سه شنبه 29 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عزت‌الله سحابی: مير حسين و خاتمی معاون اول يکديگر نمی شوند، فارس

خبرگزاری فارس: عضو نيروهای ملی مذهبی گفت: به نظر من بعيد است که مهندس موسوی معاونت اولی خاتمی را بپذيرد. در مقابل خاتمی هم معاونت اولی ميرحسين را نمی‌پذيرد زيرا اگر چنين اتفاقی بيفتد اصلاح طلب‌ها شکست می‌خورند

عزت‌الله سحابی از چهره‌‌های جريان موسوم به نيروهای ملی مذهبی در گفتگوی تفصيلی با خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس در پاسخ به اين سئوال که "آقای سحابی، شما بالاخره اپوزيسيون هستيد يا پوزيسيون؟ و خيلی‌ها معتقدند که شما هم مثل نهضت آزادی، هنوز تکليف خودتان را مشخص نکرده‌ايد "، گفت: ما تکليفان را با نظام و اصل جمهوری اسلامی مشخص کرده‌ايم و بارها گفته‌ايم که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران وفاداريم و به آن اعتقاد داريم به جز چند مورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سحابی افزود: من برانداز نظام نيستم نه به دليل اينکه در نظام هيچ اشکالی نمی‌بينم. تنوع قومی موجود در ايران به گونه‌ای است که نبود يک حکومت مرکزی مقتدر باعث هرج و مرج در کشور می‌شود.
عضو نيروهای ملی مذهبی تأکيد کرد: فروپاشی و يا تضعيف حکومت مرکزی مساوی است با فروپاشی ايران و ما شديدا مخالف تضعيف پايه‌های حکومت هستيم. اما شخصاً هر چند ديدگاه خاص خود را نسبت به ولايت فقيه دارم، اما به آن التزام دارم چون يکی از اين اصول قانون اساسی است.
سحابی در بخش ديگری از اين گفتگو با بيان اينکه "بنده معتقد به شرکت در انتخابات هستم "، اظهار داشت: حتی اگر سی مرتبه هم شکست بخوريم شايد مرتبه سی و يکم پيروز باشيم. به هيچ وجه، تحريم انتخابات و يا قهر با آن را شايسته نمی‌دانم.
وی در پاسخ به اين پرسش که "شما از نظر اقتصادی خودتان را چپ می‌دانيد يا سوسياليست يا ليبرال؟ "، گفت: نه سوسياليستم نه ليبرال. بنده تا آغاز انقلاب به عنوان يک چپ‌گرا شناخته می‌شدم و حتی برخی چپ‌گرايی‌های قبل از انقلاب را به بنده نسبت می‌دهند و ما را به فحش‌ها و لعنت‌هايشان مورد عنايت قرار می‌دهند. دوستان موتلفه از اين دسته هستند که به ما بد و بيراه می‌گويند، اما بنده چپ به معنای سوسياليست و نفتی سرمايه نيستم. من چپ‌گرای واقع‌بين هستم و درحال حاضر از نظر اقتصادی به سوسيال دموکراسی معتقدم.
سحابی ادامه داد: سوسيال دموکراسی، سوسياليسم ‌و عدالت اجتماعی را به عنوان يک اصل می‌خواهند اما در يک بستر دموکراتيک.
اين چهره شاخص جريان موسوم به ملی مذهبی‌ها در خصوص تفاوت ديدگاه‌های ملی مذهبی‌ها با نهضت آزادی و دلايل جدا شدنش از طيف ابراهيم يزدی گفت: ما با نهضت آزادی اختلاف اصولی نداريم، اما چون بنده به اقتصاد خيلی اهميت می‌دهم و آن را محور جامعه می‌دانم در مقابل با دوستان نهضت آزادی قرار گرفتم. از آنجا که اقتصاد، معاش مردم است و اگر بر پايه فساد بگردد هيچگاه سياست مملکت درست نخواهد شد، نهضت آزادی به اقتصاد اهميت نمی‌داد.
