چهارشنبه 2 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به نوشته رسانه های ايران، دست‌کم ۲۰ نفر در ايران اعدام شدند، راديو فردا

بنابر گزارش‌ها، طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه دست‌کم ۲۰ نفر در تهران و شهرستان‌های مختلف ايران اعدام شدند.

بر پايه گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های رسمی ايران، طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۱ نفر در زندان اوين تهران، شش نفر در يزد، دو نفر در اصفهان، و يک نفر در زندان قزل حصار کرج اعدام شده‌اند.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه خبر داده بود سحرگاه چهارشنبه ۱۱ نفر اعدام خواهند شد. روزنامه کيهان در شماره امروز خود خبر داده است که احکام اعدام اين ۱۱ نفر در زندان اوين تهران اجرا شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نوشته روزنامه کيهان، اعدام شدگان متهمان پرونده‌های قتل بوده‌اند و قديمی‌ترين مورد آنها متهمی بوده است که ۹ سال پيش مرتکب قتل شده بود.

رسانه‌های ايران اسامی و جزييات اتهامات ۱۱ فرد اعدام‌شده در زندان اوين را منتشر نکرده‌اند اما در روزهای اخير برخی از فعالان حقوق بشر در ايران اعلام کرده بودند که دست‌کم دو نفر، به اسامی اردلان نايبی، ۳۸ ساله از زندان گوهر دشت کرج، و ناصر مهرانی، از بند شش زندان گوهردشت کرج برای اجرای حکم اعدام به زندان اوين منتقل شده‌اند.

روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، نيز از اعدام يک نفر، با نام «غلام»، در صبح سه‌شنبه و در زندان قزل حصار کرج خبر داده است.

به نوشته روزنامه ايران، اين فرد به جرم «قتل» زندانی بوده اما توانسته بود با اخذ رضايت از خانواده اوليای دم از اعدام رهايی يابد. اما سپس به جرم حمل مواد مخدر به داخل زندان اعدام شده است.

اعدام‌ها در يزد و اصفهان

بنابر اطلاعيه دادستان عمومی و انقلاب استان يزد در زندان مرکزی يزد نيز شش نفر در سحرگاه سه‌شنبه، اول بهمن، اعدام شدند.

در اطلاعيه دادستان يزد، که ايسنا آن را منتشر کرده، جرم شش محکومی که در زندان يزد اعدام شده‌اند «قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه و زنای به عنف» ذکر شده است.

محمد قضاوتی، دادستان يزد، همچنين اعلام کرده است که «يک نفر از اعدام شدگان فردی به نام چ. ر. بود که در سال‌های گذشته مبادرت به ۱۴ فقره سرقت مسلحانه از چندين بانک و صندوق قرض‌الحسنه و ايجاد ناامنی در استان نموده بود.»

بنابر اطلاعيه دادستان استان يزد، يکی ديگر از اعدام‌شدگان روز سه‌شنبه ا. ص. معرفی شده و جرم او «زنای به عنف»، و « ايجاد مزاحمت‌های مختلف برای بانوان و نواميس» ذکر شده است.

سومين فرد اعدام‌شده نيز ا. ب. با جرم «تجاوز به عنف به يک دختر خردسال» معرفی شده است.

دادستانی يزد جرم سه اعدام‌شده ديگر را «قاچاق مواد مخدر» اعلام کرده است.

دادستان يزد اين اعدام‌ها را نشانه «قاطعيت دستگاه قضائی» دانسته و گفته است: «اعدام شدگان به انحاء مختلف موجبات اخلال در نظم عمومی و هتک حيثيت جامعه را فراهم کرده بودند.»

دادگستری اصفهان نيز در اطلاعيه‌ای خبر داده است که بامداد سه‌شنبه، اول بهمن، دو نفر در زندان مرکزی اين شهر اعدام شده‌اند.

خبرگزاری فارس، به نقل از دادگستری اصفهان، اين دو اعدامی را «جان محمد- م، ۴۱ ساله» و «رضا- م، ۳۴ ساله» معرفی کرده محکوميت آنها را «قاچاق مواد مخدر» ذکر کرده است.

ايران؛ همچنان در رده‌های بالای جدول‌ها

بنابر گزارش سازمان عفو بين‌الملل، جمهوری اسلامی ايران طی دو سال اخير پس از چين بيشترين شمار اعدام را در جهان داشته است.

عفو بين‌الملل همچنين ايران را در اجرای حکم اعدام برای مرتکبان جرم در سنين زير ۱۸ سال دارای رتبه اول در دنيا معرفی کرده است.

هفته گذشته عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه ايران، تاييد کرد که به رغم بخشنامه ممنوعيت اجرای سنگسار از سوی رئيس قوه قضائيه، سهنفر در مشهد سنگسار شده‌اند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۷، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثريت آرا قطعنامه‌ای را تصويب کرد که بر اساس آن مجازات اعدام بايد برچيده شود، اما بسياری از کشورها نظير ايران، آن را اجرا نکرده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016