سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: اوباما حرف بوش را با ادبيات متفاوت تکرار می‌کند، ايسنا

*بايد با هماهنگی ‌و مشورت از بحران اقتصاد جهان عبور کنيم

رييس مجلس خبرگان رهبری، بحران اقتصادی جهانی را از مهمترين مسائل روز خواند و گفت:« اين مسئله حقيقتا شرايط سختی را برای دنيا پيش می‌آورد و برای من روشن است که بيش از همه دودش در چشم کشورهای ضعيف و فقرا می‌رود؛ زيرا در چنين شرايطی قدرتمندان و ثروتمندان سعی می‌کنند گليم خود را از آب در بياورند و سر کشورها و مردم نيازمند بی‌کلاه می‌ماند.»

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خطبه‌های دوم نماز عيد سعيد قربان، اظهار کرد:« ما هم گرچه با توجه به امکانات‌مان تا حدودی نسبت به ديگران مصونيت داريم، اما همين حالا هم آثار اين موضوع در کشور ما قابل مشاهده است و اين شرايط به ما حکم می‌کند که همه‌ی مسوولان، شخصيت‌ها و صاحب‌نظران در مجلس و دولت هماهنگی و مشورت کنند.»

وی در بخش ديگری از سخنانش گفت:« در مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان ناظر سعی می‌کنيم از اين ظرفيتی که تفسير جديد از اصل ۴۴ به وجود آورده و راه را برای حضور بخش خصوصی به وسعت در ميدان اقتصادی، عمران و آبادی باز کرده استفاده کنيم که همه‌ی شرايطش آماده است و مجلس هم قانون اجرای آن را تصويب و به دولت ابلاغ کرده است. با ظرفيت‌هايی که وجود دارد ما می‌توانيم برای ايران در درجه‌ی اول و برای جاهايی که فکر می‌کنيم احتياج به کمک دارند و می‌توانيم به آنها کمک کنيم در درجه‌ی بعد کاری کنيم و اين کار حتما نياز به وحدت، همدلی و همراهی و مشورت دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تصريح کرد: « با عجله و اقدامات نسنجيده و شتاب‌زده نمی‌شود به آسانی از اين چيزی که کله‌گنده‌های کشورهای بزرگ را به ستوه آورده، گذشت. ولی بحمدالله با اتکاء به اسلام، مردم و امکانات کشورمان اين اميد هست که بتوانيم خيلی خوب از اين بحرانی که جهان را گرفته عبور کنيم و ان‌شاءالله هم اينطور خواهد شد.»

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مسئله‌ی محاصره‌ی غزه نيز گفت:« در غزه حدود يک ميليون و نيم جمعيت زندگی می‌کنند. آنجا فضای بسيار تنگی است و در شرايط عادی همه چيز در حد يک زندگی با رياضت است. اگر محاصره به اين اضافه شود آب، برق، سوخت، راه تجارت، دارو و امکانات را بر آنها ببندند که همه‌ی اينها را اسرائيل به اضافه‌ی بمباران‌ها و گلوله‌باران‌ها - که معمولا هفته‌ای چند بار تکرار می‌شود - مرتکب می‌شود، روزهای سختی را بر مردم غزه رقم می‌زند.»

رييس مجلس خبرگان رهبری، خاطر نشان کرد:« وقتی انسان يک لحظه فکر می‌کند می‌بيند يک عده محصورند، مرزهايشان بسته است، نه می‌توانند بيرون بروند و نه می‌توانند به داخل چيزی بياورند، به دريا راه دارند اما نمی‌توانند از آن استفاده کنند، فرودگاه دارند اما نمی‌توانند بهره‌ای از آن ببرند، حتی مصر و اردن مرزشان را بر اينها بسته‌اند. مظلوم‌ترين منطقه و مظلوم‌ترين مردم دنيا آنجا زندگی می‌کنند.»

