پنجشنبه 30 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه مشترک چهار حزب و سازمان سياسی در پشتيبانی از فراخوان کانون نويسندگان ايران

روز ۱۳ آذر را روز مبارزه با سانسور اعلام می کنيم!

ايرانيان آزاده!
کانون نويسندگان ايران با انتشار اطلاعيه ای روز۱۳ آذر امسال را که مصادف با دهمين سالگرد قتل های زنجيره ای پائيز سال ۱۳۷۷می باشد، روز مبارزه با سانسور اعلام کرده واز نويسندگان و هنرمندان در داخل و خارج از کشور خواسته است تا صدای اعتراض خود را با صدای کانون درآميزند. در اين اطلاعيه، کانون نويسندگان ايران از نويسندگان و هنرمندان، اتحاديه‌های نويسندگان و انجمن‌های قلم در سراسر جهان خواسته است تا ضمن به رسميت شناختن روز۱۳ آذر به عنوان روز مبارزه با سانسور ، از حرکت نويسندگان ايران در مبارزه با سانسور به هر طريق ممکن حمايت کنند. کانون در اطلاعيه خود با اشاره به مبارزه طولانی و مستمر اهل قلم و انديشه ايران با سانسور، تاکيد کرده که ظرف دو سه سال اخير پديده سا نسور چنان دامنه‌ی گسترده‌ای يافته است که جز قلع و قمع فرهنگی نامی بر آن نمی‌توان نهاد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هموطنان مبارز!
فراخوان کانون نويسندگان ايران برای همصدايی واقدام هماهنگ در مبارزه با سانسور، خواست همه نويسندگان، هنرمندان،انديشه ورزان، احزاب و سازمان ها ونيروهای ترقيخواه کشور است. اعمال سانسور در ايران محدود به چند نويسنده سرشناس و يا عرصه معينی از هنروادبيات نيست. در جمهوری اسلامی سانسور بر همه عرصه های زندگی شهروندان حاکم است و گردش اطلاعات و تبادل انديشه ميان مردم زير تيغ سانسور جريان دارد. به گفته شاعرآزادی احمد شاملو گزمه های حکومت دهان مردم را می بويند و هر آن کس را که دگر انديش باشد و سخنی در مخالفت با حکومت بنويسد ويا بگويد سرکوب می کنند. اساسا سرکوب آزادی و جلوگيری از بيان آزاد انديشه در کشور يک پديده رايج می باشد وهيچ يک از شهروندان حق ندارند انديشه خود را آزادانه وعلنی بيان کنند. حکومت اين حقوق بديهی و اوليه انسانی همه شهروندان را با خشونت تمام لگدمال می کند. تشديد سانسور و برخورد تند با روزنامه نگاران و هنرمندان تکيه کلام رهبر حکومت است. خامنه ای در هر سخنرانی بر سرکوب نويسندگان و نيروهای انديشه ورز کشور تاکيد می کند و ماموران حکومتی هر باربه دنبال سخنان وی موج تازه ای برای دستگيری نويسندگان و تشديد سانسوردر سينما، تئاتر، موسيقی، سايت های اينترنتی، کتاب و روزنامه ها به راه می اندازند.
از زمان روی کارآمدن دولت امنيتی-نظامی احمدی نژاد اين گونه برخوردها شديدتر و عريانتر شده است. هم اکنون دهها تن از نويسندگان و وبلاگ نويسان در زندان هستند واکثر اعضای کانون نويسندگان ايران هريک از چند ماه تا چند سا ل احکام تعليقی در پرونده خود دارند. جرم همه آنان اين است که نمی خواهند به سا نسور تن دهند و انديشه و قلم خود را در مرزهای ممنوعه ای که حکومت برای انديشه و بيان تعيين می کند، به بند بکشند. صديق کبود وند فعال حقوق بشر وروزنامه نگار و يوسف عزيزی بنی طرف نويسنده و روزنامه نگارنمونه ای از اين نويسندگان دربند هستند. جرم اين نويسندگان اين است که حاضر نيستند برواقعيت ها چشم بپوشند و در برابر دشمنان آزادی وظلمی که عليه مليت های ساکن کشور اعما ل می شود، سکوت کنند. شهامت مدنی اين نويسندگان و کانون نويسندگان ايران را که بيانيه می دهد وبا شجاعت می نويسد:" نمی توانيم خفه کردن نويسندگان آزادی خواه را ببينيم و دم بر نياوريم، نمی توانيم به دفاع از حق مسلم کارگران ومعلمان برای طرح مطالبات تشان برنخيزيم واسارت آنان را محکوم نکنيم، نمی توانيم اعدام و نقض حقوق کودکان را ببينيم و خاموش بنشينيم، زنان را فقط و فقط به علت مخالفت با تبعيض آشکار جنسيتی به دادگاه می کشانندو به زندان محکوم می کنند. ما اين مخالفت را حق بی چون و چرای زنان می دانيم و موظفيم حبس آنان را محکوم کنيم. دانشجويان را تنها به علت کوشش برای برگزاری روز دانشجو وطرح خواسته ها يشان سرکوب می کنند. ما وظيفه خود می دانيم که اين سرکوب را محکوم و از حق آزادی بيان دانشجويان دفاع کنيم." استبداد حاکم و حکومت سانسور برنمی تابد وبا تهديد، ارعاب و زندان می خواهد نويسندگان را وادارکند به سانسور و خودسا نسوری تن دهند.
ايرانيان آزاده!
مبارزه عليه سانسور، دفاع از آزادی و حقوق انسانی وبديهی شهروندان است.مبارزه عليه سانسور، دفاع ازگردش آزاد اطلاعات و انديشه در جامعه است. ما مبارزه برای آزادی انديشه وبيان و مخالفت با هرگونه سا نسور را وظيفه خود می دانيم وضمن پشتيبانی از فراخوان کانون نويسندگان ايران مبنی بر اعلام روز۱۳ آذر به عنوان روز مبارزه با سانسور، از نيروهای ترقيخواه کشور و افکار عمومی می خواهيم با خواست مردم ايران برای پايان دادن به سانسور همصدا شوند.

حزب دمکرات کردستان ايران،
حزب کومه له کردستان ايران،
سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران،
سازمان فدائيان خلق ايران-اکثريت،

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱٣٨۷ - ۱۹ نوامبر ۲۰۰٨





















Copyright: gooya.com 2016