شنبه 14 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله نوری آرام به آينده می انديشد، فردا

عبدالله نوری تصميم خود برای شکستن سکوت را گرفته واگرشانسی برای پيروزی و حتی تاييد صلاحيت در انتخابات پيش رو را نداشته باشد،انتخابات رياست جمهوری بهانه يا پلی است برای او و هوادارانش که به صورت جدی وارد عرصه شوند.
به رغم طرح اسامی سيد محمد خاتمی، مهدی کروبی و مير حسين موسوی، هواداران عبدالله نوری همچنان برروی وی به عنوان کانديدای مطلوب در انتخابات رياست جمهوری تاکيد دارند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش«فردا» هر چند عبدالله نوری فضای بسيار کمتری نسبت به ساير کانديداهای احتمالی اصلاح طلب، در رسانه ها را به خود اختصاص داده، اما قرائن و شواهد موجود نشان از آن دارد که وی نيز عزم خود را برای حضوردر انتخابات جزم کرده است.

نوری که بعد از محکوميت و تحمل سه سال زندان انتظار می رفت، فعاليت های سياسی خود را از سر بگيرد، سياست سکوت در پيش گرفت و تنها به جلسات آخر ماه در منزلش بسنده نمود. با شروع مباحث مربوط با انتخابات رياست جمهوری دهم، و همزمان با طرح نام هايی چون مهدی کروبی، سيد محمد خاتمی، محمد رضا عارف و مير حسين موسوی در جناح اصلاح طلب، سازمان دانش آموختگان دفتر تحکيم وحدت(سازمان ادوار دفتر تحکيم) هم نام عبدالله نوری را به عنوان کانديدای احتمالی انتخابات مطرح کرد.

هر چند احزاب اصلاح طلب استقبال چندانی از کانديداتوری وی به عمل نياوردند و مطرح کردن نوری را بحثی انحرافی به منظور تحريم انتخابات خواندند، اما طرفداران کانديداتوری نوری اين ادعا را تکذيب کرده و بر نامزدی نوری به عنوان کسی که می تواند اصلاحات را از وضعيت بلاتکليفی و آشفتگی نجات دهد، تاکيد کردند.

در شرايطی که نام مير حسين موسوی اين روزها بسيار جدی تر از گذشته برده می شود، مهدی کروبی هم سفرهای استانی خود را آغاز کرده و طرفداران خاتمی هم همچنان اميد دارند وی به انتخابات ورود کند، حاميان عبدالله نوری پا پس نگذاشته و جدی تر از گذشته با راه اندازی سايت "خرداد" بر کانديداتوری وی تاکيد کرده اند.

در اين ميان رفتار عبدالله نوری نيز قابل تامل است. او که سال ها سياست سکوت در پيش گرفته بود،اخيرا سکوت چند ساله را شکسته و طی چندين جلسه ديداربا شخصيت ها و گروه ها و انجمن ها سخنانی بر زبان جاری کرده که نشان از پايان گوشه نشينی او دارد.

او اخيرا در جمع اعضای کانون صنفی و سازمان معلمان ايران که از وی برای حضور در انتخابات دعوت کرده اند، سخنانی ايراد کرده که تمايل وی بر حضور در عرصه سياست را آشکار می سازد. بويژه که نوری در اين سخنان سعی کرده برخی شائبه ها يا اتهاماتی که برخی اصلاح طلبان غير مستقيم عليه وی مطرح کرده اند، پاسخ گويد.

بر اساس شنيده های خبرنگار «فردا» عبدالله نوری تصميم خود برای شکستن سکوت را گرفته واگرشانسی برای پيروزی و حتی تاييد صلاحيت در انتخابات پيش رو را نداشته باشد،انتخابات رياست جمهوری بهانه يا پلی است برای او و هوادارانش که به صورت جدی وارد عرصه شوند.

آنچه در زير می آيد بخشی از سخنان نوری در جمع اعضای کانون صنفی و سازمان معلمان ايران است که حاوی نکات مهم وقابل تاملی است.