وی تاکيد کرد:« چقدر وجدان دنيا کور شده و چقدر قدرتمندان حامی اسرائيل بی‌وجدانند که اين منظره‌های واقعا تاسف‌بار و مصيبت‌بار را می‌بينند، بيمارستان‌های تاريک، بچه‌هايی که روی تخت بيمارستان خوابيده‌اند و داروها به آنها نمی‌رسد و برق هم قطع می‌شود آنجا خيلی مصيبت جدی است. اين نشان بزرگی است از بی‌وجدانی قدرت‌های بشری و مخصوصا کشورهای اسلامی که اگر بخواهند ذره‌ای از احکام اخوت اسلامی را مراعات کنند نمی‌توانند اينطور در برابر مصيبت‌های مردم غزه تحمل کنند.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه داد:« نمی‌دانم مصری‌ها که اين سوابق طولانی را در تمدن و اسلام دارند، چطور تحمل می‌کنند که مرز خود را بر اين مردم ببندند و حتی تونل‌هايی که زير زمين حفر می‌کنند برای اينکه گاهی عبور کنند آنها را منفجر می‌کنند. واقعا وجدان بشر بسيار بد نشان داده می‌شود و حقيقتا برای مسلمان‌ها عار و ننگ است.»

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد:« البته اين مصيبت‌ها بالاخره در دل مسلمان‌ها جمع می‌شود و روزی اين دل‌ها منفجر می‌شود و ظالم‌ها به خصوص اسرائيلی‌ها در اين آتش انفجار خواهند سوخت. ننگی هم برای برخی از کشورهای اسلامی خواهد ماند و آنها بايد يک روزی در مقابل خداوند و پيش از آن در مقابل مردم آگاه مسلمان جواب پس بدهند.»

رييس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به ناامنی‌ها در پاکستان، افغانستان، کشمير و هند، يادآور شد: « اين منطقه درحال تبديل شدن به محيط خطرناکی است و مثل اينکه کنترل آن از دست دولت‌ها بيرون می‌رود. اشغالگرانی هم که آنجا آمده‌اند کاری جز تشديد اين ناامنی‌ها ندارند. آنها خود عامل ناامنی هستند. می‌گويند که برای امن کردن منطقه آمده‌اند اما خود تروريست‌پرور شده‌اند. از روزی که آنها آمده‌اند قدرت تروريست‌ها بالا رفته و بيشتر شده و شرايط هم ناامن‌تر شده است. دائما جنگ، درگيری و برخورد اتفاق می‌افتد.»

وی ادامه داد:« علاوه بر اينکه شرق ما ناامن است از لحاظ انسانی، بشری، اسلامی و منطقه‌ای هم برای ما مايه‌ی نگرانی است. کار زيادی هم از ما ساخته نيست البته آن مقداری که بتوانيم مساعدت می‌کنيم ولی بالاخره اينها در اوضاع نادرستی که معلول حضور استکباری در منطقه است ريشه دارد. سال‌ها شوروی منطقه را ناامن کرده بود. آنها رفتند، خودشان هم متلاشی شدند، جای آنها ناتو آمده و همان صحنه تکرار می‌شود که اميدواريم با آگاهی مردم مسلئه حل شود.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به مسئله‌ی هسته‌يی کشورمان نيز، گفت:« رييس جمهور منتخب آمريکا در اين دو – سه روز حرف زده و همان حرف‌هايی را که آقای بوش قبلا می‌گفت با ادبيات کمی متفاوت تکرار می‌کند. باز ايران را دنبال بمب هسته‌يی و حامی تروريسم عنوان می‌کند. تروريسمی هم که اينها می‌گويند حزب‌الله و حماس هستند. حزب‌الله نيروی مقاومت لبنان است و کشورشان را از شر اشغال اسرائيل نجات داده است. حماس هم نماينده‌ی مظلوم‌ترين مردم امروز دنيا است و اينگونه که گفتم در غزه زندگی می‌کند و دفاع می‌کند.»

هاشمی رفسنجانی تصريح کرد:« آيا اينها تروريست هستند يا تروريست کسانی هستند که از آن طرف درياها می‌آيند و مردم را به اين روز سياه می‌اندازند؟ اسرائيلی که اصلا با ترور خلق شد، به وجود آمد و هنوز هم با اينکه ظاهرا يک دولت است، باز با ترور و کارهايی از اين قبيل می‌خواهد خود را حفاظت کند. آن وقت شخصی از آن طرف درياها می‌گويد که ايران حامی تروريسم است و شرط می‌کند که شما تعليق کند تا ما با شما حرف بزنيم.»

