پنجشنبه 13 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اين عيد را چون عيد قبل به عزا نشستيم، بيانيه روابط عمومی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: روابط عمومی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير با انتشار بيانيه ای به ادامه بازداشت ۹ دانشجوی اين دانشگاه اعتراض کرده و نسبت به وضعيت سلامت اين دانشجويان ابراز نگرانی کرد. در اين بيانيه با اشاره به عدم اجازه ملاقات خانواده ها با دانشجويان و بی خبری کامل از وضعيت برخی از دانشجويان آمده است: «بازداشت گسترده ی اعضای فعلی و سابق انجمن اسلامی پلی تکنيک که يکی از نادرترين بازداشت ها در طول تاريخ انجمن اسلامی است، می تواند حاکی از آغاز يک پروژه ی سرکوبگرانه باشد.» در اين بيانيه همچنين آمده است: «با توجه به نزديکی انتخابات رياست جمهوری به نظر می رسد که دانشجويان وجه المصالحه درگيری های انتخاباتی شده اند و خرد ستيزان سعی بر آن دارند که از اين طريق دانشگاه ها را در آستانه انتخابات سرکوب کنند.»

متن اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روزهای آغازين سال ۱۳۸۸ به سر می بريم در حالی که بيش از پنج هفته از بازداشت عباس حکيم زاده، احمد قصابان، مهدی مشايخی و نريمان مصطفوی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنيک تهران می گذرد و مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، اسماعيل سلمان پور، کوروش دانشيار بيش از ده هفته است که در بند امنيتی ۲۰۹ اوين، تحت شديد ترين شکنجه ها قرار دارند. در فضايی که ۸ تن از دانش آموختگان پلی تکنيک در زندان به سر می برند، ترکه ظلم و استبداد حتی اندک ناله های آزادی طلبانه ی دانشجويان پلی تکنيک را بر نتافت و ياسر ترکمن ديگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی که از پيگيران وضعيت اين ۸ نفر بود را نيز به جمع آنان اضافه کرد. حال سال نويی جديد آغازيدن گرفته است و ۹ تن از دانشجويان بی گناه پلی تکنيک در راستای پرونده سازی های واهی تحت شديد ترين شکنجه ها قرار دارند و بی اطلاعی از وضعيت آنها، فعالين و خانواده های اين دانشجويان را بيش از پيش نگران کرده است.

دانشجويان و دانشگاهيان عزيز؛

همانطور که مستحضريد در ۵ اسفند ماه ۱۳۸۷، پنج شهيد گمنام جنگ هشت ساله در دانشگاه پلی تکنيک تهران به خاک سپرده شدند. اعضای انجمن اسلامی دانشجويان همرای با قاطبه ی دانشجويان پلی تکنيک اين کار را نه تکريم، بلکه توهين به شهداء و اعتقاداتشان، تلاش برای سرکوب نهاد دانشگاه و زمينه سازش برای حضور نيروهای امنيتی و انصار حزب الله می دانستند. از همين رو بيش از ۳۰۰۰ دانشجو طی طوماری که البته با تهديدات مکرر مسئولين دانشگاه و کارشکنی های آنان از صحن دانشگاه جمع آوری شد، مخالفت خود را با اين اقدام رياکارانه و سواستفاده از ارزشهای مورد احترام جامعه اعلام کردند. اما متاسفانه مدريت نالايق دانشگاه که مترسک نيروهای امنيتی است بدون توجه به خواسته ی اکثريت دانشجويان در راستای خوش خدمتی به افرادی که می خواستند تا بدين وسيله فضای خفقان را در دانشگاه حاکم کنند، بر نظر اربابان خود پا فشاری کرد و با ممنوع الورود کردن بسياری از فعالين دانشجويی در روزهای پيش از تدفين تلاش مذبوحانه ای را برای خاموشی صدای اعتراض دانشگاه آغاز نمود.

يک روز مانده به تدفين شهداء، انجمن اسلامی دانشجويان طی بيانيه ای تمامی مواضع خود را اعلام داشت و به تحليل فضا پرداخت. در نهايت انجمن اسلامی دانشجويان اعلام داشت که هرگز در روزی که در آن هم حرمت دانشجو و دانشگاه و هم حرمت شهادت شکسته خواهد شد، به دانشگاه نيامده و اعتراضی نخواهد کرد. در روز تدفين، اعتراضات خود جوشی در دانشگاه شکل گرفت که به مديريت دانشگاه فهماند چون هميشه پروژه های سرکوب گرانه اش شکست خواهند خورد. لذا دستور حمله از سوی نهادهای امنيتی صادر گرديد. با به عقب رانده شدن دانشجويان، فاز جديدی از برخوردها آغاز شد و با همکاری پادوهای اقتدارگرايان در دانشگاه و نيروهای امنيتی، بيش از ۷۰ نفر از دانشجويان بازداشت شدند که بازداشت دانشجويان نيز با ضرب و شتم آنها همراه بود. هر چند که اين دانشجويان با گرفتن تعهدهای غيرقانونی مبنی بر اينکه در هر زمان که نيروهای امنيتی اراده کردند بايد برای ادای توضيحات لازم به مکان های مشخص مراجعه کنند، آزاد شدند. همچنين اتهام توهين به مقدسات از طريق بر هم زدن برنامه دفن شهداء به آنها ابلاغ گرديده است و تاکنون با گذاشتن قرار وثيقه، کفالت و تعهد همگی آزاد شده اند.

