دوشنبه 18 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: اگر وزارت کشور در برابر تخلفات نايستد، در مصاحبه ای برخی قضايا را با ملت در ميان می گذارم، جميله کديور اولين وزير زن، سحام نيوز

- جميله کديور و محمدعلی رحمانی دو عضو کابينه کروبی شدند


مهدی کروبی در جمع دانشجويان تبريز، جميله کديور و محمد رحمانی را به عنوان اعضای کابينه خود معرفی کرد.
به گزارش سحام نيوز مهدی کروبی طی سخنانی در دانشگاه تبريز، با بيان اينکه تبريز مرکز تغيير و مشروطه خواهی است و بنابراين من دو نفر ديگر از اعضای کابينه ام را در اين شهر اعلام می کنم، گفت: دکتر جميله کديور را با توجه به سابقه و تجربه اش و بنابر توانايی اش به عنوان وزير زن در کابينه ام معرفی می کنم و در واقع ايشان اولين زنی است که در جمهوری اسلامی ايران در کابينه دولتی قرار می گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با معرفی محمدعلی رحمانی به عنوان ديگر عضو کابينه اش به سوابق وی اشاره کرد و گفت: محمدعلی رحمانی عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز، عضو دفتر امام و از کسانی است که همواره مورد توجه حضرت امام قرار داشته است و حتی حضرت امام در نامه ای از ايشان به عنوان مبارز و دوستش قدردانی کرد. ايشان ۱۷ سال مسئول عقيدتی سياسی نيروی انتظامی با حکم فرمانده کل قوا بوده است. در سال هايی که او اين مسئوليت را برعهده داشت، استانداران، ائمه جمعه و مسئولان و مديران استانی همواره از ايستادگی وی در برابر مشکلات و تعاملش با نيروها سخن گفته اند. آقای رحمانی فردی است که هنگام دعوت مجمع روحانيون مبارز، از آقای خاتمی برای حضور در عرصه انتخابات علی رغم مسئوليتی که داشت، بر حضور ايشان پافشاری کرد و به حمايت از وی برخواست. من فردی شفاف و صادق را که همواره مواضعش روشن بوده است، به عنوان عضو کابينه ام انتخاب کرده ام.
وی افزود: من می دانم آقای رحمانی با صراحت و شجاعتی که دارد می تواند مفاسد و ول انگاری را کنترل کند و ديگر نيازی نيست تا گشت ارشاد در خيابان ها باشد. ايشان به گونه ای امنيت و عزت را برای مردم ميسر می کند که حتی دختر و پسر با احساس امنيت در خيابان ها راه بروند.
وی با اشاره به معرفی کرباسچی، نجفی و عباسی فرد به عنوان اعضای کابينه اش گفت: اکنون با معرفی کديور و رحمانی، پنج نفر از اعضای کابينه ام مشخص شده است و می توانيد ترکيب آن را تا حدودی حدس بزنيد. من کابينه ای تشکيل می دهم که با قدرت کارش را انجام دهد و نيروهای خودسر را سر راهش بنشاند و دولتی تشکيل می دهم که زيرمجموعه ام بداند وظيفه اش چيست و در کارهايی که به او مربوط نيست، دخالت نکند.
وی با اشاره به اينکه محمدعلی نجفی را به عنوان رياست سازمان مديريت و برنامه ريزی معرفی کرده است گفت: ايشان به عنوان يکی از اعضای کابينه بنده وزيری نيرومند و قوی است و چنانچه مديريتی را که به او واگذار کرده ام را هم نپذيرد، در هر وزارتخانه ای می تواند به بهترين وجهه به ايفای نقش بپردازد.
وی با اشاره به سوابق محمدرضا عباسی فرد، به عنوان معاون پارلمانی و حقوقی اش گفت: ايشان از پرتجربه ترين آدم های حقوقی و اهل ايستادگی است. او ۱۲ سال عضو شورای نگهبان، ۸ سال نماينده مجلس و سال ها رئيس ديوان عدالت اداری و ۸ معاون قضايی بوده است و من نسبت به توانايی های او اطمينان دارم.
وی با اشاره به اينکه چرا تاکنون فردی حزبی را به عنوان اعضای کابينه اش انتخاب نکرده است، گفت: اعضای حزب بنده در اولويت قرار دارند که در اين رابطه در آينده بطور مفصل توضيح خواهم داد و با آنان گفتگو می کنيم.


