جمعه 16 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن خمينی: از نظام اصلی اسلامی‌ مقداری دور شده‌ايم، ايلنا

- توده انسان‌های گرسنه در هر جامعه‌ای تهديد‌کننده است

تهران- خبرگزاری کار ايران
حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خمينی با تاکيد بر اين‌که " نبايد به‌خاطر دنباله‌رو کردن افراد به آن‌ها پول داده شود" گفت: برای همه مجموعه‌های خدماتی کشور، سياسی کاری سم است و برای کميته امداد سم مهلک، چون همه چيز را از درون می‌پوساند.

به گزارش ايلنا, يادگار حضرت امام در ديدار با مسوولان کميته امداد امام خمينی(ره) به مناسبت سالگرد تاسيس اين نهاد، کميته امداد را مجموعه‌ای ارزشمند و بی‌نظير خواند و به تبيين جنبه‌های مختلف موضوع منزلت اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: منزلت، جايگاه و ارزش هر فرد در يک جامعه تحت فاکتور‌ها و عواملی تعريف می‌شود. اين طبيعی است که برخی افراد در اين جامعه بالاتر قرار می‌گيرند و برخی ديگر پايين‌تر، اين فاصله در همه جوامع از جمله جوامع اسلامی، سرمايه‌داری و سوسياليستی بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با طرح اين سوال که معيار قرار ‌گرفتن در هرم منزلت اجتماعی چيست؟ گفت: در طول تاريخ تلاش برای به‌دست گرفتن قدرت سياسی زياد بوده به‌خاطر اين‌که هرکسی می‌خواسته در هرم منزلت اجتماعی رشد کند و بايد در کانون قدرت قرار می‌گرفت هرچه از آن دور می‌شد از منزلت اجتماعی‌اش کاسته می‌شد.
سيدحسن خمينی با بيان اين‌که بعد از تشکيل نظام‌های فدارليته ثروت عامل رشد افراد در هرم منزلت اجتماعی شد، افزود: در دنيای امروز پول نشانگر قدرت اجتماعی و اقتصادی در برابر قدرت سياسی و مهم‌ترين عامل منزلت اجتماعی در فرهنگ غربی است. عوامل ديگر مانند ارزش‌های فرهنگی هم با ترازوی پول سنجيده می‌شوند. هرکسی برای کار فرهنگی پول بگيرد در هرم منزلت اجتماعی قرار می‌گيرد.
وی با تشريح تفاوت‌های فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی در حوزه‌ شان اجتماعی افراد گفت: در فرهنگ اسلامی پول نبايد عاملی برای بالا‌رفتن در هرم منزلت اجتماعی باشد. تمايز جامعه اسلامی با ديگر جوامع اين جهان‌بينی است. جامعه‌ای اسلامی است که هرم منزلت اجتماعی در آن بر مدار پول تعريف نشده باشد. هرمقدار اين امر هست بدانيد از اسلامی ‌بودن و از جامعه متعالی اسلامی فاصله گرفته‌ايد.
وی به توصيف ارزش‌های بی‌بديل اجتماعی در جريان انقلاب اسلامی پرداخت و تشريح کرد: بعد از انقلاب اسلامی پولدار ‌بودن ارزش خود را از دست می‌دهد؛ ثروتمندان اموال خود را بی‌ چشم‌داشت و بعضا با خجلت می‌بخشند؛ افراد به ساده‌زيستی تظاهر نمی‌کردند و ثروت را واقعا بد می‌دانستند و ارزش خود را در چيز ديگری تعريف می‌کردند.
يادگار امام(ره) با تاکيد بر اين‌که درباره تغيير ارزش‌های فرهنگی جامعه نبايد پنهان کاری کرد، گفت: بايد درد را فهميد و بيان کرد. درد اين است که بدانيم از نظام اصلی اسلامی‌مان مقداری دور شده‌ايم، با کتمان آن چيزی حل نمی‌شود؛ اگر هرم منزلت اجتماعی‌مان بر مدار پول بنا شده با نگفتنش چيزی حل نمی‌شود.
