چهارشنبه 26 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: ما ايرانی مدرن و آزاد می‌خواهيم، اگر اين روند ادامه پيدا کند چيزی برای کشور باقی نمی‌ماند، ايلنا

هر نوع گرايشی برای صوری کردن انتخابات به ضرر منافع ملی است.


نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با بيان اينکه مخالف نظارت استصوابی شورای نگهبان هستم، گفت: بنده مخالف نظارت استصوابی هستم ولی چون اين نظارت قانونی است آن را اجرا می‌کنم و راه اصلاح آن توسط مردم و با اکثريت آرا قابل اجراست.
به گزارش خبرنگار ايلنا، ميرحسين موسوی که در جمع دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز حاضر شده بود به پرسش‌های متعدد آن‌ها پاسخ گفت. استقبال دانشجويان از اين مراسم به حدی بود که سالن محل سخنرانی مملو از دانشجويان بود حتی به دليل کثرت حضور دانشجويان جايگاه محل سخنرانی نيز توسط اين عده اشغال شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دانشجويان در اين مراسم بارها با شعار سلام بر موسوی درود بر خاتمی، موسوی موسوی حمايتت می‌کنيم، همراهی خود را با افکار و انديشه‌های نخست‌وزير دوران دفاع مقدس اعلام کردند.
ميرحسين موسوی در پاسخ به سوالی که از وی پرسيد از کجا بدانيم بعد از رئيس‌جمهور شدن به وعده‌های خود عمل می‌کنيد؟ گفت: بايد در اين موضوع خيلی دقت کنيد و سوابق را کنارهم بگذاريد تا سرمان کلاه نرود.
وی با بيان اينکه به صورت صريح و شفاف و صادقانه سخن می‌گويد در خصوص علت حضورش درعرصه انتخابات گفت: من کلمه سکوت را در مورد خودم قبول ندارم و بارها گفته‌ام علت حضورم به اين دليل است که زمان، زمانه ديگری است و بعد از حذف نخست‌وزيری از قانون اساسی و بعد از آن که آقای هاشمی مديريت اجرای کشور را بر عهده گرفتند قواعد رعايت می‌شد ولی اکنون قواعد و اصول رعايت نمی‌شود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: ما به اين دليل انقلاب کرده بوديم که افراد، مادام‌العمر در مسووليت نباشند و اصول و قواعد رعايت شود اکنون احساس می‌کنم اين قواعد و قوانين در حال به هم خوردن است و به همين دليل وارد صحنه شدم.
وی خاطرنشان کرد: ما عهدمان با مردم آن بود که اطلاعات شفاف را به آن‌ها ارائه کنيم. ما با مردم عهد کرده بوديم که با آن‌ها صادق باشيم، ما با مردم عهد کرده بوديم که کرامت آن‌ها را حفظ کنيم و با آن‌ها عهد کرده بوديم که ميراثی که از گذشته به ما رسيده است را پاس داريم نه آن‌که با جابه‌جايی مديران اين ميراث را ويران کنيم.
ميرحسين موسوی با بيان اينکه ما ده‌ها شورا را در يک شب تصميم گرفتيم که حذف کنيم، گفت: نتيجه حذف يک شبه همه اين شوراها اين شد که در سياست‌های اجرايی و سياست پولی با مشکل روبه‌رو شويم. تصميمات به جای آن‌که در يک فرآيند عقلانی گرفته شود خلق‌الساعه گرفته می‌شود.
وی با اشاره به گزارش تفريغ بودجه که روزهای گذشته در مجلس قرائت شد، گفت: اين گزارش نشان می‌دهد که چه مقدار تخلفات و قانون‌گريزی در بودجه وجود داشته و اگر اين روند ادامه پيدا کند چيزی برای کشور باقی نمی‌ماند و به همين دليل بنده احساس توان کرده‌ام و به صحنه آمده‌ام (دراين لحظه دانشجويان شعار موسوی موسوی حمايتت می‌کنيم سر دادند).
