جمعه 27 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی در نماز جمعه: فاصله ميان درآمدهای طبقات مختلف اجتماعی زياد است، توسعه غربی و کمونيستی نمی‌‏خواهيم، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
خطيب جمعه تهران خطاب به کشورهای عربی گفت:‌‏شما نه ايمان داريد،‌‏نه شهامت و نه موقعيت مردمی و از موقعيت خود می‌‏ترسيد و بدترين آنها کشورهای عربستان و مصر هستند و شما بايد از جنبش مردمی و غضب الهی که روزی دامن شما را خواهد گرفت،‌‏بترسيد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، آيت‌‏الله احمد جنتی در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران، با اشاره به مساله غزه با تاکيد بر اينکه اين مساله خواب را از چشم مردم غيرتمند گرفته است، اظهار داشت: وقايع غزه انسان را پريشان می‌‏کند، منظره‌‏هايی وجود دارد که انسان نه می‌‏تواند ببيند و نه‌‏ می‌‏تواند از آن عبور کند. کودکان کشته می‌‏شوند و زنان و مردان بی‌‏سلاح از بين می‌‏روند و تاکنون حدود پنج، شش هزار نفر شهيد و مجروح داشته‌‏اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: وضع را به گونه‌‏ای درآورده‌‏اند که فرياد همه بلند شده است و همه مردم دنيا در محکوميت اين وقايع تظاهرات می‌‏کنند و در کشور ما هم جوانان غيورانه و مردانه کار می‌‏کنند. از سوی ديگر دولت و مجلس نيز فعاليت‌‏های گسترده‌‏ای برای جلوگيری از ادامه فجايع غزه انجام می‌‏دهند، ولی کجاست گوش شنوا.
دبير شورای نگهبان با بيان اينکه شورای امنيت و سران کشورهای عربی در مقابل اين جنايات مسخ شده‌‏اند،‌ ‏اظهار داشت:‌ مگر انسان می‌‏تواند مظلوم را ببيند و سکوت کند. اينجا تکليف ما سنگين می‌‏شود. جمهوری‌‏اسلامی بايد کمربند خود را همانطور که در سی سال گذشته محکم بسته،‌‏ ببندد و خدا هم کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به جنگ ۳۳ روزه لبنان با بيان اينکه حزب‌‏الله با الهام از جمهوری‌‏اسلامی تو دهنی محکمی به آمريکا و رژيم صهيونيست زد، خاطر نشان کرد:‌‏ امروز هم اين وضعيت در غزه به وجود آمده است، خدا ونزوئلا را عزت دهد که سفير اسرائيل را از کشورش اخراج کرد.
خطيب جمعه تهران خطاب به کشورهای عربی گفت:‌‏شما نه ايمان داريد،‌‏نه شهامت و نه موقعيت مردمی و از موقعيت خود می‌‏ترسيد و بدترين آنها کشورهای عربستان و مصر هستند و شما بايد از جنبش مردمی و غضب الهی که روزی دامن شما را خواهد گرفت،‌‏بترسيد.
وی خطاب به مردم ايران گفت:‌ قدر خود را بدانيد، قدر نظام،‌‏اسلام و رهبر خود را بدانيد. دنيا در سراشيب سقوط است وقتی که رئيس جمهور کشوری می‌‏گويد که مهم‌‏ترين دغدغه من پيدا کردن يک سگ برای کاخم است، نشان‌‏دهنده اين مساله است. حالا اين‌‏ها می‌‏خواهند بر دنيا حکومت کنند.
آيت‌‏الله جنتی با اشاره به اجلاس اتحاديه عرب نيز گفت: اين اجلاس تا می‌‏خواست به حد نصاب برسد، عربستان و مصر می‌‏گويند که ما شرکت نمی‌‏کنيم و اينجاست که تکليف ما سنگين‌‏تر می‌‏شود و بايد در مسير حقی‌‏طلبی و مبارزه با ظلم کار کنيم و انشاءالله همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند پيروزی حماس را در بيت‌‏المقدس برپا خواهيم کرد.
خطيب جمعه تهران ضمن تقدير از مقاومت حماس در غزه گفت: آفرين بر حماس که اينگونه مردانه ايستاد و مردم هم از آنها جدا نشده‌‏اند و امروز بيش از ۲۰ روز است که مقاومت کرده‌‏اند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌‏الله احمد جنتی در خطبه‌‏های نماز جمعه اين هفته تهران وی با اشاره به گراميداشت ياد شهيد نواب‌‏صفوی اظهار داشت:‌‏ نواب‌‏صفوی و ياران باوفايش برای رضای خدا قيام کردند و خدا هم شهادت را نصيب آنها کرد.
