جمعه 13 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: دخالت‌های دولت بر مشکلات افزوده‌است، آفتاب

ـ در يک فضای سازنده هيچ تعارضی در کشور وجود نخواهد داشت و آنچه مطرح می‌شود از سر دلسوزی است.

آفتاب: نماينده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنيت ملی تاکيد کرد: «دولت، بايد توليدمحور باشد و خود را خادم توليد بداند».

به گزارش خبرنگار سياسی آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحانی در ديدار جمعی از اعضای اتحاديه سراسری دامداران کشور با وی گفت: «من شما را نماد کار، تلاش، فداکاری و توليد می‌شناسم و معتقدم که اگر بخواهيم کشوری پيشرفته داشته باشيم بايد توليد را زنده کنيم و دولت در جمهوری اسلامی ايران بايد خادم توليد و توليدگران باشد».

دکتر روحانی با يادآوری شرايط چند سال گذشته يکی از کشورهای آسيايی که در آن يک جهش اقتصادی، صادرات را از حدود ۴ ميليارد دلار به ۸۰ ميليارد دلار رساند، افزود: «وقتی درباره زمينه‌های اين موفقيت از نخست‌وزير اين کشور سوال شد، او اذعان داشت که دليل اصلی پيشرفت دولت ما اين بوده است که هر چند هفته يک بار، توليدگران بخش‌های مختلف کشورمان را به تفکيک بخش‌ها گردهم می‌آوريم و از آنها می‌خواهيم که اهم مشکلات خود را ذکر کرده و توقعات خود را از دولتمردان و مسئولان کشور صراحتاً بيان نمايند، ما وظيفه اصلی دولت را کمک به توليد می‌دانيم چه اينکه کار اصلی را توليدکنندگان انجام می‌دهند و جهش حاصل شده در صادرات ما مربوط به بخش خصوصی است لذا ما بايد رافع مشکلات آنها باشيم».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی تصريح کرد: « اگر بخواهيم کشور نجات پيدا کند بايد همت همه ما کمک به توليد باشد و به غير از اين، نبايد انتظار بهبود داشته باشيم. بايد بدانيم که دولت هيچ‌گاه توليدگر خوبی نبوده، نيست و نخواهد بود. اگر دولت می‌توانست توليدگر خوبی باشد حتما بايد در کشور همسايه ديروزمان يعنی اتحاد جماهير شوروی اين اتفاق می‌افتاد اما ديديم که هيچ‌گاه اين طور نشد».

عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز افزود:‌ «دين ما دين فطرت است و همان خداوندی که انسان را خلق کرده قوانين مربوطه به آن را هم وضع کرده است، به همين دليل است که مالکيت مورد تاکيد اسلام است و آن کسی که کار می‌کند با پرداخت بخش کوچکی از حاصل آن تحت عناوين ماليات، خمس، زکات و ... حق جامعه را پرداخت می‌کند و مالک محصول کار خود می‌شود».

روحانی تصريح کرد:‌ «تاکيد بر مالکيت در اسلام، عدم انحصار و شرايط رقابت برای اين است که انگيزه لازم برای کار و تلاش و بهبود کيفيت کالا ايجاد شود».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود:‌ «در جوامعی که دولت می‌خواهد از دارايی‌های بخشی از جامعه، هزينه‌های بخش ديگر را تامين کند، موفقيت زيادی وجود نخواهد داشت،‌ اما آنجا که فردی، خودش برای خودش تلاش می‌کند و علاوه بر انگيزه‌های شخصی، انگيزه‌های ملی داشته و در شرايط رقابتی به کار و توليد می‌پردازد به مراتب شانس بيشتری برای موفقيت دارد».

روحانی وجود انگيزه‌های مهمی چون تلاش برای بهبود اوضاع کشور، تامين غذای مردم و رقابت را در ميان توليدکنندگان بخش دام کشور بسيار حائز اهميت دانست و افزود: «اگر خواهان ارتقاء کيفيت محصولات توليدی هستيم بايد بدانيم که فقط با رقابت امکان تحقق آن وجود دارد».

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک افزود: «متاسفانه به دليل نبود شرايط رقابتی واقعی، اوضاعی ايجاد شده است که همه تنها به فکر تامين حداقل‌های موردنياز خود در بخش فرآورده‌های دامی هستند بدون آنکه چندان به مرغوبيت و کيفيت فرآورده‌ها توجه داشته باشند در حالی که ميزان رغبت مصرف‌کنندگان برای خريداری يک فرآورده لبنی يا پروتئينی فقط بايد بر اساس کيفيت آن باشد».

