جمعه 22 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پنج طرح پويش‌ياری "موج سوم" برای روز و شب انتخابات، موج سوم

۱- قلم سبز، پوشش سبز بدون نماد
۲- هر نفر، ۵ نفر
۳- در به در
۴- هر پويشگر يک ناظر و
۵- شب سبز طرح‌های پويش‌ياری «موج سوم»

(پويش حمايت از خاتمی و موسوی) برای اجرا توسط نيم‌ميليون پويشگر و ميليون‌ها حامی موسوی در روز و شب انتخابات (جمعه) با عنوان‌های «قلم سبز، پوشش سبز بدون نماد»، «هر نفر، ۵ نفر»، «در به در»، «هر پويشگر يک ناظر و «شب سبز» اعلام شدند. اجرای اين طرح‌ها توسط پويشگران و حاميان موسوی می‌تواند در افزايش احتمال پيروزی موسوی در انتخابات موثر بيفتد. از اين رو موج سوم از همه پويشگران درخواست می‌کند به مجريان داوطلب اين طرح‌ها بپيوندند و يکايک اين طرح‌ها را به طور دقيق و کامل اجرا نمايند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«پويش‌ياری ۲۱»: طرح «قلم سبز، پوشش سبز بدون نماد»

در اين طرح از عموم پويشگران «موج سوم» و حاميان موسوی درخواست می‌شود در اقلام پوششی خود به هنگام رای دادن از رنگ سبز استفاده کنند. بر اساس قوانين و ضوابط اعلام‌شده به همراه داشتن نمادهای خاص نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های اخذ رای مجاز نيست. از اين رو از پويشگران درخواست می‌شود از به همراه داشتن دست‌بند، بازوبند، شال و هر نوع کالای تبليغاتی که تصوير يا نام ميرحسين موسوی بر آن نقش بسته است اجتناب کنند؛ اما پوشيدن پيرهن، تی‌شرت، روسری، مانتو و شلوار سبزرنگ بدون آرم و نماد موسوی بلامانع است و از حاميان موسوی دعوت می‌شود که به هنگام رای دادن در يکی از اقلام پوششی خود از رنگ سبز ساده و بدون نماد بهره ببرند.

از هر پويشگر و حامی موسوی همچنين درخواست می‌گردد چند عدد (و ترجيحاً يک بسته) خودکار سبزرنگ ارزان‌قيمت، ساده و بدون نماد تهيه کند و به اعضای خانواده، همسايه‌ها و آشنايان خود پيش از رفتن به حوزه اخذ رای هديه دهد و از آن‌ها بخواهد که با اين خودکارهای سبز رای خود را به نام ميرحسين موسوی به صندوق بيندازند. اگر فردی که خودکار سبز را به او هديه می‌دهيد هنوز مجاب به رای دادن به موسوی نشده است، می‌توان از اين فرصت بهره برد و پيش از رفتن به حوزه‌های اخذ رای کوشيد که نظر او را برای شرکت در انتخابات و رای دادن به موسوی با قلم سبز جلب کرد.


«پويش‌ياری ۲۲»: طرح «هر نفر، ۵ نفر»

در اين طرح از يکايک حاميان موسوی درخواست می‌گردد تا پيش از ظهر امروز از طريق تلفن يا به طور شفاهی و به هر طريق ممکن بکوشند رای حداقل ۵ نفر از افرادی که نمی‌خواهند به ميرحسين موسوی رای بدهند را با گفتگو تغيير دهند. برای اجرای اين طرح لازم است هر پويشگر و حامی موسوی ابتدا نام ۵ نفر از اعضای خانواده، دوستان، آشنايان،‌ همسايگان و همکاران خود را که به احتمال زياد به ميرحسين موسوی رای نمی‌دهند روی برگه‌ای يادداشت کند. سپس به ترتيب به اين ۵ نفر زنگ بزند و يا در صورت امکان با آ‌ن‌ها ديدار کند و با طرح استدلال‌های پيشنهادی پويش «موج سوم» (به طرحهای پويشياری پيشين رجوع کنيد) بکوشد آن‌ها را به حاميان موسوی تبديل کند. در صورتی که يکی از افراد ليست ۵ نفره قانع نشد يا پيش از صحبت خود حامی موسوی بود يا در دسترس نبود بايد يک نفر ديگر از آشنايان دور و نزديک يا حتی ناآشنايان کوچه و محله و خيابان و مغازه و تاکسی و ... جايگزين او گردد. آنچه اهميت دارد اين است که هر حامی موسوی خود را متعهد و موظف بداند که به هر نحو ممکن نظر حداقل ۵ نفر از هم‌وطنان خود را برای رای دادن به موسوی تغيير دهد. اگر يک يا چند نفر از افرادی که مجاب به رای دادن شده‌اند توان يا انگيزه کافی برای بيرون رفتن از خانه و رای دادن را نداشتند می‌توان به او پيشنهاد داد که به اتفاق به حوزه اخذ رای برويد. تماس با آشنايان در ديگر شهرستان‌ها و روستاها و آن‌ها که فاصله بيشتری دارند قابل توصيه‌تر است. همچنين پيشنهاد می‌شود پويشگران با افرادی که پيش از اين در طرح «گوشی به گوشی» با آن‌ها تماس گرفته‌اند و آن‌ها را قانع کرده‌اند که به موسوی رای بدهند دوباره تماس بگيرند و از آن‌ها بخواهند که حتما صبح زود به پای صندوق‌های اخذ رای بروند.