مهدی کروبی افشا کرد: احمدی نژاد به علت عدم صدور مجوز ۷۰۰ ميليون دلار پول رئيس کل بانک مرکزی را برکنار کرد
بعد از انتخابات پرونده نفت اردبيل را در روزنامه منتشر می کنم
اگر وزارت کشور در برابر تخلفات اقدامی انجام ندهد، طی مصاحبه ای برخی قضايا را طرح می کنم

مهدی کروبی طی سخنانی در دانشگاه تبريز، با اشاره به ماجرای ۷۰۰ ميليون دلار در دولت محمود احمدی نژاد به توضيح اين پرونده پرداخت و گفت: درگيری که در ماجرای اين پرونده به وجود آمد، موجب برکناری رئيس کل بانک مرکزی شد.
مهدی کروبی توضيح داد: در مناظره با احمدی نژاد از ماجرای ۷۰۰ ميليون دلاری که در دولت وی روی داده است، صحبت کردم، ولی اين يک شعار تبليغاتی نبود بلکه امروز توضيحاتی بيشتری در اين باره می دهم. آقای رئيس جمهور قصد داشت تا به فردی ۷۰۰ ميليون دلار بدهد. در اين راستا رئيس کل بانک مرکزی، می گفت که بايد اين برداشت با مجوز و مصوبه مجلس باشد و يا اينکه رهبری اجازه دهند زيرا بايد بدانيم که سند و مدرک آن چيست؟ اين موضوع منجر به درگيری ميان رئيس جمهور و رئيس کل بانک مرکزی شد و بنابراين از رهبری خواستم تا وارد اين ماجرا شود و هنگامی که به محضر رهبری رسيدم، رهبری اجازه ندادند چنين برداشتی صورت بگيرد. چند روز بعد از اين درگيری رئيس کل بانک مرکزی برکنار می شود.
وی همچنين به ماجرای پرونده اردبيل اشاره کرد و گفت: داستان پرونده اردبيل ماجرايی دارد که بعد از انتخابات بايد بررسی و پيگيری شود، البته همان شب در مناظره آقای احمدی نژاد گفت که پرونده اردبيل به مقامات قضايی و روزنامه ها داده شود. من از همين جا اعلام می کنم بعد از پايان انتخابات و مشخص شدن سرنوشت آن، هر سرنوشتی که برای آن رقم خورده باشد، پرونده نفت اردبيل را به روزنامه اعتمادملی می دهم.
وی در ادامه با تاکيد بر اينکه چنانچه در انتخابات پيروز شوم، از فردای انتخابات برنامه هايم را عملياتی خواهم کرد. من با صراحت و صداقت با مردم صحبت می کنم و هرچه را که وعده داده ام، از لحظه ای که انتخاب شوم، اجرا خواهم کرد. من در مناظره با آقای موسوی هم گفتم که خودم را برای دشواری ها و سختی ها و رنج هايی که به آن عادت دارم آماده کرده ام و چنانچه توفيق پيروزی نصيب بنده شود و جاده صاف باشد، وعده هايم را اجرا خواهم کرد.
وی افزود: رياست جمهوری اختياراتی دارد که من با جديت به دنبال استفاده از آن هستم. البته به طور طبيعی از برخی اختيارات برخوردار نيستم ولی با تعامل و گفت وگو برای حل مشکلات تلاش می کنم. مهدی کروبی همچنين هشدارهايی را به مسئولان اجرايی و نظارت در عرصه انتخابات داشت. وی گفت: نشانه هايی وجود دارد که احساس می کنم نيروهای خودسر قصد دارند وارد عرصه شده و تحرکاتی انجام دهند. من اميدوارم اين اتفاق رخ ندهد ولی رسما اعلام می کنم در روزی که رای گيری می شود، از همان لحظات اول مراقب اوضاع هستم و نيروهای ما نيز در سراسر کشور بايد مراقب باشند، ما نيروهايی را طبق قانون در پای صندوق های رای آماده کرده ايم و چنانچه تخلفی صورت گيرد، آنها به من گزارش می دهند و من در برابر اين تخلفات اقدامات لازم را انجام خواهم داد.
وی تصريح کرد: در دوره انتخابات قبلی من تمام شب را بيدار بودم و بعد از نماز صبح خوابيدم که آن اتفاقات افتاد، اما در اين دوره ديگر بعد از نماز صبح هم نمی خواهم. تمام نيروهای ما در پای صندوق ها حضور دارند و مراقب اوضاع هستند و اگر خدای ناکرده گزارش هايی مبنی بر تخلفات سازمان يافته و تشکيلاتی دريافت کنم، گزارش ها را به وزارت کشور اعلام می کنم و اگر تا ساعت ۱۱ صبح اقدامات لازم از سوی وزارت کشور انجام نشد، من مصاحبه ای خواهم کرد و برخی قضايا را مطرح می کنم. وی با اشاره به اينکه اکنون زمزمه هايی مبنی بر تحرکات نيروهای خودسر وجود دارد گفت: باری اينکه نگوييد من قبلا در اين باره صحبت نکرده ام و هشدار نداده ام، می گويم که خبرهايی می رسد که در برخی نيروهای خودسر راه افتاده اند و حرف هايی را با مردم می زنند، چون کميته امداد چنين روزها تحرکات خاصی را آغاز کرده است، ولی ما می گوييم حواسشان جمع باشد و بگذارند مردم آزادانه انتخاب کنند.
وی افزود: من اعلام می کنم کسی در انتظار اينکه با چک پول و پول هايی که توزيع شده است، رای بياورد نباشد. بلکه رای متکی به اراده مردم است. اگر پولی هم به مردم داده شده است، برای خودشان اشکال ندارد ولی آگاهانه انتخاب کنند.
وی افزود: من به همه می گويم مراقب باشم و حتی اگر طرفداران بنده حزبی و يا غيرحزبی تخلفاتی را انجام داده اند، خوب است به مسئولان مربوطه گزارش دهند و من در برابر کوچکترين تخلف اقدمات لازم را انجام می دهم. وی خطاب به مسئولان اجرايی و نظارت گفت: انتخابات اين دوره امتحان بزرگی برای مسئولان اجرايی و نظارت است. چراکه در انتخابات اين دوره دستان ما خالی است و مسئولان حواسشان باشد که در اين امتحان سرافکنده نباشند. با کمال تاسف چهار سال پيش انتخاباتی برگزار شد که همه بدان معترض بودند. من به رهبری نامه نوشتم و حرف هايی را مطرح کردم. آقای هاشمی به خدا شکايت کرد. مهرعليزاده گفت رای مرا خورده اند و البته من فکر می کردم آقای احمدی نژاد که پيروز انتخابات بود، از آن انتخابات راضی بود وليکن ۳ ميليون از رای ما در اين انتخابات برای وی رفته است. پس انتخابات دوره نهم به گونه ای برگزار شد که بازنده و برنده آن ناراضی بوده است و اکنون انتخابات رياست جمهوری دهم بهترين آزمون برای شورای نگهبان، ناظران، آقای محصولی و همه مديران اجرايی است که بايد با سربلندی از آن عبور کنند.


