پنجشنبه 10 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام ميرحسين موسوی به مناسبت روز جهانی کارگر: قوانين حاکم بر شکل‌گيری تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمايی بايد اصلاح شود، ايلنا

مير حسين موسوی تاکيد کرد: «اتخاذ سياست‌های غلط اقتصادی، توسعه اقتصاد دلالی و غيرمولد، واردات بی‌رويه و وخيم‌تر شدن فضای کسب و کار در کشور، موجب گرديده که امنيت شغلی و ادامه اشتغال کارگران با خطر جدی مواجه گردد.»


ايلنا: مهندس «ميرحسين موسوی» در پيامی به مناسبت روز جهانی کارگر، بر ضرورت اصلاح قوانين و مقررات تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرما تاکيد کرد.
«ميرحسين موسوی» در پيامی روز جهانی کارگر را به تمامی کارگران کشورمان تبريک گفت. متن پيام مهندس موسوی به اين شرح است:
پاسداشت روز جهانی کارگر در جمهوری اسلامی ايران برخاسته از مبانی اعتقادی و ارزش‌های ملی است چرا که به تعبير امام(ره) امت، اولين کارگر خداوند تبارک و تعالی است که هستی عالم از ازل تا ابد تبلور خلقت اوست. از سوی ديگر، پيشينه کهن و تمدن دير پای ايران نيز گواهی می‌دهد ايران از نخستين بنيان‌گذاران حقوق انسانی و بزرگداشت کارگران در جهان بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنابراين، کار، بخش بزرگ و شايد زير بنايی‌ترين قسمت زندگی انسان است، چرا که از کار می‌توان به بسياری از وجوه درونی افراد پی برد و وقتی اين جوهره‌های درونی آشکار شود استعدادهای بالقوه به منصه ظهور می‌رسد و می‌توان به حضور جامعه‌ای پويا اميدوار بود. بر اين اساس، گوهر کار و تلاش از چنان مرتبت و منزلتی برخوردار است که در روايات معتبر آمده است که پيامبر اکرم (ص) دست کارگر را می‌پوسيد چون اين دست را دست مجاهد فی‌سبيل‌الله می‌دانست.
بزرگداشت روز کارگر می‌تواند مصداقی از اين ارزش‌گذاری باشد و اينجانب اين روز را که به معنی روز احترام به شريف‌ترين و گرامی‌ترين بخش‌های جامعه‌مان به همه کارگران عزيز و به همه کسانی که علاقه مند به سربلندی اين کشور هستند، تبريک عرض می‌نمايم.
کارگران عزيز با چهار مشخصه بارز مسووليت‌پذيری، تحمل، نجابت و تلاش خستگی‌ناپذير در مقاطع مختلف حضور پرثمر و وصف‌ناشدنی را ايفا نموده‌اند، به طوری که در پيروزی انقلاب اسلامی کارگران نقش بسيار مهم و ارزشمندی داشته و پس از آن در شرايط دشوار و پيچيده دوران دفاع مقدس و همچنين آشفتگی ناشی از درهم ريختگی و ضعف کارخانه‌ها و کارگاه‌ها نه تنها با آگاهی و عمل مثال زدنی خود از اقتصاد و توليد کشور صيانت کردند بلکه فراتر از آن با اهداء خون‌های بسياری در دفاع مقدس همدوش ملت نقشی اساسی ايفا کردند و هرگز ملت قدرشناس ايران ايستادگی قهرمانانه و حماسه‌ کارگران را در مقابله با بمباران‌های دشمن به کارخانه‌ها، پالايشگاه‌ها و ديگر تآسيسات زير بنايی فراموش نخواهد کرد. بر اين باورم، اين ايستادگی توأم با درک و عقلانيت می‌تواند الهام‌بخش دولتمردان برای حل بحران‌های اقتصادی فعلی کشور نيز باشد.
از سوی ديگر، بايد اذعان داشت که در کنار اين همه ايثار و فداکاری کارگران در جبهه‌های مختلف دفاع و توليد و با تمام تلاش‌هايی که برای برقراری يک زندگی همراه با شرافتمندی صورت گرفته است، به دليل اتخاذ سياست‌های غلط اقتصادی، توسعه اقتصاد دلالی و غيرمولد، آزادسازی‌های بی‌حد و حصر، واردات بی‌رويه، گسترش فرهنگ و حجم بالای قاچاق، وخيم‌تر شدن فضای کسب و کار در کشور، افزايش گسترده و عمق فساد مالی در مقايسه با ساير کشورها موجب گرديده که امنيت شغلی و ادامه اشتغال اين عزيزان که از اصول اوليه و بنيادين کار شايسته است، با خطر جدی مواجه گردد.
