سه شنبه 15 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير‌ارشاد در مراسم افتتاحيه نمايشگاه کتاب: دولت‌نهم درتشويق مردم‌به کتابخوانی رکوردهای بی‌سابقه ای خلق کرد، ايلنا

تمام تلاش خود را به کار‌‌گرفتيم تا با کمک اهالی فرهنگ و هنر اتهامات را از جامعه فرهنگی دور کنيم.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : تمام تلاش خود را به کار گرفتيم تا با کمک اهالی فرهنگ و هنراتهامات را از جامعه فرهنگی دور کنيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا محمد حسين صفار هرندی در مراسم افتتاحيه بيست ودومين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران در مصلای امام خمينی (ره) گفت: آنچه که از خلل تلاش های سی ساله در ارتباط با امر فرهنگ می توان اشاره کرد اين است که اصل انقلاب يک حرکت فرهنگی بود و خصوصيات بارز آن نيز ضرورت تغيير فرهنگی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: پيشوايان انقلاب و در راس آن امام خمينی (ره) همه زندگی شان زندگی فرهنگی بوده و آنچه که از تدبير آنان حاصل شد يک حرکت بزرگ فرهنگی بود که حاصل آن را در حال حاضر شاهد هستيم.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامی به بيان برخی از آمارها در خصوص کتاب پرداخت و گفت: تا پيش از انقلاب تعداد کتابهايی در اين سرزمين چاپ می شود حداکثر ۱۰۰۰ عنوان بود ولی ما امسال گزارش می دهيم که در سال گذشته ۵۵ هزار عنوان کتاب به چاپ رسيده است.
وی تصريح کرد: در حال حاضر يک موج گسترده کتابخوانی را در جامعه شاهد هستيم و خدا را شاکريم که با افزايش تعداد کتابخانه های عمومی، مدارس و مساجد خدمت برای رفاقت بيشتر مردم با کتاب فراهم شده است .
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اين دولت در اين چند سال رکودهای بی سابقه ای را برای دستيابی مردم به کتاب خلق کرد که از اين بابت شرمنده نيستيم ما درسال ۸۶ ، ۲۵ ميليارد تومان کتاب خريد و توزيع کرديم و سال گذشته نيز در حدود ۲۲ميليارد تومان در اين زمينه هزينه کرديم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: آنچه که از خلال يک توافق بين دست اندرکاران ومديران فرهنگی وفعالان فرهنگی رخ داد، اين بود که ما محيط فرهنگی را بايستی از آنچه که ممکن بود اتهام به اهالی فرهنگ باشد پالايش کرديم چرا که معتقديم اهالی فرهنگ پيشوازان روشنايی و جريان سالم جامعه ها هستند و بخشی از اين اتهامات که به آنان زده شده بود ناروا بود وما در اين سالها با کمک همين اهالی فرهنگ سعی کرديم اين اتهامات را از جامعه فرهنگی دور کنيم.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامی با بيان اينکه ايرانی مسلمان باطنن اهل فرهنگ است به بيان مقام معظم رهبری به نام گذاری سال اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: ايشان سه موضوع بسيار مهم اصلاح الگو در انرژی ، آب و نان را مطرح کردند و در دستور کار دولت نيز قرار گرفت. در امر کتابخانی و پيگيری فرهنگ برای رسيدن به نقطه تعادل نياز به يک اسراف داريم و پيشنهاد می کنيم در کتاب خواندن اسراف کنيم.
وی ادامه داد: به نظر من اصلاح الگوی مصرف در امر فرهنگ زيادتر خواندن وا سراف در کتاب خريدن است و فکر نکنيم امسال سال پديد از اسراف است کتاب خواندن را کم کنيم.
وی با بيان اينکه ميزان کتاب خوانی در کشور ما رشد چشم گيری دارد گفت: در حال حاضر سرانه مطالعه کشور به حدود ۲۰ دقيقه در روز رسيده است که در قياس به زمان هايی که سرانه مطالعه ۸ دقيقه رکورد عنوان می شد رشد چشم گيری داشته است.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامی پيشنهاد داد که خانوارها برای کارهای فرهنگی مانند رفتن به تئاتر ، سينما و يا کتاب خريدن درصدی از درآمدهای ماهيانه خود را کنار گذاشته ودر قلک فرهنگ بريزند.
وی در پايان ابراز اميدواری کرد که اصلاح الگوی مصرف در امر فرهنگ با ازدياد مصرف در فرهنگ خصوصا کتاب باشد.





















Copyright: gooya.com 2016