پنجشنبه 22 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش صددرصدی قيمت آجيل و خشکبار، سرمايه

در مقايسه با سال گذشته قيمت انواع آجيل و خشکبار تا ۱۰۰ درصد افزايش يافته است. به گزارش خبرنگار ما، تداوم خشکسالی از سال های گذشته، سرمازدگی درختان، کمبود عرضه و افزايش تقاضای ناشی از قرار گرفتن در ايام پايانی سال از جمله دلايلی است که از سوی فعالان بازار به عنوان علل اصلی افزايش قيمت آجيل و خشکبار ذکر شده است.برخی فعالان و عمده فروشان اين بازار سرمازدگی پارسال و خشکسالی امسال را مهم ترين دلايل کاهش توليد و عرضه انواع آجيل و خشکبار و در نتيجه رشد چشمگير قيمت اين محصولات در بازارهای مصرف عنوان می کنند. پيگيری های خبرنگار ما نيز برای ارتباط با رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار و توضيح وی در مورد دلايل افزايش قيمت اين محصولات در ايام پايانی سال جاری به نتيجه ای نرسيد.
حميد توکلی يکی از فعالان بازار آجيل و خشکبار در مورد وضعيت فعلی اين بازار به خبرنگار ما گفت: «از آبان ماه امسال تاکنون قيمت برخی از اقلام اصلی خشکبار و آجيل تا ۵۰۰۰ تومان در هر کيلو رشد داشته است.» اين فعال بازار در مورد علت افزايش قيمت آجيل و خشکبار يادآور شد: «خشکسالی و سرمازدگی باعث شده برخی از محصولات مانند کشمش و انجير خشک در بازار با کمبود مواجه شوند. همچنين آفت زدگی برخی از محصولات مانند پسته در تابستان موجب افزايش قيمت اين محصولات در بازار شده است.»
وی اضافه کرد: «محصول بادام زمينی ايرانی جوابگوی نياز بازار نيست بنابراين انواع بادام زمينی از کشورهايی مانند چين وارد ايران می شود که شايعاتی مبنی بر وارد نشدن محصولات چينی نيز باعث شده تا افزايش قيمت در اين محصول نيز اتفاق بيفتد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد:« قيمت بادام زمينی مرغوب و با کيفيت از کيلويی ۳۰۰۰ تومان درآبان ماه امسال به قيمت ۶۰۰۰ تومان در حال حاضر رسيده است.»
توکلی در مورد ميزان افزايش قيمت آجيل و خشکبار گفت: «قيمت ها بين ۵۰۰ تا بيش از ۵۰۰۰ تومان افزايش يافته است. به طور مثال قيمت انواع پسته در مقايسه با شش ماه پيش حدود سه تا پنج هزار تومان افزايش يافته است. همچنين انواع کشمش بين ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان گران شده و برخی از اقلام تخمه نيز بين ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰تومان گران تر از قبل به فروش می رسد.»
وی تاکيد کرد: «متاسفانه در برخی از موارد به بهانه خشکسالی و کمبود محصولات مختلف در بازارهايی نظير گردو، بادام و آلبالو قيمت ها بيش از اندازه بالا رفته است.»

قيمت ها در بازار آجيل و خشکبار

«قيمت اقلام مختلف آجيل و خشکبار در بازار از حداقل ۱۵۰۰ تومان شروع شده و به بيش از ۲۰ هزار تومان در هر کيلو می رسد.» علی رمضانی يکی از فروشندگان و فعالان بازار آجيل و خشکبار ضمن بيان مطلب فوق در مورد قيمت انواع محصولات عرضه شده در اين بازار به خبرنگار ما گفت: «قيمت ها در اين بازار متفاوت است، در حال حاضر هر کيلو پسته اکبری با افزايش ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومانی در هر کيلو، بسته به کيفيت آن از کيلويی ۱۰ هزار تومان به بالا به فروش می رسد. همچنين پسته کله قوچی کيلويی هشت تا ۱۴ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود.» وی در مورد قيمت ساير انواع پسته افزود: «هر کيلو پسته احمدآقايی بسته به کيفيت و مرغوبيت اش بين ۹۰۰۰ تا
۱۵۰۰۰ تومان و پسته فندقی اين نمونه نيز بين ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان در بازار خريد و فروش می شود.»