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس افزود: وقتی دستگاه‌های کنترل‌کننده گرايش‌های ما را حذف می‌کنند، بايد به اين مساله شک کرد. در اين هنگام عده‌ای از دانشجويان که به گفته حاضرين منتخب به بسيج دانشجويی بودند سعی در ايجاد تنش و هجوم به جايگاه سخنرانی داشته‌اند که ميرحسين موسوی گفت از دوستان مخالف دعوت می‌کنم که تا دو ماه که به انتخابات مانده به ما فرصت بدهند زيرا دانشگاه بهترين مکان برای ابراز عقيده است.
وی به عملکرد تناقض‌آميز برخی مديران و تصميم‌گيری‌های متناقض در کشور اشاره کرد و در اين زمينه گفت: در کشور ما اقداماتی می‌شود که پارادوکسيکال است. ملت ما به هيچ وجه از تصميمات خوب بدشان نمی‌‌آيد ولی وقتی در يک جايی تصميمی گرفته می‌شود ولی خلاف آن عمل می‌شود منجر به ايجاد حساسيت در جامعه می‌شود.
ميرحسين موسوی با اشاره به بحث انرژی هسته‌ای گفت: پيشرفت تکنولوژی هسته‌ای برای ما حياتی است ولی از اين مساله نبايد به عنوان ابزار تبليغاتی در داخل استفاده کرد، هيچ‌کس از دانشجويان مخالف توسعه تکنولوژی هسته‌ای نيست ولی مخالف آن است که اين تکنولوژی را به عنوان ابزاری برای مسائل انتخاباتی و جريانات سياسی قرار دهيم.
وی در خصوص بحث اصلاح‌طلبی و اصولگرايی نيز گفت: ما وقتی از اين واژه‌ها به خوبی استفاده نکنيم به مفهوم درست آن‌ها پی نمی‌بريم. اصولگرايی يعنی لزوم ارزش‌ها و يکی از اين ارزش‌های بنيادين، آزادی، استقلال و توامان مطرح کردن جمهوريت و اسلاميت است. وقتی جمهوريت را کمرنگ می‌کنيم طبيعی است برخی واکنش‌ها بروز کند.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با اشاره به شعار انتخاباتی‌اش گفت: ايرانی و به خصوص جوانان، ايرانی عقب‌مانده که در آن بيکاری و تورم وجود داشته را باشد را تحمل نمی‌کنند و نتيجه آن مهاجرت وسيعی است که صورت می‌گيرد اما ما ايرانی مدرن و آزاد می‌خواهيم.
وی مهمترين مشکل کشور را قانون‌گريزی دانست و گفت: قرار بود تصميمات در کشور ما براساس عقلانيت جمعی صورت بگيرد و براساس يک برنامه به پيش برود.
ميرحسين موسوی به اختلافاتی که در زمان نخست‌وزيری‌اش وجود داشت، اشاره کرد و گفت: يکی از اختلافات ما اين بود که بعضی معتقد بودند که «برنامه به چه درد می‌خورد» و می‌گفتند «اگر خوب کار کنيد برکات خداوند بر شما نازل می‌شود»!!
اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری دور دهم به بازنشسته کردن اساتيد که مورد انتقاد دانشجويان بود، اشاره کرد و گفت: من معتقدم نظام هر چه بازوان بلندی داشته باشد و بيشتر آحاد ملت را با خود داشته باشد و منادی رحمت و آزادی باشد امکان پيشرفت کشوروجود خواهد شد ما نمی‌توانيم تصميماتی را اتخاذ کنيم که درنهايت خود را در جهان منزوی کنيم و خود را به عنوان يک اقليت در جهان به حساب آوريم در حالی‌که افکار مختلفی در کشور وجود دارد چرا اين افکار را به عنوان فرصت قلمداد نکنيم و آن‌ها را به عنوان تهديد به حساب بياوريم.
وی تاکيد کرد: هيچ کشوری بدون فضای گفت‌وگو پيش نرفته است اگر بازنشستگی به معنای اين باشد که کسی نمی‌تواند کار کند، مشکلی نيست ولی اگر افرادی که در بهترين سال‌های بازدهی خود قرار داشته باشند، آن‌ها را کنار بگذاريم اين جفای بزرگی است.
ميرحسين موسوی به جابه‌جايی مديران در دولت فعلی اشاره کرد و گفت: جابه‌جايی وسيع مديرانی که زحمت‌های زيادی کشيده‌اند، پسنديده نيست و درست نيست که اين مديران زحمت کشيده را حذف کنيم و افراد بی‌تجربه جای آن‌ها بيايند.





















Copyright: gooya.com 2016