رييس مجلس خبرگان رهبری، در ادامه گفت: « ببينيد که چقدر اين حرف بی‌معناست. در اين ۳۰ سال هم هميشه شما می‌خواستيد با ما حرف بزنيد و ما نمی‌زديم حالا شما شرط سنگين می‌گذاريد و می‌گوييد تعليق کنيد تا ما با شما حرف بزنيم؟! يادتان رفته زمانی که گروگان‌ها در ايران بودند و نماينده‌های شما می‌آمدند امام از قم فرمودند که برگردند و آنها برگشتند. يادتان رفته که آقای مک فارلين با تذکره ايرلندی اينجا آمد و مسوولان ما حاضر نشدند با او حرف بزنند و مديران سطح دوم و سوم با وی حرف زدند.»

وی همچنين گفت:« اين ما هستيم که تقاضای حرف زدن با شما داريم که شما برای حرف زدن و نه حل مسئله شرط می‌گذاريد؟! انصافا خوب نيست و من انتظار ندارم کسی که خود را از قاره‌ی آفريقا و نژاد سياه‌پوست مظلوم در آمريکا می‌بيند حرف‌هايی را که امثال بوش بايد بزنند را تکرار کند. من نصيحت می‌کنم ما نمی‌خواهيم با آمريکا دعوا و جنگ کنيم و با آن درگير شويم. ما می‌خواهيم حق خودمان را در استفاده از علوم و فنون دنيا داشته باشيم و روی پای خود بايستيم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به غرب، گفت:« از شما هم انتظاری نداريم. شما باز صحبت تشويق و تنبيه می‌کنيد. ما نه تشويق شما را می‌خواهيم و نه تنبيه‌تان می‌تواند ما را از راه باز بدارد. بنابراين بهتر است راه عاقلانه‌ای در پيش بگيريد. به حق ايران اعتراف کنيد و مانع احقاق حق ايرانی‌ها نشويد، بگذاريد ايران به عنوان يک نمونه‌ی کشور مستقل مسلمان بتواند روی پای خود بايستد و برای کشورهای ديگر الگوی استقلال و آزادی باشد.»

هاشمی رفسنجانی، ادامه داد:« ما می‌دانيم که اصل مسئله اين است که شما با تفکر انقلاب اسلامی ما که مخالف دخالت قدرت‌های بيگانه در سرنوشت دولت‌ها و ملت‌های ديگر است، موافق نيستيد. اصل مسئله‌ی شما اين است. مسئله‌ی هسته‌يی، تروريسم و حقوق بشر بهانه و يک پوشش است. شما هر چه بيشتر به اين منطقه‌ی اسلامی و ايران فشار بياوريد اين منطقه مشعشع‌تر می‌شود زيرا اين منطقه خدايی است.»

رييس مجلس خبرگان رهبری، تاکيد کرد:« حقوق بشر اين است که ما از تعرض به حقوق کشورهای ضعيف و افراد مظلوم متنفريم و از حقوق آنها دفاع می‌کنيم. ما قدرتی هم نداريم که درميدان به نفع آنها بجنگيم اما زبان که داريم و فکرمان را مطرح می‌کنيم. اين حرف ماست و اين قابل اين همه غوغا نيست.»

وی همچنين با تسليت شهادت امام محمدباقر(ع)، وی را ذخيره‌ی عظيمی خواند و افزود: « ايشان در اواخر دوران بنی‌اميه فرصتی پيدا کردند که بخشی از علوم‌شان را به جامعه منتقل کنند و باقرالعلوم به اين دليل به ايشان گفته شده و حقيقتا امروز معارف اسلامی و اهل بيت ما تا حدود زيادی مرهون مجاهدات علمی امام باقر(ع) است.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به شهادت مسلم بن عقيل نيز، گفت:« مسلم بن عقيل پيشتاز شهدای عاشورا بود که به سفارت از طرف امام حسين (ع) برای آماده کردن کوفه جهت قدوم مبارک امام حسين (ع) به کوفه آمد و به خوبی وظيفه‌ی سفارتش را انجام داد و همه چيز را آماده کرد اما توطئه‌ی يزديان و ابن‌زياد نگذاشت که اين ماموريت به نتيجه‌ی کامل برسد و ايشان را به شهادت رساندند و آن مقام بزرگی که خداوند برای بهترين اوليای خودش در نظر گرفته پيشاپيش حادثه‌ی عاشورا نصيب حضرت مسلم شد.»

وی با تشکر از حضور نمازگزاران در دانشگاه تهران، افزود:« از شما مردم متشکريم که با اين روحيه‌های دينی امروز مساجد همه‌ی ايران را با حضور در نماز اين عيد معطر کرده‌ايد و ان‌شاءالله با قربانی‌هايتان سهمی از امکانات‌تان را به نيازمندان منتقل خواهيد کرد.»