سحابی ادامه داد: آقای مهندس بازرگان هم با وجود اينکه بنده خودم را خيلی خيلی به ايشان مديون می‌دانم، اما به ديدگاه‌های اقتصادی ايشان انتقاد داشتم. آن زمان مهندس بازرگان می‌گفت بايد تمام کارها به مردم واگذار شود و دولت هيچ دخالتی نکند، اما امروز که نظام سوسياليستی شکست خورده، اين افراطيون بازاری هستند که با دخالت دولت در اقتصاد مخالفند. در حاليکه بسياری از اقتصاد‌دان‌های ليبرال معتقد به دخالت دولت در اقتصاد هستند. "کنز " به عنوان اقتصاددانی که نظرياتش اقتصاد سرمايه‌داری غرب بعد از جنگ جهانی اول را نجات داد معتقد است که دولت بايد رهبر اقتصاد باشد؛ رهبر باشد نه متصدی.
عزت الله سحابی در ادامه گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس اظهار داشت: دليل جدا شدن من از نهضت آزادی به سال ۵۸ برمی‌گردد. زمانی که بنده دبير هيات اجرايی نهضت آزادی بودم، مهندس بازرگان، دکتر ابراهيم يزدی و چند نفر ديگر با آمريکايی‌ها ديدار کردند که من از اين موضوع بی‌اطلاع بودم. هر چند مهندس بازرگان باتمام وجود از حقوق ايران در اين ديدار دفاع کرده بود، اما من معتقد بودم اين دوستان در جايگاه اولين دولت بعد از انقلاب بايد جايگاه خود را در برخورد با آمريکا حفظ کنند و به اين سادگی‌ها نبايد روی آشتی به آمريکايی‌ها نشان بدهند. البته خود من طرفدار آشتی با آمريکا هستم اما معتقدم در اين آشتی بايد يک چيزی گرفت و يک چيزی داد.
سحابی با بيان اين مطلب که "مهندس بازرگان، دکتر يزدی و دوستان ديگرشان خيلی به آشتی‌ با آمريکا مشتاق بودند و اين مساله را ساده می‌گرفتند "، افزود: در حالی که همين امروز هم هر چند فردی مثل باراک اوباما با شعار تغيير در سياست‌های آمريکا سر کار آمده اما محصور در سياست‌های کلی جامعه آمريکاست. سياست‌های آمريکا را شورايی به نام شورای روابط خارجی تعيين می‌کند نه جرج بوش يا اوباما. آمريکا يک ابرقدرت است و دوست دارد بر همه جا سلطه داشته باشد. بوش می‌خواست اين دوست داشتن آمريکا را با زور و جنگ پيگيری کند و اوباما هم با تدبير و سياست.
خبرنگار فارس پرسيد: "آقای سحابی، با عنايت به اينکه شما ملی- مذهبی هستيد و نخستين عنوان شما "ملی " است بر اين اساس بايد از تمام مظاهر منافع ملی ايران دفاع کنيد. پس چرا از فرآيند انرژی هسته‌ای که کمتر از ملی شدن صنعت نفت نيست حمايت نمی‌کنيد و حتی به باور برخی، مدام زيرپای مسئولين را خالی کرده و سياست شما در اين زمينه به نوعی در جهت سياست‌های مخالفين نظام است؟ " که سحابی پاسخ داد: ما در سال ۸۵ بيانيه‌ای داريم با عنوان "پيرامون حقوق مسلم ايران ". در اين بيانيه از همان آغاز تاکيد کرده بوديم که انرژی هسته‌ای صلح‌آميز جزء حقوق همه ملت‌ها است و ملت ايران هم حق دارد انرژی هسته‌ای صلح‌آميز داشته باشد.
عضو ارشد نيروهای ملی مذهبی ايران ادامه داد: معتقديم دولت بايد تمام حقوق ملت را که در قانون اساسی آمده است به رسميت بشناسد و به آنها احترام بگذارد. متاسفانه برخی با پنهان شدن در پشت برخی اصول قانون اساسی، حقوق مسلم ملت را ناديده می‌گيرند و برخلاف قانون اساسی که می‌گويد ماهيت جمهوری اسلامی بر اساس نفی هر گونه استبداد و انحصار استوار است، کاملا با مسائل به صورت انحصاری برخورد می‌کنند.
سحابی با تأکيد بر اين نکته که "ما صد در صد از حقوق ايران در دستيابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آميز دفاع می‌کنيم "، خاطرنشان کرد: منتهی حرف ما اين است که به ساير حقوق ملت ايران در عرصه‌های فرهنگی، سياسی و اقتصادی هم رسيدگی شود.