بنابراين، روز کارگر علاوه بر گراميداشت مقام ارزنده نيروی کار فرصتی است که به مهمترين چالش‌ها و تنگناهای پيش روی جامعه کارآفرين و کارگر نيز اشاره گردد:
ايجاد بستر اشتغال پايدار، بالاترين رسالت دولت‌ها در فراهم نمودن دسترسی به کار مطمئن‌تر برای رهايی از فقر است و بدون تلاش همراه با بهره‌وری به هيچ وجه حقوق کارگران محقق نمی‌شود. اشتغال مولد راهی است برای توليد ثروت که به وسيله آن می‌توان به اهداف سياست‌های اجتماعی به نحو مطلوب‌تری رسيد. متاسفانه اين امر مهم و اساسی مورد توجه جدی قرار نگرفته، به طوری که امروز بزرگترين دغدغه نيروی مولد، مقوله اشتغال و امنيت شغلی و برای نيروهای فعال و آماده کار نبودن فرصت‌های شغلی کافی است.
راهبرد دخالت شرکای اجتماعی اعم از کارگر و کارفرما در نظام تصميم‌گيری کشور يک امر مهم و اساسی است، به ويژه آنکه در چارچوب آموزهای دينی، قانون اساسی، مقررات بين‌المللی و قوانين و مقررات حاکم بر روابط کار، سه جانبه‌گرايی بايد به عنوان محوری‌ترين مبحث در گفت وگوهای اجتماعی مورد توجه قرار گيرد. تجربيات دهه اول انقلاب نيز نشان دهنده اين واقعيت است که تشکل‌های صنفی نقش بسيار ارزنده و مهمی را در پايداری توليد و صنايع ايفا نموده‌اند. بنابراين، لازم است قوانين و مقررات حاکم بر شکل‌گيری تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمايی مستقل به نحوی اصلاح گردد تا زمينه واقعی تحقق سه جانبه‌گرايی که متضمن جامعيت، مقبوليت و کارايی شرکای اجتماعی دولت می‌باشد، به وجود آيد.
عزت و کرامت انسانی و برقراری امنيت و آرامش نيروی کار در گرو داشتن يک نظام تامين اجتماعی قوی و کارآمد است که از جمله حقوق اساسی انسان‌ها و از تکاليف اصلی دولت‌هاست. لذا، نظام، تامين اجتماعی بايد به عنوان ابزار استقرار امنيت و عدالت اجتماعی و يکی از اهداف توسعه مورد توجه قرار گيرد. چرا که مهمترين ويژگی يک نظام تامين اجتماعی ايجاد آرامش و عزت نفس در فرد، خانواده و جامعه، ايجاد تفاهم بين کارگر و کارفرما و مناسبات توليدی ايجاد امنيت اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی و فراهم نمودن زمينه‌های مناسب برای تحقق رشد و توسعه پايدار می‌باشد.
متاسفانه سياست‌های غلط اقتصادی، تغييرات پی در پی در ارکان اين سازمان، عدم پايداری قوانين و مقررات و دخالت رويکردهای سياست زده بزرگترين نهاد بيمه‌ای کشور را به لحاظ تامين منابع مالی و همچنين انجام تعهداتش در معرض مخاطره‌آميزترين وضعيت قرار داده است و بيم آن می‌رود اين سازمان نتواند به خوبی به ايفای مسووليت‌های خود بپردازد.
بخش قابل توجهی از نيروی کار ارزشمند کشورمان را زنان تشکيل می‌دهند. ما بايد در برنامه‌ريزی‌هايمان نگاه ويژه‌ای به زنان داشته باشيم. زنان يک عنصر مؤثر در حيات اقتصادی و اجتماعی جامعه هستند، به ويژه آنکه علاوه بر حضور در محيط کار نقش ارزنده و ممتازی به عنوان محور خانواده برعهده دارند و لازم است در جهت‌گيری‌های حوزه روابط کار توجه خاصی به اين قشر عظيم، مؤثر، فعال و سازنده شود.
من بار ديگر فرا رسيدن روز کارگر را به تمام عزيزان که متشکل از طيف بسيار گسترده‌ای از متخصصان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران امور توليد و خدمات‌اند، تبريک عرض می‌نمايم و با صراحت اعلام می‌دارم نيروهای مولد و کارآفرين در طول سه دهه از پيروزی انقلاب اسلامی با درک شرايط، همواره دين خود را به کشور ادا نموده‌اند و اکنون وظيفه دولت‌هاست که پاسدار چنين فداکاری‌هايی باشند و ايجاد امنيت شغلی و تصوير روشنی از آينده، حداقل وظيفه دولت‌ها به اين قشر عظيم، شريف، مولد و زحمتکش است.

و من الله توفيق
ميرحسين موسوی





















Copyright: gooya.com 2016