سيدحسن خمينی خاطرنشان کرد: نمی‌خواهيم بخشی از جامعه را متهم کنيم؛ اين چيزها به کل جامعه بر می‌گردد؛ اين از آن درد‌هايی است که وقتی می‌آيد همه جامعه را به‌صورت اپيدمی گرفتار می‌کند؛ اين مساله درد اجتماعی فرهنگی ماست.
وی به نقش امام‌ خمينی (ره) در تحول معنوی و اخلاقی جامعه اشاره کرد و گفت: مغناطيس امام (ره) وقتی وارد جامعه شد همه‌چيز خود‌به‌خود ساخته شد، لازم نبود کسی دستور بدهد؛ همگان کار خود را خودبه‌خود درست انجام می‌دادند. يک فضای مغناطيسی در جامع به‌وجود آمد و همه براده‌های پراکنده آهن را جمع کرد.
يادگار حضرت امام به تحول جامعه جاهلی عرب اشاره و اظهار کرد: جزيره العرب در دوران رسالت پيامبر(ص) در پست‌ترين دوره زمانی خودش بود وجود پيامبر(ص) وقتی به جزيره می‌آيد براده‌های آن در همه مناطق منظم می‌شود. پيامبر (ص) فضا را چنان تغيير داد که چند سال بعد تمدن عظيم اسلامی شکل گرفت بدون اين‌که نقش مستقيمی در لايه‌های مختلف آن داشته باشد.
وی با بيان اين‌که " بازخوانی مشکلات موجب هم‌انديشی می‌شود" خاطرنشان کرد: برای ورود به دهه چهارم بيش از هرچيز احتياج داريم فضايی اخلاقی و معنوی ايجاد شود؛ البته اين فضا تنها با حرف‌زدن فراهم نمی‌شود. بايد با هم‌فکری و استفاده از توان فکری انديشمندان و عقلای قم پاسخی يافت.
وی به تشريح نقش کميته‌ امداد امام خمينی(ره) در بازسازی و پويايی جامعه پرداخت و گفت: نقش امداد صرفا يک نقش تاثير‌گذار در رفع مشکلات مادی مردم نيست. اين مجموعه با نگاه فراتر به‌عنوان تضمين‌کننده سلامت، امنيت ملی و فرهنگی و حافظ ارزش‌های اصيل اجتماعی شکل گرفته است. اگر جامعه در راستای فقرزدايی حرکت نکند نهالی را در درونی خود می‌پروراند که اين نهال در آينده تيشه به ريشه‌اش می‌زند و خانمان همه را نابود می‌کند.
سيدحسن خمينی تاکيد کرد: توده انسان‌های گرسنه در هرجامعه‌ای تهديد‌کننده است و در جامعه ما در صورت وجود بهترين لشکری هستند برای مجموعه‌ای که می‌خواهد به انقلاب لطمه بزند و امنيت ملی را به خطر بياندازد.
وی با بيان اين‌که اگر زکات پرداخت نشود شکاف طبقاتی اين قدر زياد می‌شود که همه داشته‌ها و ارزش‌های جامعه را يک‌جا با خود می‌برد، گفت: زکات جدای از اين‌که ثواب دارد و ادای دين به اسلام است، سلامت جامعه را نيز تضمين می‌کند.