رييس مجلس خبرگان رهبری در خطبه اول نماز عيد سعيد قربان در دانشگاه تهران نيز گفت:« روز عيد قربان روز بزرگی است و آرزوی ما اين بود که همين لحظه در سراسر دنيای دنيا نماز عيد قربان به صورت يکنواخت همراه و همزمان برگزار شود، اما متاسفانه هنوز از اين وحدت و هماهنگی که سياست اعياد اسلامی است فاصله داريم.»

به گزارش ايسنا، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد:« بايد اظهار تاسف و تقصير کنيم که نتوانستيم اين کار بزرگ را سامان بدهيم. اميدواريم کسانی بيايند و اين موهبت عظيم عيد را که مظهر شکوه و جلال و عظمت حضور امت اسلامی است را آنطور که خدا خواسته به منصه‌ی ظهور بگذارند.»

وی افزود:« در عين حال با همين اختلافاتی که در زمان برگزاری عيد قربان است آثار و عظمت اين عيد دنيا را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و دنيا توجهش به نقاط تجمع مسلمين کاملا جلب شده و فکر می‌کنم پيام اسلام را از اين اجتماعات می‌گيرند.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد:« اهميت اعياد اسلامی در بعد عبادی و سياسی آن است. سياست را با عبادت توامان عرضه می‌کند. اسلام برای اداره‌ی کل جهان و بشريت و همه‌ی زمان‌ها تا قيامت آمده است و نمی‌شود که سياست را به ديگران واگذار کرد و صرفا به عبادت اکتفا کرد. ان‌شاءالله که به اين مرحله از آگاهی در کل دنيای اسلام برسيم.»

هاشمی رفسنجانی عيد قربان و مراسم حج را از يادگارهای حضرت ابراهيم خواند و افزود:« گرچه اسلام اين مراسم را تقويت کرده و آن را به‌روز آورده است، اما اصل اين حرکت از زمان حضرت ابراهيم است. البته قبل از حضرت ابراهيم هم از زمان حضرت آدم، خانه خدا بوده است و حضرت ابراهيم آن را تجديد بنا کرده است.»

رييس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجود ۱۰۰ آيه در قرآن در توصيف حضرت ابراهيم، تصريح کرد: « حضرت ابراهيم شخصيتی است که قدرت حاکم بر زمان آن روز از طريق منجم‌ها و پيشگويی‌ها از وجودش مطلع شده بودند. ابراهيم در سن ۱۳ سالگی کار بزرگ خود را آغاز کرد. سه نقطه مهم در زندگی وی وجود دارد. يکی مبارزه با پت‌پرستی و برقرار کردن فرهنگ توحيد، در جهان بود.حضرت ابراهيم موفق شد با برنامه‌ای درست در جوانی شايد هم نوجوانی آن حادثه‌ی عجيب را با شکستن بت‌ها به وجود بياورد که همه‌ی منطقه را متوجه عمل خود کرد و بعد محکوم به سوختن در آتش شد اما خداوند آتش را بر او گلستان کرد. نقطه‌ای که اکنون معروف است که حضرت ابراهيم به آتش افکنده شده در ترکيه است. دره‌ای است که کمی درخت و آب دارد. می‌گويند از آنجا با منجنيق ايشان را در آتش انداخته بودند. البته اينها تاريخ روشنی ندارد اما تا حدودی حفظ شده است.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان کرد:« کار دوم حضرت ابراهيم درگيری با استبداد و نمرود بود که بسيار سخت بود. اثبات اينکه نمرود يک بنده‌ی ضعيف خداست کار سختی بود اما حضرت ابراهيم قدرت خدا را در مقابل نمرود بزرگ نشان داد و حقيقتا نمرود را شکست داد.»

هاشمی رفسنجانی بنيانگذاری مجدد کعبه، مسجدالاحرام و حج را نقطه‌ی بزرگ ديگری در زندگی ابراهيم خواند و گفت:« اين مراسم باشکوه امروز نقطه‌ی پرگار دايره‌های متعدد اجتماعات امت اسلامی است که همه متوجه به قبله و نقطه‌ای است که ابراهيم و اسماعيل آنجا را در تاريخ تعبيه کرده‌اند.»