وی تاکيد کرد: «بايد شرايطی وجود داشته باشد که دستگاههای مسئول در بخش بهداشت کشور، فرآورده‌های دامی و لبنی موجود را به لحاظ استانداردهای تغذيه‌ای و بهداشتی مقايسه کرده و بهترين‌ها را به مردم معرفی نمايند. آمار و ارقام فعلی به ما می‌گويد که حداکثر ۳۷ درصد گوشت توليدی در کشور دارای استانداردهای بهداشتی لازم است و اين در حالی است که متاسفانه اقدامی جدی برای ارتقای بهداشت و کيفيت توليدات دامی و ايجاد رقابت بين توليدکنندگان نشده‌است».

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک افزود: «بايد پاسخ داده شود که چقدر وضعيت گوشت در کشور ما بهداشتی است؟ چه‌قدر خوراک دامی در حد استاندارد است؟ و برای تامين واکسن، سرم و داروهای دامی چه قدم‌هايی برداشته شده است»؟

روحانی ادامه داد: «اگر بپذيريم که مصرف فرآورده‌های دامی و لبنی در کشور ما بيش از الگوی مصرف جهانی است، که البته اين نکته‌ای قابل تامل است اما بايد بدانيم که در شرايط حداکثر مصرف در کشور هم، به راحتی قادر به تامين نيازهای داخلی هستيم».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «نياز کشور در سال آينده نسبت به گوشت مرغ ۱.۶ ميليون تن است که به راحتی مرغداری‌ها قادر به توليد ۲ ميليون تن هستند. همچنين نياز به تخم‌مرغ حدود ۸۰۰ هزار تن و گوشت قرمز حدود ۹۰۰ هزار تن است که در کشور، امکان توليد ۱ ميليون تن برای هريک از آنها وجود دارد. نياز شير هم حدود ۹.۵ ميليون تن است که تامين همه آنها با امکانات موجود به شرط حمايت دولت به‌خوبی امکان‌پذير است».

وی تصريح کرد:‌ «با ظرفيت‌هايی که در بخش توليد گوشت مرغ، گوشت قرمز، شير و تخم‌مرغ کشور وجود دارد، تامين نيازهای داخل کشور بدون نياز به واردات کار دشواری نيست ولی متاسفانه در چند سال اخير وضعيت باثباتی در توليد نداشته‌ايم».

روحانی با بيان اينکه با برنامه‌ريزی درست و حمايت از توليد‌کنندگان، می‌توان به‌راحتی به صادرات محصولات پروتئنی و در اختيار گرفتن بازارهای منطقه رسيد، افزود: «اراقام مورد نياز برای مصرف در داخل کشورمان در مقايسه با ظرفيت‌های موجود برای توليد، اصلا رقم‌های بالايی محسوب نمی‌شود و نبايد در اختيار گرفتن بازارهای منطقه و بازارهای جهانی برای ما هدفی دور از دسترس باشد».

وی با طرح اين موضوع که علی‌رغم ظرفيت‌های موجود بايد بدانيم که دليل اصلی چالش‌های موجود در توليد فرآورده‌های دامی و لبنی چيست؟ گفت: «دامداران ما با داشتن سابقه تجربه و انگيزه لازم برای کار و نيز سرمايه‌گذاری اوليه برای توليد هنوز با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه‌اند».

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک با بيان آماری در خصوص نسبت توليدات دامی در بخش‌های صنعتی و سنتی کشور و با اشاره به اين‌که مجموع دام کشور ۸۷ ميليون راس دام سبک و ۸.۷ ميليون راس دام سنگين است، گفت: «متاسفانه هنوز بيش از ۳ ميليون راس گاو، به‌صورت بومی سنتی نگهداری می‌شوند».

وی افزود: «فقط ۱۸.۸ درصد دام سنگين به‌روش صنعتی تحت توليد و پرورش قرار دارند و با احتساب توليد و پرورش نيمه صنعتی، ميزان ۳۶ درصد دام سنگين به‌صورت سنتی و بدون رعايت استانداردهای تغذيه و نگهداری پرورش داده می‌شوند».

