شنبه 5 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملی ـ مذهبی‌ها: با انتخابات قهر نمی‌کنيم! فردا

يزدی گفت: « بازرگان هيچ وقت قهر نکرد در مواقع لزوم از هيچ کمکی دريغ نمی نمود و ما هم اهل قهر کردن نيستيم!» وی در ادامه به دولت توصيه کرد که مطابق سند چشم انداز سياست‌گذاری نمايد و متوجه باشد که با سياست می‌شود شوخی کرد اما با اقتصاد نه!»
تشکل ائتلافی موسوم به ملی مذهبی روز پنج شنبه با انتشار دومين بيانيه خود، پس از اعلام حضور مستقل ! در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری، در جزوه‌ای ۴۰ صفحه‌ای با عنوان "شعارها ـ برنامه‌ها" به تشريح اهداف و راهکارهای حضور تاثيرگذار خود در انتخابات پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش «فردا» اين بيانيه مفصل که همزمان با تهران در چند شهر بزرگ کشور نيز منتشر شده است از دو فصل تشکيل شده است. فصل اول شامل «مبانی تحليلی برخورد با انتخابات رياست جمهوری را در بردارد و و در فصل دوم به شعارها و برنامه‌ها به تفصيل اشاراتی رفته است.

بنابراين گزارش در مقدمه اين بيانيه که با شعار اصلی «رفع تبعيض در همه جا، از همه کس» منتشر شده، اولويت‌های اين برنامه چند مرحله‌ای چنين ذکر شده است:

۱-اصلاح مديريت سياست خارجی کشور و برقراری رابطه منطقی و شفاف و مبتنی بر منافع ملی با آمريکا.

۲-جهت‌گيری توسعه‌گرای توليدی و ايجاد اشتغال و رفاه نسبی برای اقشار مختلف مردم.

۳-ايجاد فضای تنفسی برای فعالان سياسی و مدنی و اجتماعی و تقويت نهادهای صنفی و سنديکايی.

۴-تأکيد بر مديريت پاک، سالم و کارآمد در همه حوزه‌ها.

در ادامه نيز برخی از مطالبات تشکل موسوم به ملی ـ مذهبی در حوزه‌های سياست خارجی، مديريت سياسی ـ اجتماعی، فرهنگی، آموزش عالی، زنان، اقوام و اصناف کشور تبيين شده است.

از نکات قابل توجه و تامل‌برانگيز اين بيانيه درخواست اين تشکل غير رسمی مبنی بر حذف نظارت استصوابی، انتخاب شدن ائمه جمعه توسط شورای شهر، تشکيل وزارتخانه‌ زنان، لغو قانون حجاب، لغو قانونی مجازات سنگسار و لغو قراردادهای موقت کارگران است. همچنين در اين جزوه به بسياری از مصاديق مورد انتقاد به شکل جزئی‌تری پرداخته شده است. اشاراتی که در پاره ای از موارد نکات ابهام‌زا و تناقض‌آميزی در آن به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد که اين اقدامات در مرحله سنجش افکار عمومی نسبت به حضور جدی در صحنه انتخابات است. در همين رابطه در مراسم چهاردهمين سالگرد درگذشت مهندس بازرگان که روز جمعه در آرامگاه بيات شهر قم و بر سر مزار بازرگان برگزار شده بود، ابراهيم يزدی با اتخاذ سياستی تازه طی سخنانی اظهار داشت: « بازرگان هيچ وقت قهر نکرد در مواقع لزوم از هيچ کمکی دريغ نمی نمود و ما هم اهل قهر کردن نيستيم!» وی در ادامه به دولت توصيه کرد که مطابق سند چشم انداز سياست‌گذاری نمايد و متوجه باشد که با سياست می‌شود شوخی کرد اما با اقتصاد نه!»

شايان ذکر است امام خمينی در نطقی تاريخی (۲۵/۳/۱۳۶۰) درباره چند گروه ائتلافی و موسوم به ملی مذهبی فرمودند: «آنهايی که از بعضی جبهه‌ها هستند تکليفشان معلوم است. آنها از اول هم، از آن وقتی هم که جمهوری اسلامی تأسيس شد، مسأله اسلام پيش‌ آنها مطرح نبوده است. آنچه مطرح بوده، اگر راست بگويند همان ملی‌گرايی بوده است و من در اين هم شک دارم. برای اينکه افرادی که سردسته اينها بودند و به ملی‌گرايی معروف بودند، ما ديديم که بر ضد ملت قيام کردند.... جبهه ملی از امروز محکوم به ارتداد است.»





















Copyright: gooya.com 2016