وی در پاسخ به اين پرسش که "طيف موسوم به چپ‌های خط امام در سال‌های آغازين انقلاب بيشترين انتقادها و برخوردها را نسبت به طيف ليبرال مثل نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها داشتند، چه اتفاقی افتاده که امروز چپی‌ها در کنار ليبرال‌ها قرار گرفته‌اند؟ چپ‌‌ها تغيير کرده‌اند يا ليبرال‌ها؟ "، اظهار داشت: به نظر من چپ‌ها تغيير کرده‌اند و به ليبرال‌ها نزديک شده‌اند.
عزت الله سحابی تصريح کرد: برخی از چپ‌های که در زمان آقای هاشمی شديدا حامی اقتصاد بسته بودند امروز به شدت طرفدار اقتصاد باز هستند. مثلا آقايان عباس عبدی، محسن ميردامادی، موسوی خوئينی‌ها و... همگی طرفدار کوچک شدن دولت هستند. اين چپ ها هستند که تغيير کرده‌اند.
خبرنگار فارس سئوال کرد: "اخيراً در مصاحبه‌ای گفتيد که اصلاح‌طلبان حکومتی ما را از خودشان نمی‌دانند و متاسفانه رابطه آنها با ما صميمانه نيست ". منظورتان از اصلاح طلبان حکومتی چه کسانی بودند؟ "، که سحابی گفت: منظورم از اصلاح طلبان حکومتی، جبهه مشارکت و سازمان‌ مجاهدين بود. اينها با ما رابطه حسنه دارند، اما هميشه يک گاردی در برخوردهايشان با ما می‌گيرند. دوستان سازمان مجاهدين انقلاب خيلی دلشان می‌خواهد به جناح راست حاکميت بقبولانند که سازمان مجاهدين انقلابی و طرفدار نظام است.
سحابی ادامه داد: سازمان مجاهدين تلاش می‌کند خودش را پاره‌ای از نظام نشان بدهد به همين خاطر کسانی را که نظام نسبت به آنها حساسيت دارد می‌کوبد. اما نکته جالب اين است که با تمام تلاش‌هايی که آقای بهزاد نبوی و دوستانشان در اين راستا می‌کنند، جناح راستی‌های اعتمادی به آنان ندارند.
اين عضو ارشد نيروهای ملی مذهبی ايران در بخش ديگری از اين مصاحبه گفت: صد در صد طرفدار حمايت از کانديدای مورد اجماع اصلاح‌طلب‌ها هستم ولو اينکه از صد نمره به آن کانديدا ۶۰ بدهم، اما واحد بودنش خيلی برايم مهم است. من نمی‌خواهم دکان بزنم و در برابر کانديدای اصلاح‌طلبان قرار بگيرم.
سحابی با اظهار اين مطلب که " نظر شخص من روی آقای خاتمی است "، عنوان کرد: آقای مهندس موسوی، پپولاريته و وجهه آقای خاتمی را ندارد. موسوی در بدترين شرايط ايران هشت، نه سال نخست‌وزير بود. آن زمان نفت به بشکه‌ای هشت دلار رسيده بود و همه دنيا عليه ما متحد شده بودند. اما مهندس موسوی مملکت را اداره کرد بدون آنکه حتی يک دلار به بانک‌های خارجی بدهکار باشد. از نظر شخصی آقای موسوی بسيار آدم سالمی از نظر مالی، سياسی و اخلاقی است.
وی تصريح کرد: به نظر من بعيد است که مهندس موسوی معاونت اولی خاتمی را بپذيرد. در مقابل خاتمی هم معاونت اولی ميرحسين را نمی‌پذيرد زيرا اگر چنين اتفاقی بيفتد اصلاح طلب‌ها شکست می‌خورند زيرا حتی با اين پيش فرض که خاتمی معاون اول باشد و از صحنه رقابت کنار بکشد باز هم احتمال رای آوردن ميرحسين بسيار کم است.
سحابی در ادامه گفتگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس گفت: با توجه به يزدی بودن آقای خاتمی، معتقدم ايشان محافظه‌کار است.





















Copyright: gooya.com 2016