رييس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حرکت حضرت ابراهيم به همراه همسر و فرزندش از شام به سرزمينی که هيچ نشانه‌ای از آبادی در آنجا نبود، اظهار کرد:« ابراهيم در چنان شرايطی همسر و فرزندش را در آنجا گذاشت و به محل ماموريت خود برای ترويج توحيد بازگشت که اين خود تفسير و تحليل خاص خود را می‌طلبد.»

وی ادامه داد:« کم کم با جوشيدن چشمه‌ی زمزم برای نجات اسماعيل اين منطقه نقطه‌ی مسکونی شد و ابراهيم که برای آخرين بار با ماموريت ويژه به مکه آمده بود حماسه‌ی عظيمی را خلق کرد که درس‌های ايثار، فداکاری، گذشت و تسليم خدا بودن را برای بشر دارد. ايشان در اين حماسه درس پايدار جاويدان تا قيامت را به ما داده و مکه هم از اينجا عظمت و معنا گرفته است.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به خواب حضرت ابراهيم برای قربانی کردن فرزندش، گفت: « اين ماموريت بسيار سختی بود که خداوند به او داده بود و بيش از ابراهيم هاجر به اين فرزند وابسته بود؛ اما همه‌ی امور به صورت مدبرانه‌ای انجام شد. حضرت ابراهيم فرزندش را به نقطه‌ی موعود برد و آنچه ديده بود را به او گفت اما پاسخ حضرت اسماعيل بسيار معنادارتر است و به پدرش گفت که شما ماموريتت را انجام بده، من هم ان‌شاءالله تسليم می‌شوم.»

هاشمی رفسنجانی ادامه داد:« پدر و پسر تسليم امر خدا شدند. اين حالت عجيبی است که نشانی از تسليم مطلق، عشق به خدا، عرفان بالا و آشنايی به حقيقت جهان، دنيا، آخرت و رسالت دارد. وقتی تا اين نقطه رسيدند فريادی در فضای مکه پيچيد و به او گفت که تو ماموريتت را خوب انجام دادی، کافی است. صدايی از جبرئيل با ندای الله اکبر فضا را پر کرد. حالا اين عبارت با همين لفظ يا شکل ديگری بوده اما معنايش همين بوده است. بعد از آن هم اسماعيل اين تکبير را با عبارت لا اله الا الله همراه کرد. پس از آن هم ابراهيم الله اکبر و لله الحمد سر داد. اين سه جمله‌ی جبرئيل، اسماعيل و ابراهيم تابلوی توحيد جهان تا قيامت است.»

رييس مجلس خبرگان رهبری، خاطر نشان کرد:« توحيد ابتدا با آدم، نوح و انبياء گذشته آمده بود اما ابراهيم پايه‌گذار مجدد توحيد شد و آن را کاربردی کرد تا آن را به صورت مراسم حج شاهد باشيم که همه‌ی پليدی‌ها را از وجود انسان پاک می‌کند و شيطان را برای هميشه از انسان مايوس می‌کند. اين کار بزرگ حضرت ابراهيم بود که ما با کمی تفاوت آن را در دستور دينی و سياسی و عبادات‌مان داريم. امروز ميليون‌ها انسان پروانه‌وار و عاشق‌وار دور خانه‌ی خدا می‌گردند، سعی صفا و مروه به جا می‌آورند،‌ به شيطان سنگ می‌زنند و زمزمه‌ی عرفانی خود را در عرفات بلند می‌کنند.»

وی گفت: « ما چقدر از اين سفره‌ی عظيم و پر نعمت خداوند استفاده می‌کنيم؟ به هر حال اسلام زنده و رو به توسعه است و دشمنان اسلام می‌ترسند و ابهت اسلام دل آنها را می‌لرزاند. اين کنگره‌ی عظيم الهی با نقشه‌ی خدا بر روی طراحی و اجرا می‌شود و همانجايی است که وقتی امام زمان بيايد از همان نقطه‌ی پرگار دايره‌های امت اسلامی را به خود دعوت می‌کند و همان جايی است که بايد برای هميشه تا قيامت مرکز توحيد و اشاعه‌ی نور الهی باشد.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان گفت:« وقت آن رسيده که از همين معارف حج، دنيا را به راهی که خدا آن را مورد توجه قرار می‌دهد دعوت کنيم. اعلان حج و دعوت مردم به آن بارگاه مقدس و پيشگاه خانه‌ی خدا برنامه‌ی بسيار با ارزشی است که اميدواريم بتوانيم با آگاهی بيشتر در اين وادی قدم بگذاريم.»





















Copyright: gooya.com 2016