‏عبدالله نوری با استقبال از مسائل مطروحه به بيان ديدگاه های خود پرداخت و ابتدا در مورد ‏پيش داوری در مورد گذشته گفت: "در مورد تصميم گيری ها در زمانهای مختلف بايد در همان زمان قرار گرفت و شرائط آن دوره را بررسی کرد و سپس نسبت به صحت و سقم تصميم اتخاذ شده قضاوت کرد. البته باز هم ممکن است تصميم اتخاذ شده مورد نقد قرار گيرد و لکن شايد بررسی ها و نقد ها منصفانه تر صورت پذيرد." ‏

عبدالله نوری سپس با اشاره به فروپاشی سلسله صفويه به عنوان يک مثال تاريخی گفت: " چنانچه شاه سلطان حسين به دليل ضعف و زبونی و وادادگی تسليم را بر مقاومت ترجيح داده باشد نسبت به او به گونه ای قضاوت می شود و چنانچه وی بر مبنای درکی که از شرايط آن زمان داشت، بين ادامه حکومت و احساس خطری که نسبت به تاراج گنجينه های ملی و امنيت مردم می کرده است، تداوم حکومت را انتخاب نکرده است قضاوت به گونهء ديگری خواهد شد اگر چه باز هم ممکن است ده ها نقد به رفتار و يا عملکرد او وارد باشد." ‏

وی با بيان مثال ديگری گفت: "امروز ممکن است بسياری ‏بگويند که جنگ بايد پس از فتح خرمشهر خاتمه می يافت. اما در آن زمان تا آنجا که من به خاطر دارم مرحوم امام نسبت به ورود به عراق ترديد داشتند. بعدها مطرح شد که مرحوم بازرگان و دوستان ايشان خواستار توقف جنگ در همان زمان شده بودند. زمانيکه به اتفاق آقای اشکوری در زندان اوين بودم راجع به مباحث آن دوران از ايشان پرسيدم موضع گيری مرحوم بازرگان دقيقا در چه زمانی بوده؟ آيا ‏بلافاصله پس از آزاد سازی خرمشهر بوده که اگر در آن زمان بوده باشد بسيار مهم است چرا که در اوج پيروزی نگران آتيه مبهم جنگ و احتمال شکست بوده و يا پس از شکست عمليات رمضان؟ که اگر در آن زمان بوده باز هم قابل توجه است و لکن ديگر از اهميت قبلی برخوردار نيست و شايد افراد گوناگونی در آن مقطع و يا به مرور همين نظر را پيدا کردند که ايشان پس از مدتی گفتند موضع آقايان مربوط به زمان پس از عمليات رمضان ‏بوده است." ‏

عبدالله نوری در ادامه با تاکيد بر اينکه "بايد به شرايط تاريخی که هر نظری در آن مطرح می شود توجه کرد و نسبت به آن زمان ارزش گذاری نمود" افزود: "در آغاز انقلاب و در شرايطی که فضای تندروی و افراط بر اکثريت نيروهای انقلابی حاکم بود و حتی کسانی که از برخی روندها حمايت نمی کردند مخالفتی هم با آنها نداشتند، که من هم اغلب اينگونه بودم، بودند کسانی نظير مرحوم مهندس بازرگان که بر اجرای عدالت، دوری از خشونت، رعايت حقوق متهمان و يا درک مسائل بين المللی و تصميم گيری معقول و در چهار چوب مصالح و منافع ملی و بهره گيری از زبان ديپلماتيک و ... تاکيد می کردند، اين حرفها شايد در فضای امروز پس از سی سال از سوی بسياری از افراد گفته شود اما طرح چنين سخنانی در آن زمان دارای ارزش تاريخی است."

در ادامه و در پاسخ به پرسش برخی حاضران در مورد نظر وی راجع به حضور خاتمی در انتخابات گفت: ‏‏"در مورد حضور آقای خاتمی نکاتی که به نظرم می رسيده است به ايشان گفته ام."

عبدالله نوری در پايان در ارتباط با حضور خود در انتخابات رياست جمهوری با بيان شرائط و وضعيت کنونی کشور و نگرانی های عميقی که در زمينه های مختلف وجود دارد مسائل و معضلات بخش آموزشی کشور را نيز از ساير بخشها جدا ندانست و گفت: "در شرائطی که ابهام در قانون، انحطاط در اخلاق، نگرانی عميق در بخش اقتصاد، نفاق و دروغ در گفتار و رفتار و ده ها معضل ديگر وجود دارد برای هر تصميمی نياز به تدبر و هم فکری بيشتر است. اميدوارم شرائط به گونه ای پيش برود که شاهد توسعه و اعتلاء کشور و خوشبختی و آسايش مردم و عزت و عظمت ايران و اسلام باشيم و ان شاء الله نگرانی های بجا و درست شما عزيزان در بخش آموزش نيز برطرف گردد."





















Copyright: gooya.com 2016