندهی تشکيلاتی از طريق توجه به مشکلات صنفی و دفاع از حقوق و آزادی های آکادميک در کنار تبديل کردن دانشگاه به فضايی برای گفتگو و "پارادايم سازی" می تواند نقشه راه را پيش روی دانشجويان قرار دهد ... [ادامه مطلب]

آن ها درخت ها را هم می کشند! شکوه ميرزادگی

شکوه ميرزادگی
ما نيز به شکنجه و اعدام انسان ها اعتراض می کنيم اما اعدام درخت و آب و خاک را نيز دست کم نمی گيريم. ما از يک سو نابودی انسان را محکوم می کنيم و از سوی ديگر، نابودی هويت و فرهنگ و تاريخ او را؛ و معتقديم که، در اين ميان، تنها موجودات بی نصيب از درک اهميت فرهنگ و تاريخ و پديده های طبيعی و بشری می توانند چنين ويران کنند و بکشند و بسوزانند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوپک جلسه اضطراری تشکيل می دهد، بی بی سی

* قيمت سبد نفتی اوپک به زير پنجاه دلار سقوط کرده است
* ضعف اقتصاد جهانی و کاهش مصرف از جمله مهمترين دلايل کاهش قيمت نفت است

همزمان با کاهش قيمت نفت به زير پنجاه دلار، ايران اعلام کرده که کشورهای عضو اوپک يک نشست اضطراری را در پايان ماه نوامبر برگزار می کنند.

محمد علی خطيبی نماينده ايران در اوپک، به خبرگزاری مهر گفته است که اعضای سازمان اوپک يک نشست فوق العاده را برای بررسی وضعيت بحرانی بازار نفت در روز ۲۹ نوامبر (نهم آذر) در قاهره برگزار می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای خطيبی وضعيت کنونی بازار نفت را "نگران کننده" ارزيابی کرده و گفته است نشست اعضای اوپک در قاهره، اجلاسی مشورتی به منظور سامان دادن به بازار آشفته نفت است و آخرين تحولات بازار نفت بررسی می شود.

بر اساس گزارش اوپک، قيمت سبد نفتی اين سازمان در هر بشکه در روز سيزدهم نوامبر به ۴۷.۷۳ دلار کاهش پيدا کرده است.

اين حجم کاهش قيمت در سبد نفتی اوپک، در سه سال گذشته بی سابقه بوده و بنابر گزارش دبيرخانه اوپک؛ برای نخستين بار در سه سال اخير است که قيمت نفت به زير ۵۰ دلار سقوط کرده است.

قيمت نفت در سه سال اخير همواره در حال افزايش بوده اما در چند ماه اخير بعد از بروز بحران مالی جهانی، در سرازيری سقوط افتاده و مدام در حال کاهش است.

بهای سبد نفتی اوپک که در ماه ژوئيه سال جاری از مرز ۱۳۰ دلار در هر بشکه گذشته بود، در هفته اخير به حدود ۵۱ دلار رسيده بود اما در دو روز اخير قيمت سبد نفتی اوپک به زير ۵۰ دلار سقوط کرده است.

اعضای اوپک برای جلوگيری از کاهش قيمت نفت، روز ۲۴ اکتبر (سوم آبان) توليد خود را به ميزان يک و نيم ميليون بشکه کاهش دادند اما به نظر می رسد اين کاهش قيمت نتوانسته مانع از کاهش قيمت نفت شود.

به عقيده کارشناسان، نگرانی از بروز رکود در اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای نفت، وضعيت بازار جهانی نفت را مبهم کرده و پيش بينی ها حکايت از آن دارد که قيمت نفت حتی بيشتر از اين هم کاهش يابد.

به گفته نماينده ايران در اوپک، اگر تا زمان برگزاری اجلاس قاهره، قيمت نفت به روند نزولی خود ادامه بدهد، قطعا کاهش توليد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

آقای خطيبی تاکيد کرده که با توجه به روند نزولی قيمت نفت، ايران نيز از کاهش توليد حمايت خواهد کرد.

اقتصاد ايران به شدت متکی به درآمدهای نفتی است و کاهش شديد قيمت نفت، برنامه های اقتصادی اين کشور را تحت تاثير قرار خواهد داد ايران از کشورهای عضو اوپک، خواسته بود تا برای تثبيت بهای نفت اقدامات بيشتری انجام دهند.

دولت ايران هم اکنون در حال تنظيم بودجه سال آينده است و کاهش قيمت نفت تمام محاسبات بودجه را به هم خواهد ريخت به خصوص که در سالهايی اخير که قيمت نفت بالا بود، ذخيره چندانی برای چنين روزهايی فراهم نشده است.

گزارش دقيقی از مازاد درآمدهای نفتی که در حساب ذخيره ارزی نگهداری می شود، در دسترس نيست اما در آخرين گزارش ميزان اندوخته اين حساب، ۲۵ ميليارد دلار برآورد شده است.

احمد توکلی نماينده تهران و رئيس مرکز پژوهشهای مجلس گفته است:"تعهداتی که برای حساب ذخيره ارزی ايجاد شده بيشتر از موجودی آن است و همين تعهدات، استفاده از اين حساب را در اين برهه زمانی مشکل می کند."

چنين شرايطی به عقيده بسياری از کارشناسان، اقتصاد ايران را در شرايط بغرنجی داده است به خصوص اين که اقتصاد اين کشور در سه سال اخير به مصرف ارزهای نفتی بيشتر عادت کرده و ترک اين عادت و قطع يکباره آن بسيار دشوار و شکننده خواهد بود.





















Copyright: gooya.com 2016