ولی طنز ماجرا آن هنگام هويدا گرديد که در ساعات اوليه صبح روز سه شنبه ۶ اسفندماه ۸۷، يعنی درست کمتر از ۲۴ ساعت پس از ضرب و شتم وحشيانه دانشجويان به هنگام دفن شهيد، نيروهای امنيتی به منزل آقايان عباس حکيم زاده، مهدی مشايخی، نريمان مصطفوی و احمد قصابان هجوم آورده و ضمن تخريب بخشی از وسايل شخصی اين افراد، آنها را بازداشت نمودند. بازداشت اين افراد در حالی صورت گرفت که پيش از اين ۴ تن از اعضای انجمن نيز همزمان با مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان -اولين نخست وزير جمهوری اسلامی ايران- بازداشت شده بودند و در ادمه ی روند بازداشت ها، روز دوشنبه ۱۹ اسفند ماه ۸۷، ياسر ترکمن يکی ديگر از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی بازداشت شد (لازم به يادآوری است که هيچ يک از اين دانشجويان در روز دوشنبه در دانشگاه حضور نداشته اند).

روند برخوردها در دانشگاه نيز با احضار بيش از ۵۰ نفر به کميته ی انضباطی و صدور احکام فله ای برای ايشان همراه بود، به طوری که در اين بين بيش از ۱۵ ترم محروميت از تحصيل تا کنون به دانشجويان ابلاغ شده است.

بازداشت گسترده ی اعضای فعلی و سابق انجمن اسلامی پلی تکنيک که يکی از نادرترين بازداشت ها در طول تاريخ انجمن اسلامی است، می تواند حاکی از آغاز يک پروژه ی سرکوبگرانه باشد. اين موضوع زمانی رنگ ديگری به خود می گيرد که بنا بر اطلاعات موثق -وکيل برخی از دانشجويان-، قرار بازداشت ۴ نفر اوليه ای که بازداشت شده بودند می بايست به وثيقه تبديل می گشت. ولی هنگامی که آنها را به دادگاه برده شدند، پرونده ی جديدی برای آنها تشکيل شد که ربط به موضوع دفن شهداء در دانشگاه پلی تکنيک دارد و گويا اين پرونده با پرونده ی ۴ نفر دوم يکسان می باشد که مربوط به تدفين شهداء در دانشگاه پلی تکنيک است.

همچنين هيچ کدام از بازداشت شدگان تاکنون ملاقاتی با خانوادهايشان نداشته اند و بی خبری در مورد اين افراد با توجه به نحوه بازداشتشان، نگرانی های عميقی را ايجاد می کند. همچنين عدم برقراری تماس تلفنی عده ای از دانشجويان تاکنون، اين نگرانی ها را تشديد می کند. از ديگر سو با توجه به نزديکی انتخابات رياست جمهوری به نظر می رسد که دانشجويان وجه المصالحه درگيری های انتخاباتی شده اند و خرد ستيزان سعی بر آن دارند که از اين طريق دانشگاه ها را در آستانه انتخابات سرکوب کنند.

در آستانه ی سال نو باز هم با کارشکنی های انجام شده، در حالی که روز دوشنبه قبل از سال نو، وعده ی چهارشنبه ی آخر سال را برای ديدار خانواده ها با دانشجويان داده بودند، حتی به ملاقاتی کوتاه رضايت ندادند، تا نگرانی در مورد وضعيت فيزيکی دانشجويان افزايش يابد و بيم وقوع پروژه ای ديگر قوت گيرد.

در شرايط فعلی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير از هيچ تلاش برای آزادی ياران دربندش دريغ نخواهد نمود و چون قبل بر فعاليت های نقادانه ی خود پا فشاری خواهد کرد. در اين بين دست تمامی آزادگان و دانشجويان آزاد انديش را به گرمی خواهيم فشرد و قدر دان تمامی زحمات آزادی طلبانه ی آنان خواهيم بود. همچنين به خودکامگانی که قصد بر هم زدن نظام نقادانه و اصلاح گرايانه ی دانشگاه را دارند هشدار می دهد که پاسخ چنين برخورد هايی را به زودی زود از دانشگاه خواهند شنيد.

لازم به يادآوری است که تاکنون موضع گيری خاصی از جانب احزاب اصلاح طلب و مدعی آزادی در اين مورد صورت نپذيرفته و انجمن اسلامی دانشجويان پلی تکنيک نظرات اشخاص نزديک به احزاب را موضع احزاب متبوع نمی داند. در پايان يادآور می شويم که دانشگاه ساليان درازيست که راه خود را فارغ از احزاب و خطوط سياسی خارج از دانشگاه يافته است و در آينده نيز اين روند را ادامه خواهد داد.
ديری نخواهد گذشت که ياران خود را در آغوش خواهيم کشيد و شعار زنده باد آزادی چون هميشه بر فضای دانشگاه طنين انداز خواهد شد و چون گذشته در کنار يارانمان شمشير نقد را برای اعتلای ايران عزيزمان در دست خواهيم گرفت.

روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجويان
دانشگاه صنعتی اميرکبير (پلی تکنيک تهران)

فروردين ۱۳۸۸





















Copyright: gooya.com 2016