انواع تخمه

رمضانی به قيمت انواع تخمه اشاره کرد و گفت: «نرخ انواع تخمه در مقايسه با سال گذشته بين ۶۰ تا ۸۰ درصد افزايش يافته است.» وی افزود: «تخمه کدو مشهدی با افزايش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی در هر کيلو به قيمتی بين ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در نوع ايرانی و ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان در نمونه چينی به فروش می رسد. قيمت هر کيلو تخمه کدو گوشتی بين ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و تخمه کدو مرمری با افزايش قيمتی بين ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در هر کيلو به قيمتی بين ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان به فروش می رسد.» رمضانی در مورد قيمت ساير انواع تخمه گفت: «قيمت تخمه آفتابگردان از کيلويی ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و هر کيلو تخمه جابانی (ژاپنی) با قيمت هايی از ۳۰۰۰ تا۷۵۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.» وی همچنين يادآور شد: «هرکيلو تخمه محبوبی با نرخ ۴۸۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان در آجيل فروشی های شهر به فروش می رسد.»

کشمش، انجير و توت خشک

«هم اکنون انواع خشکبار در مقايسه با آغاز فصل پاييز بين ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزايش يافته است.»
عليرضا غديری يکی از فروشندگان خشکبار ضمن بيان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: «سرمازدگی و خشکسالی موجب کمبود و گرانی برخی از انواع خشکبار از جمله کشمش و انجير شده است.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر هر کيلو کشمش سبز قلمی بيش از ۷۰۰۰ تومان در هر کيلو به فروش می رسد در حالی که قيمت اين محصول در اوايل دی ماه بين
۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بوده و قيمت کشمش پلويی نيز طی سه ماه گذشته از کيلويی ۲۵۰۰به بيش از ۳۰۰۰ تومان رسيده است. قيمت هر کيلو مويز نيز بين ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در نوسان است.»
وی در مورد قيمت انجير خشک در بازار افزود: « در حال حاضر انواع انجير بسته و خندان بين ۸۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان عرضه می شود ضمن اينکه در برخی از فروشگاه ها قيمت اين محصول به کيلويی ۲۰ هزار تومان نيز می رسد.» وی ادامه داد: «قيمت توت خشک نيز از ۴۰۰۰ تومان شروع شده و بنا به کيفيت آن تا ۱۵ هزار تومان می رسد.»
وی تاکيد کرد: «رنگ، ريزی يا درشتی توت خشک و اينکه توليد کدام شهر باشد تاثير مستقيم در قيمت اين محصول دارد. توت خشک مشهد مرغوب ترين نوع توت خشک در بازار اين محصول است.»

بادام و نخودچی

غديری با اشاره به اينکه «در حال حاضر قيمت مغز بادام نسبت به سال گذشته حدود ۷۰درصد رشد داشته است»، ادامه داد: «هم اکنون قيمت بادام زمينی ايرانی بين ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، بادام چينی بين ۲۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان، بادام هندی ۹ تا ۱۴۰۰۰تومان، بادام درختی بوداده ۹۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰تومان و بادام خام مرغوب بين ۹۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰تومان است.» وی همچنين افزود:«قيمت نخودچی خام بين ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است و نخودچی دوآتيشه نيز با قيمتی بين ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان به فروش می رسد.»

گردو و فندق

قيمت گردو و فندق با وجود رسيدن محصولات جديد به بازار نه تنها شکسته نشد بلکه تا ۴۰ درصد نسبت به فصل پاييز افزايش يافته است. به گزارش خبرنگار ما در حال حاضر هر کيلو گردو خورشی و شکسته و سياه با قيمت هايی از ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان فروخته می شود و هر کيلو گردو با کيفيت و مرغوب نيز به قيمت ۱۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰تومان و در برخی از آجيل و خشکبارفروشی ها با نرخ هايی بالاتر عرضه می شود.
فندق نيز که امسال بر اثر سرمازدگی کم بار بوده در بازار با قيمت هايی بين ۷۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومان به فروش می رسد. در حال حاضر هر کيلو فندق معمولی بسته به ريزی و درشتی آن بين ۱۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان فروخته می شود. هر کيلو فندق خام ۱۷۰۰۰ تومان و فندق شور با پوست نيز بيش از ۸۰۰۰ تومان در خرده فروشی ها به فروش می رسد.





















Copyright: gooya.com 2016