دوشنبه 17 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير نيرو: پنجشنبه؛ اعلام اخبار خوش رئيس جمهور از نيروگاه بوشهر، مهر

وزير نيرو از وارد مدار شدن نيروگاه بوشهر به ظرفيت ۵۰۰ مگاوات در تابستان امسال و احتمال جيره بندی آب در سال جاری خبر داد و گفت: رئيس جمهور روز پنجشنبه در نطنز اخبار خوشی را درباره نيروگاه اتمی بوشهر اعلام خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، پرويز فتاح امروز در جمع خبرنگاران گفت: دانشمندان ايران موفقيت های بسياری را در زمينه مسائل مربوط به انرژی هسته ای کشف کرده اند و بر همين اساس، همزمان با حضور هيئت دولت در استان اصفهان، رئيس جمهور خبرهای خوشی مرتبط با استفاده از اين انرژی صلح آميز اعلام خواهد کرد.

وزير نيرو افزود: بر همين اساس، آرزوی وزارت نيرو برای به مدار آمدن نيروگاه بوشهر و استفاده از ظرفيت توليد برق آن در حال برآورده شدن است که اميدواريم در تابستان بتوانيم از برق اين نيروگاه استفاده کنيم.

وی با اشاره به تدبير هوشمندانه مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال ۸۸ به عنوان اصلاح الگوی مصرف ،تصريح کرد: در سالی که به اين نام مزين شده است و از سوی ديگر کمبود منابع آبی نيز به چشم می خورد، مردم بايد بيش از گذشته همکاری های خود را در زمينه رعايت الگوی مصرف و بهينه مصرف کردن اين نعمت خدادادی ادامه دهند، چرا که کليد معمای جيره بندی آب در دست مردم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فتاح افزود: وزارت نيرو نيز تمام تلاش های خود را برای جلوگيری از هدرروی آب در مخازن و نيز مصرف بهينه در دستگاههای دولتی خواهد داشت اما اين مردم هستند با استفاده مناسب می توانند از اعمال محدوديت در تامين آب جلوگيری کنند.

جريمه و قطعی در انتظار مشترکان پرمصرف آب

به گفته وزير نيرو برای آن دسته از مشترکاتی که الگوی مصرف آب را رعايت نمی کنند محدوديت هايی از جمله جريمه و قطعی آب اعمال خواهد شد، چرا که انصاف و عدالت حکم می کند که وزارت نيرو از اين ابزارها برای جلوگيری از مصارف بی رويه استفاده کند.

برخورد با دستگاه ها

وی تاکيد کرد: اعتقاد بدنه دولت اين است که قوه مجريه بايد صرفه جويی در تمامی مصارف را از خود شروع کند و بر همين اساس، سال گذشته نيز رئيس جمهور مجوز انجام برخورد با آن دسته از دستگاههای دولتی که مصارف بی رويه دارد را صادر کرد که اين دستور در سال جاری با قاطعيت و جديت بيشتری پيگيری خواهد شد.

فتاح خاطرنشان کرد: هم اکنون به تمامی مشترکات نامه هايی ارسال شده که در آن، وضعيت منابع آبی کشور به صورت شفاف توضيح داده شده است.

به گفته وی، اين کار در سطح ملی نيز تداوم پيدا خواهد کرد، زيرا پايلوت اين طرح در تهران در حال اجراست و بر اساس آن، چنانچه مشترکی بيش از الگوی مصرف رعايت کند قطعا با قطعی آب و پرداخت جرايمی روبرو خواهد شد.

احتمال جيره بندی آب در سال جاری

وزير نيرو افزود: سال گذشته با قاطعيت اعلام کرديم که جيره بندی آب را صورت نخواهيم داد اما امسال تحليل مسائل و منابع آبی کشور اين نکته را تاييد نمی کند و قطعا وزارت نيرو علاوه بر تشويق مردم به صرفه جويی ممکن است مجبور باشد محدوديت هايی را اعمال کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نيرو سال گذشته با به کار بستن ۱۰۰ ميليارد تومان يارانه ای که دولت برای ترويج لامپ کم مصرف اختصاص داده بود، به صرفه جويی قابل توجهی در حدود ۸۰۰ مگاوات دست يافت که بر همين اساس، امسال نيز قصد داريم با دريافت منابع لازم از دولت و مجلس وسايل کاهنده آب را نيز علاوه بر برق، در اختيار مشترکان قرار دهيم.

جلسه اصلاح الگوی مصرف به رياست داوودی

وزير نيرو با اشاره به تشکيل کميته ای در دولت با مسئوليت معاون اول رئيس جمهور برای جمع بندی مباحث مرتبط با اصلاح الگوی مصرف تصريح کرد: قرار بر اين شده که وزارت نيرو طی هفته جاری و هفته آينده برنامه های عملياتی خود را برای اصلاح الگوی مصرف آب و برق در کميته مربوطه مطرح و تصويب کند.

فتاح تاکيد کرد: قطعا از ابزار تعرفه نيز برای مباحث مرتبط با اصلاح الگوی مصرف بهره خواهيم گرفت اما نکته حائز اهميت اين است که ابزار تعرفه ای به صورت پلکانی در اختيار وزارت نيرو است که درآمد اين وزارتخانه را بالا نمی برد و تنها ابزار موثر برای کنترل مصرف و کاهش الگوی مصرف است.

وی گفت: برنامه های عملياتی خود را در رابطه اصلاح الگوی مصرف ظرف چند روز آينده اعلام خواهيم کرد.

وضعيت بارش ها در کشور

وزير نيرو همچنين به ارائه گزارشی از وضعيت بارش ها در کشور پرداخت و گفت: اگر چه بارش های خوبی طی چند روز گذشته در کشور شاهد بوده ايم اما متاسفانه اثراتی از خشکسالی همچنان در حوزه های کارون و کرخه به چشم می خورد که اميدواريم باران رحمت الهی همان گونه که سازمان هواشناسی پيش بينی کرده است تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون برفی که بر روی کوههای کشور مشاهده می شود نمی تواند معيار دقيقی برای سنجش مطلوب بودن بارندگی ها باشد چرا که ميزان رطوبت آنها بالا نيست و نمی توان به صورت مطلوبی بر روی روان آب های ناشی از آن حساب باز کرد اما وضعيت کشت ديم تا حد زيادی بهبود يافته است.

به گفته وزير نيرو چنانچه صرفه جويی های مردم تداوم يابد اميدواريم بتوانيم در بخش خانگی و صنعتی تابستان ۸۸ را با کمترين مشکل سپری کنيم اما بيشترين نگرانی ما در مورد برخی استانها به خصوص شرق و شمال شرق تهران است که از منابع زيرزمينی و سدهای لار و لتيان استفاده می کنند چرا که هم اکنون سد لار حجم مخزن بسيار پائينی دارد و نمی تواند پاسخگوی نياز مردم باشد.

فتاح گفت: در خوزستان به خصوص برای شهرهای جنوبی اين استان نظير خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان، شادگان، هنديجان و ماهشهر وضعيت در حد مطلوبی نيست و محدوديت هايی وجود دارد.

فتاح ادامه داد: نگرانی ها ما در مورد بندرعباس ، بلوچستان، اصفهان و يزد تا حدودی برطرف شده اما تقاضای ما از مردم اين است که مثل هميشه مشکل را حل کنند و با رعايت الگوی مصرف کشور را از اعمال محدوديت ها در قالب جيره بندی نجات دهند.





















Copyright: gooya.com 2016