شنبه 2 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران در کميته حقوق بشر سازمان ملل محکوم شد، راديو فردا

کميته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل سه کشور ايران، ميانمار و کره شمالی را به دليل «نقض حقوق بشر» به شدت محکوم کرد.

روز جمعه، کميته حقوق بشر سازمان ملل در سه قطعنامه جداگانه، نسبت به مجازات شلاق و قطع اعضای بدن در ايران، حمله به راهپيمايی‌های آرام در ميانمار و اعدام و شکنجه در ملا عام در کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين قطعنامه‌ها قرار است ماه آينده برای رای‌گيری نهايی به مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده شود.

اين قطعنامه‌ها به لحاظ حقوقی الزام‌آور نيستند اما وجهه جهانی کشورهايی که هدف چنين قطعنامه‌هايی قرار می‌گيرند خدشه‌دار می‌شود.

جان ساورز، سفير بريتانيا در اين باره گفت: «اين قطعنامه‌ها توجه‌ها را به اين سه کشور جلب می‌کند، جاهايی که حقوق بشر به طور گسترده نقض می‌شود.»

سفير بريتانيا افزود: «با فرا رسيدن شصتمين سالگرد بيانيه حقوق بشر، حمايت فزاينده ازاين قطعنامه‌ها نشانگر ميزان نگرانی جهان درباره حقوق بشر است.»

ايران درصدد بود که از تصويب اين قطعنامه در کميته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل جلوگيری کند اما نتوانست نظر دست کم ۱۰ عضو ديگر را برای رای ندادن به اين قطعنامه جلب کند.

سرانجام اين قطعنامه با «ابراز نگرانی عميق نسبت به نقض جدی حقوق بشر» با ۷۰ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۶۰ رای ممتنع عليه ايران به تصويب رسيد.

با بی‌نتيجه ماندن تلاش‌های ايران، ايالات متحده تصويب اين قطعنامه، با چنين اختلافی، را يک پيروزی بزرگ خواند.

در مورد ميانمار نيز قطعنامه‌ای مشابه، با ۸۹ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۶۳ رای ممتنع به تصويب رسيد.

در اين قطعنامه نسبت به «نقض نظام‌مند و ادامه‌دار حقوق شهروندی، سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» در اين کشور ابراز نگرانی شده است. در اين قطعنامه همچنين درباره مفقود شدن افراد، خشونت جنسی و تجاوز، ادامه حصر خانگی آونگ سان سو چی رهبر دموکراسی‌خواه ميانمار و افزايش زندانيان سياسی ابراز نگرانی جدی شده است.

قطعنامه مربوط به کره شمالی نبر با ۹۵ رای موافق، ۲۴ رای مخاف و ۶۲ رای ممتنع به تصويب رسيد. در اين قطعنامه نسبت به رفتار دولت اين کشور با پناهندگان و پناهجويان انتقاد شده است.

اعمال محدوديت شديد در خصوص آزادی انديشه و مذهب و نقض حقوق کارگران از جمله موارد ديگری است که دولت کره شمالی هدف انتقاد اين قرار گرفته است.





















Copyright: gooya.com 2016