وی با اشاره به مراسم تاسوعا و عاشورای حسينی گفت: از برگزارکنندگان اين مراسم تقدير می‌‏کنم.کميت و کيفيت گزارش‌‏ها نشان می‌‏دهد که نسبت به سال گذشته وضع بهتر شده و برخی ضعف‌‏ها کم شده است.
خطيب جمعه تهران با اشاره به ابلاغ سياست‌‏های کلی برنامه پنج ساله کشور از سوی مقام معظم رهبری با مثبت ارزيابی کردن اين سياست‌‏ها اظهار داشت: همه کسانی که اهل فکر و مطالعه هستند، يک نسخه از اين سياست‌‏های کلی را در دست داشته باشند؛ چرا که آينده‌‏ای که اين سياست‌‏ها پيش‌‏ّبينی کرده ما را برای سند چشم‌‏انداز بيست ساله نظام آماده می‌‏کند و به آن هدف نزديک‌‏تر می‌‏شود.
دبير شورای نگهبان با بيان اينکه روسای سه قوه بايد برای اجرای اين سياست‌‏ها با هم هماهنگی داشته باشند، اظهار داشت: شيوه‌‏های پياده کردن اين سياست‌‏ها بايد با هماهنگی مسوولان سه قوه پيش‌‏بينی‌ ‌‏شود و نه تنها آنها، بلکه تمام کسانی که در اين قضيه می‌‏توانند کاری انجام دهند بايد برای اجرايی شدن آن تلاش کنند؛ چرا که اين مساله نظام و قدرت جمهوری اسلامی است و آرزويی است که سال‌‏های سال اين مردم داشتند.
آيت‌‏الله جنتی با اشاره به اينکه در سياست‌‏های کلی برنامه پنج‌‏ساله سوم توسعه از سران سه قوه خواسته شده است که الگوی يک توسعه ايرانی و اسلامی را تدوين کنند، اظهار داشت:‌‏ ما توسعه می‌‏خواهيم ولی نه توسعه غربی و کمونيستی و نه توسعه‌‏ای که زنجير به گردن مردم بياندازد. ما توسعه ايرانی اسلامی برای رسيدن به رشد و بالندگی و حرکت انسان‌‏ها بر مدار حق و عدالت و دستيابی به جامعه متکی بر ارزش‌‏های اسلامی و انقلابی می‌‏خواهيم.
خطيب جمعه تهران با اشاره به برخی فصول اين سياست‌‏ها گفت: افزايش بودجه پژوهشی بايد به سه درصد از توليد ناخالص ملی برسد، افزايش توليد تحصيلات تکميلی بايد از وضع فعلی به ۲۰ درصد برسد، بايد کاهش سهم مردم در هزينه‌‏های سلامت را شاهد باشيم و شاهد رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی به ميزان هشت درصد رشد سالانه توليد ناخالص ملی باشيم.
وی ادامه داد: بر اساس سياست‌‏های برنامه پنج ساله نظام بايد کاهش فاصله ميان درآمدهای طبقات مختلف اجتماعی را شاهد باشيم چرا که امروز اين فاصله‌‏ها زياد است، عده‌‏ای درآمدهای نجومی دارند، عده‌‏ای هم برای زندگی روزمره خود معطل هستند. همچنين بايد نرخ رشد بيکاری تا پايان دوره پنج ساله به هفت درصد برسد.
بر اساس اين گزارش آيت‌‏الله جنتی در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اينکه دو نوع هجرت داريم، هجرت سياسی و شرعی که همان هجرت پيامبر اسلام به مدينه بود که از همان سال اول هجرت شروع شد و تا فتح مکه ادامه داشت، اظهار داشت: هجرت ديگر فقط هجرت شرعی است و زمانی است که يک مسلمان نمی‌‏تواند به وظايف خود عمل کند. با وضعيتی مواجه می‌‏شود که ايمانش متزلزل می‌‏شود و مجبور است که از آن منطقه هجرت کند. البته اين هجرت ارزان تمام نمی‌‏شود ولی خداوند می‌‏فرمايد اگر هجرت کنيد خداوند به شما گشايش می‌‏دهد.
وی ادامه داد: کسانی که از ايران به کشورهای ديگر مهاجرت کردند، چون در آنجا فساد زياد است، بايد جواب ملائکه الهی را بدهند چرا که آنچه امروز در ايران آزاد است و مانعی بر سر آن نيست، مسلمانی است.





















Copyright: gooya.com 2016