دوشنبه 28 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاریجانی: هولوکاست از دستور کار دیپلماسی تهران خارج می شود، جمهوریت

رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با چند رسانه یونانی گفته است که موضوع هولوکاست به ما مربوط نیست و نسبت به این مساله حساسیتی وجود ندارد.

اظهارنظر علی لاریجانی درباره هولوکاست بسیاز متفاوت از دیدگاهی است که رییس جمهوری ایران طی سال های گذشته بارها مطرح کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی نژاد واقعه کشتار دسته جمعی یهودیان در دوران آلمان نازی را که به هولوکاست شهرت یافته، افسانه می داند. دیدگاه او حساسیت های فراوانی را در کشورهای غربی برانگیخته است.

هدف احمدی نژاد از زیرسوال بردن هولوکاست،انکار مشروعیت دولت اسراییل است. وی در دوران ریاست جمهوری خود بارها خواهان محو اسراییل از نقشه جغرافیا شده است هرچند که مدتی است دراین باره اظهارنظر صریحی نکرده است.

دولت های غربی احمدی نژاد را به دلیل انکار هولوکاست متهم به یهودستیزی کرده و سخنان وی درباره اسراییل را با حساسیت بالایی دنبال می کنند.
با این حال تحلیل گران سخنان اخیر لاریجانی را نشانه ای آشکار از تغییر ادبیات تهران پیرامون هولوکاست می دانند.

لاریجانی دو هفته پیش نیز در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سوالی پیرامون هولوکاست گفته بود که مورخ نیست تا بتواند درباره آن واقعه اظهارنظر کند.

دیدگاه لاریجانی پیرامون هولوکاست با نارضایتی و اعتراض گروهی از حامیان تندرو احمدی نژاد روبرو شده است.برخی از حامیان احمدی نژاد، بی تفاوتی لاریجانی نسبت به هولوکاست را زیرسوال برده و می گویند رفتار او "منفعلانه" بوده است.

با این وجود با توجه به نقش و تاثیری که لاریجانی در روند تصمیم گیری های دیپلماتیک جمهوری اسلامی دارد،به نظر می رسد پاسخ متفاوت وی درباره هولوکاست نتیجه تغییرسیاست های تهران دراین باره باشد.

برخی تحلیل گران معتقدند که تهران برای آماده کردن زمینه های مذاکرات احتمالی با ایالات متحده باید تنش های موجود در روابط خود با غرب را تا حدی کاهش دهد و تغییر ادبیات پیرامون هولوکاست نیز به تلاشی در این جهت تعبیر شده است.

به عقیده این تحلیل گران دولت جدید ایالات متحده پیش از انجام هرگونه مذاکره ای با ایران باید رضایت نسبی لابی اسراییل را به دست آورد و سیاست تازه تهران مبنی بر بی تفاوتی نسبت به هولوکاست می تواند کمک حال دیپلماتهای کاخ سفید باشد.

باراک اوباما رییس جمهوری جدید آمریکا نسبت به برگزاری مذاکرات مستقیم برای پایان دادن به دشمنی 30 ساله با جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرده است اما اسراییلی ها نگرانند که چنین مذاکراتی ایران را برای پیشبرد برنامه های هسته ای خود تواناتر سازد.

دولت تل آویو مدعی است که هدف ایران از پیگیری برنامه های اتمی،دست یابی به بمب اتمی و تهدید موجودیت اسراییل است.ایران علیرغم به رسمیت نشناختن موجودیت اسراییل تلاش برای دست یابی به سلاح اتمی را رد می کند.

به عقیده منابع دیپلماتیک از آنجا که مقام های ایران قصدی برای برخورد مستقیم با اسراییل ندارند با تغییر درادبیات خود پیرامون هولوکاست، چراغ سبزی به آمریکایی ها برای مذاکرات نشان داده اند.

ایران و ایالات متحده یکدیگر را به برداشتن گام های بلند برای زمینه سازی آغاز مذاکرات دیپلماتیک دعوت می کنند ولی این گام ها در ابن رابطه تاکنون بسیاز محتاطانه بوده است.





















Copyright: gooya.com 2016