شنبه 30 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا خاتمی: امام اعتقادی به خشونت نداشت، مشی امام اين بود که لازم نيست مخالف را بزنند، بريزند و بشکنند، ايلنا

- جفايی که بر ولی فقيه می‌‏کنيد، دشمن نمی‌‏کند
- برخی در زمان انتخابات آمريکا در اين کشور خيمه زده بودند


تهران- خبرگزاری کار ايران
مراسم مناظره با عنوان "خط امام (ره) کجاست" دقايق پيش از سوی بسيج دانشجويی دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور محمدرضا خاتمی و قاسم روانبخش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"، محمدرضا خاتمی در ابتدای اين مراسم با تاکيد بر اينکه امام (ره) معتقد به زمان و مکان بود، اظهار داشت: اين مساله را می‌‏توان در احکام و سخنرانی‌‏های امام(ره) و رفتار ايشان مشاهده کرد.البته بسياری از حرف‌‏های امام عام بود و بخشی از آنها مختص به زمان و مکان خاصی است که برای فهم آن بايد فلسفه زمان و مکان را دريافت.
وی خاطرنشان کرد: امام دارای ديدگاه خاص سياسی بود و نسبت به جناح‌‏های سياسی موجود در زمان خود بی‌‏تفاوت نبود که اين موضوع را از کلام امام (ره) می‌‏توان دريافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی با تاکيد بر اينکه امام(ره) يک رهبر واقعی بود، تصريح کرد: ايشان نسبت به جناح‌‏های سياسی موجود بی‌‏تفاوت نبود و حالت پدرانه داشت؛ يعنی اجازه حذف جناحی از سوی جناح ديگر را نمی‌‏داد.
وی تصريح کرد: امام(ره) هيچ گاه امری را به جناح‌‏ها و ارکان‌‏های حکومتی تحميل نکرد.اما نبايد ترديد کرد امام زاويه ديد سياسی داشت و به جناحی نزديک‌‏تر از جناح ديگر بود.
نايب رئيس مجلس ششم با بيان اينکه اشتباه است که تنها کلام امام(ره) را در نظر بگيريد، گفت: امام روش ، سنت و اخلاق نيز داشت که محل اعتبار است. امام در سياست ورزی مکتب داشت ومعتقد بود اگر حکومت را نداشته باشيم امکان پياده کردن احکام خدا وجود ندارد.
وی به تاکيد امام بر اتکا به مردم اشاره کرد و اين موضوع را اولين اصل در مکتب سياسی امام عنوان کرد.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی گفت: امام(ره) بر اسلامی بودن امور تاکيد داشت و در اين مورد به دشمنان نهيب و به دوستان هشدار می‌‏دادند.امام(ره) قرائت خاصی از اسلام داشت و ولايت فقيهی که امام(ره) مطرح کرد را برخی مراجع قبول نداشتند.
محمدرضا خاتمی در ادامه مراسم مناظره با عنوان خط امام(ره) کجاست؟، با اشاره به اتکای امام(ره) به جمهوريت اظهار داشت: امام(ره) قرائت خاص خود از اسلام را تا جايی که امکان داشت، ساری و جاری می‌کرد،ايشان در سياست خارجی هم استقلال‌‏طلبی را مدنظر قرار می‌‏دادند و ديدگاه برجسته امام(ره) نيز همين است.
خاتمی با بيان اينکه حضرت امام(ره) به کار و خرد جمعی اعتقاد کامل و تام داشتند،تصريح کرد: امام(ره) در هيچ امر مملکتی به تنهايی تصميم‌‏گيری نمی‌‏کرد بلکه کار را به کارشناسان و مسوولان امر واگذار می‌‏کرد البته تصميم نهايی با خودشان بود. ايشان حتی فرماندهی کل قوا را واگذار کرد.
به گفته نايب رئيس مجلس ششم، حضرت امام(ره) حکومت را يک مجموعه می‌‏دانست و معتقد بود که يک فرد همه چيز نيست.
دبيرکل سابق جبهه مشارکت ايران اسلامی با اشاره به مصلحت‌‏سنجی امام(ره) خمينی(ره) خاطرنشان کرد: برای ايشان رای مردم از اهميت خاصی برخوردار بود و مجمع تشخيص مصلحت يادگاری است که نظام را از بن بست خارج می‌‏کند، ايشان حتی فرمودند که اگر مصلحت است، احکام اوليه هم تعطيل شود.امام(ره) به اصلاح اعتقاد داشت و اعتقادی به خشونت نداشت.