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «هرچند که در دوره‌های قبل ما در توليد واکسن و سرم مورد نياز برای دام در کشور مشکل نداشته و خودکفا بوديم و داروهای دامی در کشور توليد می‌شد، اما اکنون با بی‌دقتی و عدم مديريت صحيح با مشکلات فراوانی مواجه‌ايم».

روحانی گفت: «حداقل خواسته‌های دامداران اين است که از طريق تسهيلات بانکی سرمايه در گردش بيشتری در اختيار داشته باشند، به لحاظ تحقيقاتی نيازهايشان برطرف شود و دانش روز در اختيارشان قرار گيرد، همچنين خوراک دام را به موقع، ارزان و متناسب در اختيار داشته باشند اما همين حداقل‌ها هم برای آنها تامين نمی‌شود و متاسفانه دخالت‌های حساب نشده‌ دولت در توليد، مشکلات را افزوده‌است».

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک با يادآوری اينکه گفته شد که در گندم به خودکفايی رسيده‌ايم و در سال ۸۵ و ۸۶ هم در جو و ذرت خودکفا می‌شويم افزود: «اما اکنون بهانه خشکسالی برای عدم تحقق اين وعده‌ها مطرح می‌شود، که بايد پرسيد اگر امسال خشکسالی داشته‌ايم، پاسخ شما برای سالهای قبل چيست؟ چرا واردات ذرت از ۲ ميليون تن در سال ۸۳ به ۲.۹ ميليون تن در سال ۸۵ رسيد»؟

وی ادامه داد: «بهانه ديگری که مطرح می‌شود اين است که با گرانی جهانی در قيمت‌ها مواد غذايی مواجه بوده‌ايم و علت مشکلات موجود در پشتيبانی بخش دام کشور اين است اما حداکثر ۱۷ درصد تورم موجود مربوط به قيمت‌های جهانی است و برای بخش عمده اين مشکلات هيچ پاسخی وجود ندارد».

رئيس کميسيون سياسی- دفاعی- امنيتی مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از رويه نادرست چاپ اسکانس و تزريق نقدينگی به جامعه در سالهای اخير تصريح کرد:‌ «بخش اصلی نابسامانی‌های موجود در بخش دام کشور مربوط به تصميمات نادرستی است که باعث ايجاد تورم افسارگسيخته شد که دامداران را هم با معضلاتی چون بالا رفتن سرسام‌آور هزينه‌های توليد مانند دستمزد و ... مواجه ساخت».

وی افزود: «علی‌رغم اينکه قيمت ذرت فقط برای چند ماه در بازار جهانی با افزايش مواجه بود، اما هنوز آثار گرانی گذشته را بر قيمت اين محصول در داخل کشور می‌بينيم و دامداران ما هم‌اکنون ذرت را با قيمت دو برابر قيمت‌های جهانی خريداری می‌کنند».

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکيد بر اينکه تنها راه پيشرفت کشور جدی انگاشتن توليد چه در عرصه خدمات و چه در عرصه کالا است گفت: «با اين کار قطعاً وضعيت اشتغال کشور هم اصلاح شده، تورم هم سير نزولی داشته و توليد ناخالص داخلی کشور هم افزايش خواهد داشت».

روحانی همچنين افزايش بهره‌وری را در نظام توليد کشور امری ضروری دانست و افزود: «در بخش تحقيقات کشاورزی، مسئله افزايش بهره‌وری بايد به صورت بسيار جدی در دستور کار قرار گيرد».

وی ادامه داد: «قرار دادن بخش دام و طيور کشور در مسير صحيح توليد، کار پيچيده‌ای نيست و با برنامه‌ريزی درست و مديريت صحيح، امکان‌پذير است و در اين شرايط ما به راحتی قادر به تامين نيازهای داخلی خواهيم بود و خواهيم توانست به صادرات بپردازيم».

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک تاکيد کرد که چنانچه برنامه‌ريزی‌ها درست باشد قطعاً نيازی به تغيير مکرر در تعرفه‌ها و کشمکش‌های موجود نخواهد بود.

روحانی با بيان اينکه در يک فضای سازنده هيچ تعارضی در کشور وجود نخواهد داشت و آنچه مطرح می‌شود از سر دلسوزی است افزود:‌ «اگر تسهيلات لازم ايجاد شود و بازار رقابتی گردد خود توليدکنندگان راساً قيمت‌ها را کاهش داده و برای ارتقای کيفيت محصولات خود تلاش خواهند کرد و نيازی به اعمال روش‌های دستوری نخواهد بود».





















Copyright: gooya.com 2016