جمعه 4 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراق از احتمال تحويل عده ای از اعضای سازمان مجاهدين به ايران خبر داد، بی بی سی

مشاور امنيت ملی عراق از احتمال محاکمه عده ای از اعضای سازمان مجاهدين خلق در عراق و تحويل عده ديگری از آنها به دولت ايران سخن گفته است.

موفق ربيعی که به تهران سفر کرده است، روز جمعه ۴ بهمن (۲۳ ژانويه) در نشست خبری مشترک با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفت: "در ميان ساکنان پادگان اشرف کسانی را می شناسيم که دستشان به خون افراد بی گناه عراقی آلوده است که ما آنها را به دادگاه های صالحه عراق تحويل خواهيم داد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای ربيعی افزود: "همچنين در ميان آنها افرادی هستند که دستشان به خون مردم ايران آلوده است که بر اساس موافقتنامه امنيتی [با آمريکا] می توانيم آنها را تحويل ايران دهيم".

اردوگاه اشرف که در شرق استان دياله عراق، نزديک به مرز ايران واقع است، پس از تصرف عراق توسط نيروهای آمريکايی خلع سلاح شد و اعضای سازمان مجاهدين خلق ايران که در آن ساکن بودند تا ابتدای سال جاری ميلادی تحت نظر نيروهای آمريکايی در آن زندگی می کردند.

مسئوليت اين اردوگاه از روز اول ژانويه ۲۰۰۹ (۱۲ دی ۱۳۸۷) به نيروهای عراقی واگذار شد.

نوری مالکی، نخست وزير عراق همان روز اعلام کرد که سازمان مجاهدين خلق را "گروهی تروريستی" می داند و فعاليت آن در خاک عراق با قانون اساسی اين کشور مغايرت دارد.

با اين حال آقای مالکی اطمينان داده بود که ساکنان اردوگاه اشرف را وادار به بازگشت به ايران نخواهد کرد و اين فرصت را در اختيارشان خواهد گذاشت که به کشوری ديگر بروند.

اما اينک مشاور امنيت ملی عراق برای نخستين بار از احتمال تحويل عده ای از اين افراد به دولت ايران خبر می دهد.

آقای ربيعی گفته است که دولت عراق می داند دست اين گروه "به خون مردم و مسئولان ايرانی" آغشته است و آنها دست به "توطئه و کشتار مردم عراق" هم زده اند.

او گفت: "می خواهيم هر مسئله ای را که ممکن است در آينده به روابط ايران و عراق صدمه بزند ريشه کن کنيم".

مشاور امنيت ملی عراق در عين حال از ثبت نام بيش از ۹۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف خبر داد که دارای گذرنامه غير عراقی هستند و خانواده های آنها در کشورهای خارجی زندگی می کنند.

او گفت اين افراد می توانند به کشوری که گذرنامه آن را دارند بروند.

آقای ربيعی اطمينان داد رفتار دولت عراق با اعضای سازمان مجاهدين خلق ايران مطابق موازين بين المللی خواهد بود.

او تأکيد کرد که مسئوليت امنيت داخلی پادگان اشرف در حال حاضر به عهده نيروهای امنيتی عراق است و هيچ کس بدون اجازه مسئولان عراقی حق ورود و خروج ندارد.

اين در حالی است که سفارت آمريکا در بغداد دو روز پيش از تحويل مسئوليت اردوگاه اشرف به دولت عراق، با صدور بيانيه ای اعلام کرده بود بخشی از نيروهای آمريکايی در اين اردوگاه می مانند تا به دولت عراق برای عمل به "اطمينان هايی که برای رفتار انسانی با ساکنان اردوگاه داده شده" کمک کنند.

رهبران سازمان مجاهدين خلق ايران صدور اين بيانيه را در کنار حکم يک دادگاه اروپايی عليه مسدود کردن اموال اين سازمان در اتحاديه اروپا، "پيروزی" برای خود اعلام کرده بودند.

اين سازمان نگران است بازگشت اجباری اعضايش به ايران، آنها را در معرض خطر اعدام قرار دهد.

ايالات متحده و اتحاديه اروپا سازمان مجاهدين خلق را يک گروه تروريستی می دانند اما روز پنجشنبه، به نقل از منابع ديپلماتيک اتحاديه اروپا گزارش شد که وزيران کشورهای عضو در اجلاس خود در هفته آينده، موضوع خارج ساختن اين سازمان را از فهرست گروه های تروريستی بررسی خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016