سه شنبه 12 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی از برخوردهای احتمالی با دانشجويان در آستانه ۱۶ آذر، اطلاعيه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

۱۶ آذر يادواره جان باختن سه تن از دانشجويان دانشکده فنی در اعتراض به سياستهای حکومت سابق می باشد که حسب اهميت و ماهيت آرمان انديشانه جنش دانشجويی به "روز دانشجو" نامگذاری و تبديل به عرصه ای برای حضور دانشجويان و بيان ديدگاههايشان گرديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر چند در اوايل حکومت جمهوری اسلامی در اين روز دانشجويان به همراهی و حمايت از حاکميت و سياستهای آن می پرداختند اما به مرور اين موضوع شکلی معکوس يافت و سالهاست که روز دانشجو به زمانی برای اعتراض و انتقاد دانشجويان از سياستهای حکومت در ابعاد مختلف تبديل گرديده است. بنا به نگاه امنيتی دستگاه حاکم به جريانات و فعاليتهای خارج از حوزه حکومتی متاسفانه هر ساله در محدوده زمانی روز دانشجو و حتی پس از آن شاهد برخورد دستگاه امنيتی با دانشجويان شرکت کننده يا برگزار کننده اين مراسمات اعتراضی بوده ايم.
امسال نيز همچون سالهای پيش دانشجويان منتقد موضع خود مبنی بر برگزاری مراسم روز دانشجو را فارغ از برنامه های حکومتی اعلام نموده اند و با توجه به شرايط سياسی حاکم بر اجتماع و مواضع تند و سرکوبگرانه دستگاه امنيتی که با روی کار آمدن دولت نهم رو به افزايش نهاده است همانگونه که بيم آن ميرفت سناريوی برخورد با دانشجويان معترض از چند روز پيش کليد خورده است.
مراسم روز دانشجوی سال جاری همانطور که بيان گرديد بنا به دلايل متعددی اعم از شرايط سياسی ، اجتماعی روز برای دانشجويان و دستگاه امنيتی با اهميت ويژه تلفی ميگردد و اين موضوع با استناد به اعلام مواضع وزارت علوم مبنی بر مقابله با مخالفان که با عنوان ضد انقلاب از آنان نام برده است و همچنين درج مطالب پيوسته در نشريات و پايگاههای اينترنتی وابسته به حکومت مبنی بر برخورد با دانشجويان معترض ، نگرانی اين مجموعه را از برخوردهای احتمالی با دانشجويان منتقد در روز دانشجو افزايش داده است.
مطابق قوانين داخلی و ميثاق های بين المللی برگزاری تجمعات و بيان عقايد جزو حقوق مدنی و اساسی محسوب می گردد ، يقيناً صرف اقدام به اين اعمال نمی تواند دست آويزی برای برخورد دستگاه قضائی و امنيتی با دانشجويان قرار گيرد ، اين مجموعه اميدوار است تا بر خلاف سالهای گذشته تحقق بيانات رياست جمهوری مشخصاً در مناسبت روز دانشجو مبنی بر عدم برخورد با دانشجويان منتقد، وجود آزادی بيان و همچنين قانون سالاری در ايران را شاهد باشيم.

دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
تهران - ۱۲ آذر ۸۷ برابر با ۲ دسامبر ۲۰۰۸





















Copyright: gooya.com 2016