خاتمی در ادامه با اشاره به بخشی از اظهارات روانبخش مبنی بر اينکه افکار امام(ره) در جامعه مسلط است،گفت: اين اظهارات را قبول ندارم امروز افکار امام(ره) غريب است.از بسيج که خود را پيرو راه امام(ره) و رهبری و حافظ نظام و انقلاب می‌‏داند، انتظار داريم که از جناح‌‏گرايی دوری کنند و به جای آن، به کار عمده و علمی بپردازد که اين کار، پشتيبانی از نظام است.بسيج بايد به اموری مانند نظرسنجی در مورد اين که جايگاه امام(ره) در بيست سال پس از رحلت ايشان کجاست و ميزان شناخت نسل جوان از ايشان در چه حد است، بپردازد و نتايج را به مسوولان ارايه دهد.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اساسی‌‏ترين بحث حکومت اسلامی را ولايت فقيه ناميد و گفت: هم مخالف و هم موافق ولايت فقيه نبايد در اين امر ترديد کند و اين بحث از روز اول مطرح بوده است اما چرا اجازه نمی‌‏دهند در مورد آن بحث شود. اين کرسی‌‏های آزادانديشی که ايجاد شده است، چرا که در اين مورد بحث نمی‌‏کنند البته قبل از آن تضمين شود که فردی اخراج و يا حقوق او قطع نمی‌‏شود . اسلام در همين مخالفت‌‏ها و موافقت‌‏ها رشد کرد.
وی در بخش ديگری از اين مراسم به بيان فرمايشاتی از حضرت امام(ره) در مورد تشکيل حکومت با آرای مردم و مطبوعات پرداخت و گفت: حضرت امام(ره) فرمودند که" پيشنهاد ما جمهوری اسلامی ايران است و چون ملت مسلم است و ما را خدمت‌‏گذار می‌‏داند، حدس می‌‏زنيم که به اين پيشنهاد رای دهند. با رفراندوم جمهوری اسلامی تشکيل می‌‏شود و شخص ، تابع آرای مردم است".
خاتمی به فرمايشات ديگری از حضرت امام(ره)اشاره کرد و گفت: ايشان فرمودند که هدف برقراری جمهوری اسلامی، تحصيل آزادی است. جمهوری اسلامی بايد تابع استقلال و دموکراسی باشد. همچنين ايشان معتقد بودند که نبايد چيزی را بر ملت تحميل کرد و اسلام اجازه ديکتاتوری را نداده است.امام(ره) حتی معتقد بودند کسانی که مخالف اساس نظام جمهوری اسلامی هستند، اجازه اظهارنظر دارند.
نايب رئيس مجلس ششم گفت: اتکا امام(ره) بر آرای عمومی بود و اگر مردم در رفراندوم به جمهوری اسلامی نه می‌‏گفتند، ايشان بدون مخالفت می‌‏رفتند. کدام انقلاب را سراغ داريد که يک ماه پس از پيروزی رفراندومی برگزار کند که بگويد جمهوری اسلامی می‌‏خواهيد يا نه.
خاتمی همچنين با انتقاد از اظهارات روانبخش مبنی بر اينکه دولت نهم احياگر گفتمان امام(ره) بود، خاطرنشان کرد: تورم از ۱۱ درصد به ۲۵ درصد رسيد، يعنی بيش از دو برابر مردم را فقيرتر کردند، اين گفتمان امام(ره) است؟ بسيجيان چرا تکان نخورديد من هم بسيجی بودم که الان من را در بسيج راه نمی‌‏دهند اما خيلی ناراحت شدم. انتصاب آدم ۱۶۰ ميلياردی راه امام(ره) بود؟ شما را به خدا قسم دست از سر امام (ره) برداريد و بيش از اين ايشان را خراب نکنيد.
وی در پاسخ به انتقادات روانبخش مبنی بر اينکه نبايد از امام(ره) انتقاد کرد، گفت: مگر چه اشکالی دارد امام(ره) نقد شود، حضرت علی (ع) فرمود هم من فوق آن نيستم که خطا نکنم.امام(ره) فرمودند که همه ملت موظف به نظارت بر امور هستند و اگر کسی کار خلافی کرد، مردم بايد به او اعتراض کنند.
خاتمی از برخی اقدامات دولت‌‏مردان نهم انتقاد کرد و با اشاره به اينکه مشايی در زمانی ملت اسرائيل را دوست ناميده بود، گفت: معاون رئيس‌‏جمهور اشتباهی کرده است اما آقای رئيس‌‏جمهور چرا از آن حمايت کرده است. مگر مراجع قم نامه ننوشتد ؟ اين خط امام(ره) است؟
خاتمی با اشاره مجدد به اينکه امام(ره) اسلام را برتر از هر چيز می‌‏دانست، خاطرنشان کرد: البته نه اسلام با زور را؛ بلکه اسلامی را قبول داشتند که به قلوب حکومت کند.
وی ادامه داد: حضرت امام(ره) در بحث مطبوعات نيز معتقد بودند که اگر نشريه‌‏ای خائن است، مردم آن را خريداری نمی‌‏کنند و اگر اين نشريات خريداری نشوند به زودی بسته خواهد شد.مشی امام(ره) اين بود که لازم نيست مخالف را بزنند، بريزند و بشکنند؛ اين طرز برخورد امام(ره) با مطبوعاتی بود که خائن خوانده می‌‏شدند. با وضع کنونی مقايسه کنيد که چگونه است.