زهرا رهنورد نيز در گفتگوی اختصاصی و ويديويی با «موج سوم» از پويشگران و حاميان موسوی خواست که مجريان طرح «هر نفر، ۵ نفر» بپيوندند. وی در بخشی از اين گفتگو گفت: «پويشگران عزيزم و همه کسانی که می‌خواهيد به موسوی رای دهيد، من فکر می‌کنم اگر هر يک از شما ۵ نفر که قصد رای دادن به موسوی ندارند را از طريق شرح و بسط انديشه‌های موسوی و البته خود من بتوانيد جذب کنيد، احتمال پيروزی خيلی زياد است.»


«پويش‌ياری ۲۳»: طرح «در به در»

در اين طرح از عموم پويشگران و حاميان موسوی درخواست می‌شود پيش از حرکت کردن به سمت حوزه‌های اخذ رای (يا اگر ممکن نبود پس از رای دادن) با صرف ۱ ساعت وقت درب خانه‌های همسايگان و کليه خانه‌های کوچه خود را بزنند و از همسايگان و ساکنان هر خانه بخواهند که «رای بدهند» و «به موسوی رای بدهند». تبليغات رسمی و ستادی در روز انتخابات ممنوع است اما گفتگوهای شخصی و خودجوش و فردی و داوطلبانه شهروندان ايرانی با هم مجاز است و حاميان موسوی می‌توانند از اين امکان قانونی در روز انتخابات بهره ببرند.

برای التزام به قانون انتخابات از پويشگران و حاميان موسوی درخواست می‌شود در هنگام اجرای اين طرح هيچ کالا و پوستر و عکس تبليغاتی به همراه نداشته باشند و به گفتگوی ساده با هم‌محله‌‌ای‌های خود اکتفا کنند. مناسب است که اين کار چند نفره صورت بگيرد و خود همسايگان بهترين همراهان برای اجرای طرح «در به در» هستند. در صورت همراه شدن تعداد بيشتری از همسايگان برای اجرای اين طرح می‌توان خانه‌های کوچه را ميان آن‌ها تقسيم نمود تا اجرای طرح سبک‌تر شود.

راهنمای کوتاه طرح در ادامه می‌آيد:

۱- بر اساس تقسيم کاری که ميان اعضای خانواده و ديگر همسايگان همراه خود کرده‌ايد زنگ خانه‌هايی که مسئوليت آن‌ها را بر عهده گرفته‌ايد به نوبت بزنيد.

۲- پس از زدن زنگ هر خانه، خود را به عنوان «همسايه» معرفی کنيد و پس از عذرخواهی از اين‌که زحمت داده‌ايد، از يکی از ساکنان خانه بخواهيد که دقايقی برای صحبت با شما دم در بيايد؛ پيشاپيش از او تشکر کنيد.

۳- پس از آن‌که يکی از ساکنان دم در آمد، پس از سلام و احوال‌پرسی (و اگر شما را نمی‌شناخت معرفی خود) به او بگوييد که راستش آنقدر نتيجه اين انتخابات را برای سرنوشت کشور و ايرانيان مهم می‌دانيد که مزاحم همسايه‌ها هم شده‌ايد تا حتما رای بدهند.

