پنجشنبه 13 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين نمايش آمريکايی مستند "هايده"، يکم مه، جشنواره فيلم نور در لوس‌آنجلس

مستند «سخن از هايده» برای نخستين‌بار در آمريکا در يکم می ۲۰۰۹ در جشنواره فيلم نور در لوس‌آنجلس به نمايش در می‌آيد. اين مستند ساخته‌ی پژمان اکبرزاده، پيانيست و روزنامه‌نگار ايرانی مقيم هلند است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فيلم يکصد دقيقه‌ای که به زبان پارسی و با زيرنويس انگليسی تهيه شده، توسط مصطفی هروی تدوين شده و فيلمبرداری به عهده‌ی شعله زهرايی و مصطفی هروی بوده است. فيلم در هلند، آلمان، بريتانيا، فرانسه و ايالات متحده ضبط شد و در نهايت در سال ۲۰۰۸ در آمستردام به پايان رسيد.

«سخن از هايده» دربرگيرنده‌ی نگاهی فشرده به فعاليت‌ها و آثار هايده، ويدئوهای منحصربه فرد، عکس‌ها، فايل‌های صوتی، گفتگو با همکاران او مانند آندرانيک، فريد زولاند، محمد حيدری، انوشيروان روحانی، فرنوش بهزاد، پرويز رحمان پناه و منوچهر بی‌بی‌يان است. در فيلم همچنين محمود خوشنام (منتقد موسيقی) نخستين اثر هايده را آناليز کرده و شهبانو فرح پهلوی نيز از خاطرات خود با هايده گفته است. تعدادی از ويدئوهای آرشيوی از اظهار نظرهای هنرمندان درباره‌ی هايده نيز در مستند گنجانده شده است.

فعاليت‌های هايده در اين فيلم در متن رويدادهای سياسی - اجتماعی معاصر ايران مانند فضای دوران پهلوی، انقلاب، جنگ و مهاجرت بررسی شده و گرايش‌های سياسی و مذهبی او نيز مورد اشاره قرار گرفته است.

«سخن از هايده» برای نخستين بار به مدت يک شب به بهانه‌ی سالگرد درگذشت هايده در مرکز فرهنگی خريفيون (وابسته به دانشگاه آمستردام) در ژانويه ۲۰۰۹ به نمايش درآمد؛ فيلم در آوريل ۲۰۰۹ نيز در آخن (آلمان) در برنامه‌ای با سازماندهی کانون ره آورد به روی صحنه رفت.

نخستين نمايش آمريکايی اين مستند در لوس‌آنجلس در اولين شب جشنواره فيلم نور در يکم می (ساعت هشت و نيم) و با حضور سازنده آن انجام خواهد شد.

[تريلر مستند را با کليک اينجا ببينيد]

[تارنمای جشنواره فيلم نور در لوس آنجلس را با کليک اينجا ببينيد]





















Copyright: gooya.com 2016