خاتمی با رد برخی ادعاهای روانبخش مبنی بر عملکرد اشتباه دولت خاتمی و وجود وزيران تقلبی در اين دولت گفت: در اين دولت چشم و گوش و دوربين‌‏های مخفی زياد بود بنابراين چيزی مخفی نمی‌‏ماند. قوه قضاييه مجازات‌‏های زيادی می‌‏کرد و سروصدا زياد بود. عملکرد صداوسيما که يادتان است؛ کدام وزير تقلبی بود.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: احمدی‌‏نژاد می‌‏گويد که ۱۶ سال چپاول انجام شده است. اين چپاول‌‏ها در دوران که بود؟ مگر در اين سال‌‏ها بر دولت‌‏ها نظارت نمی‌‏کردند. جفايی که بر ولی فقيه می‌‏کنيد، دشمن نمی‌‏کند.
وی ادامه داد: اگر مبنا را تعريف و تمجيد مقام رهبری از دولت نهم گذاشته‌‏ايد، مگر ايشان از دولت خاتمی تعريف نکرد و اين دولت را صادق نناميدند؟آقای روانبخش شما در روزنامه‌‏تان دروغ ها و افتراهايی را به دولت خاتمی نسبت داديد و گفتيد ته دل ولی‌‏فقيه يک چيز ديگر است. بس کنيد!
دبيرکل سابق جبهه مشارکت با اشاره به انتقاد روانبخش از لايحه منع تبعيض از زنان که در مجلس ششم مطرح و شورای نگهبان آن را رد کرد، گفت: مجلس اين موضوع را مطرح کرد و با مراجع نيز در اين خصوص وارد بحث شد که رد شد اما سروصدايی نداشت. به عنوان هيات رئيسه مجلس ششم با مراجع و علمای زيادی ملاقات کرديم. آنها هم انتقاد، تاييد و دعا کردند اما خدمت آقای مصباح نرفتيم.( که در اين هنگام روانبخش خطاب به خاتمی گفت: شما را راه نمی‌‏دهند)
خاتمی در پاسخ به اين سوال که امام(ره) نظارت استصوابی را بر جبهه ملی و نهضت آزادی واجب دانستند، پس چرا از آن‌‏ها حمايت می‌‏کنيد گفت: پس از رحلت امام(ره)، مگر همين شورای نگهبان، اعضای نهضت آزادی را برای مجلس چهارم تاييد صلاحيت نکرد؟
روانبخش پس از اين گفته خاتمی خطاب به وی گفت: صحت نداريد. خاتمی پاسخ داد: صحت دارد. روانبخش مجدداً اظهار داشت: سند بياوريد تا من در پرتو چاپ کنم. خاتمی به وی گفت: سند در وزارت کشور است و آن را برای شما ارسال می کنم . در زمان حضرت امام(ره) (ره) هيچ توهينی به اعضای جبهه ملی نشد و در اين مورد بايد به رفتار امام(ره) با مخالفانشان توجه کرد.
خاتمی در ادامه با اشاره به فرمايشات حضرت امام(ره) مبنی بر اينکه "زمانی کاری را اجرا می‌‏کنم که مردم بخواهند"، افزود: برخی معتقدند "زمانی که گفتيد جمهوری اسلامی می‌‏خواهيم، قضيه تمام شده است؛آنها می‌‏گويند ما اسلام‌‏شناس هستيم و هر چه می‌‏گوييم درست است. يک بار که گفتيد آره، در زمره ما هستيد" که ما اين را قبول نداريم.
وی در پاسخ به انتقاد روانبخش مبنی بر اينکه مخالفان هاشمی در جلسه‌‏ای به زندان و شلاق محکوم شدند، خاطرنشان کرد: اين حکم را قوه قضاييه صادر کرد و ارتباطی با ايشان ندارد.
خاتمی در ادامه با رد اخراج يکی از طرفداران سيد محمد خاتمی از نشستی که در حمايت از وی تشکيل شده بود اظهار داشت: خاتمی يک چيزی گفت اما کسی اجرا نکرد اما احمدی نژاد چيزی نمی‌‏گويد و همه چيز اجرا می‌‏شود.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در واکنش به اظهارات روانبخش مبنی بر اينکه مدرک مرتضی حاجی هم از دانشگاه هاوايی و جعلی است گفت: زمان خاتمی اين دانشگاه منحل شد. ما آن زمان که در مجلس بوديد، مدارک اين دانشگاه را باطل کرديم. کردان با مدرک جعلی حقوق گرفت و خود را در مجلس جناب آقای کردان معرفی کرد؛ اما حاجی در کجا گفته است من دکترهستم، البته سر مدارک هاوايی در قوه قضاييه است و کسانی که سنگشان به سينه می‌‏زنيد از دانشگاه هاوايی و دانشگاه آزادی هستند که کردان در آنجا تدريس می‌‏کرد.
خاتمی در پاسخ به روانبخش که مدعی بود نامه خرازی به آمريکا اکنون رو شده است، گفت: صادق خرازی اينجاست و مقام رهبری هم ايشان را می شناسد. برخی ارتباطاتی با آمريکا دارند و زمان اوباما آنجا خيمه زده بودند زيرا می‌‏دانند که بوش از اين نامه ناراحت است.





















Copyright: gooya.com 2016