جمعه 1 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در مراسم سازمان ادوار تحکيم وحدت عنوان شد: کبودوند تاوان حقوق بشرخواهی خود را می دهد، سازمان حقوق بشر کردستان


مراسم حمايت از محمدصديق کبودوند دبير دربند سازمان حقوق بشر کردستان عصر پنجشنبه در محل سازمان ادوار تحکيم وحدت با حضور چهره های مدنی، حقوق بشری، سياسی و روزنامه نگاری برگزار شد.

در اين نشست چهره هايی چون شيرين عبادی، جلال جلالی زاده،عبدالله مومنی،محمود سعيدزاده ،شيوا نظراهاری،ثريا عزيزپناه، محمدعلی توفيقی، صلاح الدين خديو، عبدالرضا تاجيک، اجلال قوامی،اميد بيگی زاده، کاوه قاسمی کرمانشاهی، حسن اسدی زيدآبادی، اسماعيل مفتی زاده،نمايندگای از جبهه ملی ايران،شورای فعالان ملی مذهبی حضور داشتند. در ابتدا شيرين عبادی به عنوان يکی از وکلای محمدصديق کبودوند به تشريح کيفرخواست صادره که منجر به محکوميت اين فعال حقوق بشری شده بود پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبادی با تاکيد بر اينکه کبودوند جرمی مرتکب نشده است و مطابق با قوانين بين المللی و قانون اساسی به فعاليت حقوق بشری پرداخته، افزود: جمهوری اسلامی مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کنوانسيون های مدنی و حقوقی بين المللی را امضا نموده و از اين حيث متعهد شده است که امنيت و آزادی فعالان حقوق بشر را تضمين نمايد. عبادی در ادامه افزود: وجود زندانی سياسی همانند کبودوند در يک جامعه مثل ايران باعث افتخار نيست چرا که اينگونه اقدامات دشمن شادکن است، وی در ادامه افزود: تاسيس يک نهاد حقوق بشری نه تنها اقدام عليه امنيت ملی نيست بلکه به نفع منافع ملی می باشد.

پس از سخنان شيرين عبادی جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران به انتقاد شديد از دستگيری فعالان مدنی، روزنامه نگاری و حقوق بشری در ايران بويژه در کردستان پرداخت. وی افزود: هرکسی مانع بهره برداری انسان ها از مواهب زندگی و حقوق طبيعی شان شود در حقيقت در مقابل خدا ايستاده است. نظامی که داعيه دفاع از اسلام و آموزه های دينی دارد چگونه به نام دين و اسلام پاسخ حرف و منطق را با چماق می دهد. اين نماينده سنندج در مجلس ششم گفت: محروميت کردستان مضاعف است و در مورد زندانيان کرد مضاعف تر، کردها در ايران مظلوم هستند چرا که هيچ جريان و گروهی به حمايت و دفاع از آنها نمی پردازد. جلالی زاده تاکيد کرد: مگر کبودوند چه گناهی مرتکب شده است که اين چنين بايد تاوان پس دهد. چرا کسانی که دروغ می گويند، دزدی می کنند و چپاول می کنند آزادانه در اين کشور می چرخند. اين فعال مذهبی و سياسی با انتقاد از انتصابات افراد غيربومی در کردستان گفت: ابتدايی ترين حقوق شهروندی کردها ناديده گرفته می شود تا زمانی که اين حقوق تضييع و تبعيض، تحقير و تعصب که مثلث شومی است در کشور حاکم باشد توسعه و پيشرفت خيالی بيش نيست.

محمود اسماعيل زاده نيزگفت: کبودوند در چارچوب همين قانون مبارزه ای مدنی می کرد که آن هم برای رسيدن به قدرت نبوده بلکه می خواسته است حقوق کردها را به آنها بشناساند. اين عضو سازمان ادوار تحکيم با بيان اينکه اين گونه برخوردها با امثال کبودوند کانال گفتگو را می بندد افزود: بن بست گفتگو و ديالوگ راديکاليسم را در منطقه تقويت می کند. اين فعال دانشجويی در ادامه با اشاره به شاخص های توسعه در کردستان گفت: بسياری از اين شاخص ها در کردستان نگران کننده است و افکار عمومی در مناطق کردنشين اعتمادی به حاکميت ندارند و مسبب فقر و تبعيض را سيستم سياسی موجود می دانند.

در ادامه عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار با ياد و خاطره قتل های زنجيره ای سخنان خود را آغاز کرد. اين روزنامه نگار با اشاره به اينکه موارد نقض حقوق بشر و انکار آزادی های اساسی از موارد خبری در ايران می باشد گفت: همواره برای اطلاع رسانی از موارد نقض حقوق بشر در مناطق کردنشين با محدوديت از جانب حکومت و مديران مسئول مطبوعات مواجه بوده ايم که در اين ميان مسئله کردها شاخص ترين آنهاست. تاجيک با بيان اينکه استبداد، استبداد است چه در حاکميت باشيم و چه در بيرون از حاکميت گفت: تا زمانی که فرهنگ اقتدارگرايی از ميان ما رخت برنبندد باز شاهد بازتوليد استبداد خواهيم بود.

در ادامه تونيا کبودوند فرزند محمدصديق کبودوند با اشاره به محکوميت پدرش گفت: پدرم از کسانی نام می برد که نه کسی به يادشان بود و نه اسمی از آنها و حق زيستن شان در هيچ کجا به چشم نمی خورد، کسانی که در تاريخ اين مرز و بوم بربادرفتگان ناديده بودند. تونيا کبودوند در ادامه گفت: به پاس تمام اين زحمات پدرم و قدردانی از اوبرای بيان و به نگارش در آوردن فرياد خاموش اين نسل ها او را به يازده سال حبس در زندان محکوم کردند.





















Copyright: gooya.com 2016