دفاع حجت الاسلام والمسلمين رحمانی از کروبی

محمدعلی رحمانی در جمع دانشجويان دانشگاه تبريز تاکيد کرد، تنها مهدی کروبی با شجاعت و صراحتش می تواند تغيير را ايجاد کند. رحمانی قبل از سخنان کروبی طی سخنانی گفت: طی چهار سال گذشته نابسامانی هايی به وجود آمده که برای همه مشهود است. در اين چند شب مردم متوجه شده اند که چه کسانی از طريق تزوير وارد عرصه شده اند و از اين طريق راه خود را ادامه می دهند. بنابراين در چنين شرايطی کسی می تواند تغيير را محقق سازد که خودش فردی انقلابی و اثرگذار باشد.
وی با بيان اينکه مهدی کروبی فردی اثرگذار است، گفت: از تجربه مديريت علمی و دانشگاهی برخوردارم و ۳۰ سال در عرصه های مديريتی حضور داشته است و بنابراين می تواند حضورش به تغيير شرايط کمک کند. وی برخلاف مديرانی که از صراحت و صداقت برخوردار نيستند، با شجاعت و صراحت اشکالات را بيان می کند و ما نيز اکنون به فردی برای رياست جمهوری نياز داريم که شجاع و صريح باشد.





















Copyright: gooya.com 2016