وی هم‌چنين با بيان اين‌که " بايد ميزان تاثير‌گذاری کميته امداد در دفع شر از جامعه اسلامی بررسی و راهکاری‌های نوينی برای بهينه‌تر کردن ارائه خدمات فراهم شود" گفت: بايد اين نکته بررسی شود که اگر برروی ازدواج و اشتغال و مسکن سرمايه‌گذاری کنيم چه مقدار هزينه از جای ديگر کم می‌شود. اگر در يک منطقه دست مردم را بگيريم و با ايجاد شغل و تهيه مسکن مشکلات معيشتی آن‌ها را حل کنيم به مقدار زيادی در منطقه ديگر از مشکلات آتی کاسته می‌شود، چون اگر اين‌جا امور زندگی آن‌ها نگذرد مجبور می‌شوند جای ديگری بروند و آن‌جا مشکلات زيادی به‌وجود آوردند و اين باعث به‌وجود آمدن روند ادامه‌دار مشکلات و هزينه‌های زياد می‌شود.
سيدحسن خمينی در ادامه مسووليت دينی و ادای دين انقلابی را دو عامل تاسيس کميته امداد از سوی امام خمينی(ره) عنوان کرد و گفت: تک‌تک ما نه به‌عنوان حاکم مسلمين بلکه به‌عنوان مسلمان نسبت به فقرا وظيفه داريم. راه‌اندازی کميته امداد در امتداد وظيفه شرعی امام (ره) بود؛ اين‌که اساسا ما دين‌داريم و خداوند از ما نمی‌پذيرد که از حال مسلمانان ديگراطلاع نداشته و يا نسبت به آن بی‌تفاوت باشيم.
وی تشريح کرد: مگر می‌شود در جامعه اسلامی مسلمانی در خانه خود باشد بچه‌اش بتواند مدرسه برود و غذای سير بخورد ولی اصلا توجهی به اين نداشته باشد که برادرانش در همان شهر يا در همان کشور در فقر به سر ببرد به اين معنا که حداقل امکانات را ندارد.
وی به عامل دوم تاسيس کميته امداد پرداخت و گفت: ادای دينی که انقلاب به طبقه پايين جامعه دارد موجب راه‌اندازی کميته‌ امداد شد. اين طبقه که زمان انقلاب مستضعف و امروزه آسيب‌پذير و دو دهک پايين جامعه گفته می‌شود، انقلاب اسلامی را پديد آورد؛ بايد نسبت به آن احساس مسووليت جدی کنيم و امام عظيم‌الشان به‌عنوان رهبر، مسوول و بنيانگذار انقلاب به آن توجه داشتند.
يادگار حضرت امام در ادامه به‌ خلوص نيت در کمک به افراد اشاره و اظهار کرد: کمک به افراد بايد با نيت صالح باشد، نوع نيت افعال را رنگين می‌کند و افعال به همين علت اثر پيدا می‌کنند يا بی‌اثر می‌شوند. اين‌گونه نيست که بگوييم نيت در دل است و بيرون نمی‌آيد. طرز برخورد و احوالپرسی خيلی معنی دارد. نيت پاک بايد چنان باشد اثر عميقی روی طرف بگذارد.
وی با تاکيد بر اين‌که نبايد به‌خاطر دنباله‌روی کردن افراد به آن‌ها پول بدهيد، گفت: برای همه مجموعه‌های خدماتی کشور، سياسی‌کاری سم است و برای کميته ‌امداد سم مهلک، چون همه چيز را از درون می‌پوساند. حتی نگذاريد اين اتهام به مجموعه منتسب شود.
دراين ديدار انواری، رييس کميته امداد و عسگر‌اولادی، نماينده ولی‌فقيه در کميته امداد امام خمينی (ره) در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از روند فعاليت اين کميته به ارائه ديدگاه‌های خود پيرامون اوضاع اجتماعی جامعه پرداختند.
عسگر‌اولادی با بيان خاطراتی از امام خمينی (ره) و تاکيد ايشان بر توجه به محرومان گفت: امام (ره) عمق خدمت به مردم و مستضعفان را از ۱۳۲۴ به ما آموخت. ايشان مدام توصيه می‌کردند در کنار فعاليت‌های فرهنگی و هنری به محرومان و مستضعفان بيش‌تر برسيد.





















Copyright: gooya.com 2016