چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کنفرانس عليه نژاد پرستی، شکست يا پيروزی؟ راديو بين المللی فرانسه

برنارد کوشنر، وزير امور خارجۀ فرانسه معتقد است که عليرغم جنجالی که سخنان محمود احمدی نژاد عليه دولت اسرائيل بر پا کرد، کنفرانس ژنو با شکست روبرو نشده است و قطعنامۀ پايانی آن مهمترين نکات را در بارۀ طرد يهودی ستيزی، دفاع از آزادی بيان و حقوق زنان در بر می گيرد.


فرنگيس حبيبی - آيا جنجالی که سخنرانی رئيس جمهوری اسلامی ايران در کنفرانس ژنو بر پا کرد و موضعگيری های شديد بسياری از رهبران و مقامات غرب را به دنبال داشت بر کار اين کنفرانس و نتايجش اثر خواهد گذاشت؟ اين پرسشی است که محافل مطبوعاتی و نهاد های حقوق بشر مطرح کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنارد کوشنر وزير امور خارجۀ فرانسه در يک مصاحبۀ راديويی با راديوی "Europe ۱ " گفته است که اين کنفرانس نه تنها يک شکست نيست بلکه آغاز يک موفقيت است . زيرا که اين کنفرانس آماده است متن قطعنامه ای را به تصويب برساند که در آن کلیۀ نکاتی که مورد نظر مقامات غرب است گنجانده شده است. از جمله اين نکات طرد يهودی ستيزی و تبعيض عليه افراد، نسل کشی، خريد و فروش انسان ها، حفظ خاطرۀ هولوکاست و دفاع از آزادی بيان، حقوق زنان، بيماران مبتلا به ايدز و معلولين می باشد.

رئيس سابق فدراسيون اتحاديه های دفاع از حقوق بشر، از کشور سنگال، گفته است که طی سال ها مذاکره ميان نمايندگان کشور های شمال و جنوب، دو طرف به توافق هايی دست يافته بودند و بسياری از نکات مورد نظر غرب، از جمله عدم اشاره به اسرائيل و يا اهانت به مذاهب، در متن بيانيه گنجانده شده است. از همين رو خروج شماری از نمايندگان کشور های اروپايی از کنفرانس و يا عدم شرکتشان از وزن بيانیۀ مذکور کم می کند. خانم "راما ياد"، مسئول امور حقوق بشر در وزارت امور خارجۀ فرانسه، روز سه شنبه گفت که نبايد ميدان را در مقابل افراط گرايان خالی کرد و تريبون سازمان ملل را به آن ها سپرد.

رئيس سازمان ديدبان حقوق بشر در سوئيس تحريم کنفرانس را اقدامی غير مسئولانه دانست. او افزود که بيانیۀ مورد توافق بيانيه ايست وزين که می توانست جهان را برای مبارزه با نژاد پرستی بدور خود جمع کند و تنشی را که در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ميان کشور های شمال و جنوب وجود دارد تعديل نمايد. برنارد کوشنرنيز در دفاع از سياست عدم تحريم کنفرانس گفت خالی کردن ميدان و اعتراض کردن به کسانی که در کنفرانس حاضر شده اند کار آسانی است. او ضمن تقبيح سخنان احمدی نژاد گفت او فردی قابل پيش بينی است . ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند و نمی توان حق سخن گفتن را از آنان سلب کرد.او افزود که" رفتارمقامات آمريکا بسيار تناقض آلود است چون از يک طرف سخنان احمدی نژاد را رسوايی برانگيزو غير قابل تحمل خوانده اند و از طرف ديگر می گويند با ايران گفتگو می کنند". برنارد کوشنر گفته است" گفتگو با ايران دشوار است زيرا ايران کشوريست که بمب می سازد و بايد همۀ تلاش را کرد که اين بمب مورد استفاده قرار نگيرد".





















Copyright: gooya.com 2016