جمعه 29 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تدارک برای بستن بازداشتگاه گوانتانامو، دويچه وله

وزارت دفاع آمريکا در حال بررسی طرح‌هايی برای تعطيل‌کردن اسارتگاه گوانتانامو است. گوانتانامو، نماد "مبارزه عليه تروريسم" شناخته می‌شود. مدافعان حقوق بشر دولت آمريکا را به نقض اين حقوق در گوانتانامو متهم کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آستانه‌ی انتقال قدرت به باراک اوباما، رئيس جمهور منتخب آمريکا، رابرت گيتس، وزير دفاع اين کشور اقدام‌هايی را در راستای بستن بازداشت‌گاه گوانتانامو آغاز کرده است. به همين منظور، طرح‌هايی در دست بررسی هستند که تعيين وضعيت ۲۵۵ نفری که هنوز در گوانتانامو در بازداشت به سر می‌برند، از محورهای اصلی آنهاست.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، رابرت گيتس‌ در حال بررسی و آماده‌سازی‌های لازم است، تا در صورتی که باراک اوباما بستن گوانتانامو را جز اولين اقدامات خود منظور کند، انجام آن به سرعت امکان‌پذير باشد.

اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا، تعطيل بازداشتگاه گوانتانامو را به موضوع کارزار تبليغاتی اين انتخابات بدل کرد. او اين اقدام را از اولويت‌های برنامه‌ی سياسی خود توصيف کرد و قول داد که با زندانيان گوانتانامو مطابق با قوانين ايالات متحده رفتار شود.

اردوگاه گوانتامو پس از آغاز جنگ آمريکا عليه طالبان و القاعده تأسيس شد. اين اردوگاه که عمدتاَ متهمان به اقدامات تروريستی در آن نگاهداری می‌شوند، از شمول مقررات و قوانين ايالات متحده مستثنی است. بسياری از بازداشتی‌های اين اردوگاه نمی‌دانند که اتهام‌شان چيست و دسترسی به وکيل هم ندارند. در گزارش‌های متعدد سازمان‌های بين‌المللی حقوق بشر، به طور مکرر مسئولان گوانتانامو به بدرفتاری، تحقير و نقض حقوق زندانيان متهم شده‌اند و تعطيل اين بازداشتگاه تقاضا شده است. چنين درخواستی از سوی رهبران برخی از کشورهای غربی، از جمله آلمان، نيز به کرات مطرح شده است.

گوانتانامو که اينک به نمادی از مبارزه‌ی دولت جرج دبليو بوش عليه تروريسم بدل شده، بخشی از کشور کوباست، ولی طی يک قرارداد ۱۰۰ ساله، استفاده از آن تا سال ۲۰۳۰ به ايالات متحده واگذار شده است. محوطه‌ی اردوگاه را يک حصار ۲۸کيلومتری و ۴۴ برج نگهبانی از خاک کوبا جدا می‌کند. از گشايش گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ تا کنون، ۷۵۰ نفر از اهالی کشورهای مختلف در وضعيتی بازداشت بوده‌اند که سازمان‌های حقوق بشری آن راَ غيرانسانی و نقض فاحش اين حقوق توصيف می‌کنند.





















Copyright: gooya.com 2016