۴- در ضمن صحبت درباره ضرورت رای دادن و تغيير وضع موجود و توقف روند فعلی از او بپرسيد که به چه کسی رای می‌دهد. اگر به موسوی رای می‌داد از او تشکر کنيد و بخواهيد که او هم در حد توان خود تعدادی از همسايگان و دوستان و آشنايانش را برای رای دادن به موسوی قانع کند.

۵- اگر نمی‌خواست رای دهد يا به نامزد ديگری رای می‌داد از از مودبانه بپرسيد: «می‌توانم بپرسم چرا رای نمی‌دهيد يا چرا به فلان نامزد رای می‌دهيد؟» و پس از شنيدن پاسخ بکوشيد با او وارد گفتگو شويد و با طرح پاره‌ای از استدلال‌های موج سوم اين متن او را مجاب کنيد که به موسوی رای بدهد و در صورت نياز به او پيشنهاد کنيد که با هم به حوزه اخذ رای برويد.

۶- در صورتی که خودکارهای سبزرنگ بدون نماد را پيش از اين تهيه کرده‌ايد، به هر يک از همسايگان خود يکی از آن‌ها را هديه بدهيد و از آن‌ها بخواهيد که با آن‌ رای بدهند.

۷- زياد بحث نکنيد و روی يک خانه بيش از ۱۰ دقيقه وقت نگذاريد.

۸- تلاش کنيد تعداد بيشتری از همسايگان خود را به مجريان طرح «در به در»، «هر نفر، ۵ نفر» و «قلم سبز،‌ پوشش سبز» تبديل کنيد.

۹- اگر يکی از ساکنان خانه‌های کوچه شما به دليل معلوليت جسمی يا کهولت سن امکان خروج از خانه و رای دادن را نداشت به او پيشنهاد کنيد که با کمک شما و به همراه شما به نزديک‌ترين حوزه اخذ رای بروند.

«پويش‌ياری ۲۴»: طرح «هر پويشگر، يک ناظر»

بسياری از پويشگران پس از ثبت نام «موج سوم» از داوطلبان صيانت از آراء، به عنوان ناظر در يکی از صندوق‌ها از آراء صيانت خواهند کرد. اما در طرح «هر پويشگر، يک ناظر» از ديگر پويشگران و همه حاميان موسوی درخواست می‌شود خود را ناظران عمومی برای سلامت انتخابات بدانند و در حد توان و اختيارات قانونی همه شهروندان، «ستاد ميرحسين موسوی» را برای صيانت از آراء و افزايش ضريت سلامت انتخابات ياری دهند.

پيشنهاد می‌شود هر پويشگر اقدامات زير را تا پايان برگزاری انتخابات انجام دهد:

۱- اگر در يکی از حوزه‌های اخذ رای مشاهده کرديد که در اطراف يا در صف رای‌دهندگان تبليغ يکی از نامزدها انجام می‌شود واکنش نشان دهيد.

۲- در صورت مشاهده هر گونه تخلف و برخورد غيرقانونی (از مهر نزدن شناسنامه يک نفر و تشويق رای‌دهندگان برای رای دادن به يکی از نامزدها در داخل حوزه اخذ رای تا تخلفات سازمان‌يافته‌تر)، ابتدا به مسئولان آن حوزه اخذ رای تذکر دهيد و در صورت جدی بودن تخلف،‌ آن را از طريق تلفن (۸۳۹۳) يا ايميل(news@mowj.ir) به اطلاع مسئولان صيانت از آراء ستاد ميرحسين موسوی و همچنين ستاد انتخابات کل کشور برسانيد.

وجود برگه‌های تبليغاتی در درون شعبه اخذ رای يا اطراف آن و يا تبليغ دست‌اندرکاران امور اجرايی و نظارتی شعبه، تردد افرادی به غير از مسئولان اجرايی و نظارتی و نمايندگان نامزدها (که همگی می‌بايست کارت‌های شناسايی خود را به سينه الصاق کرده باشند) در شعبه يا اطراف آن برای تبليغ و اعمال نظر، نوشتن تعرفه‌های رای به وسيله افرادی غير از منشی‌های شعبه، رای‌گيری از افراد بدون شناسنامه، نوشتن رای برای بی‌سوادان توسط دست‌اندرکاران اجرا، نظارت و يا ماموران انتظامی شعبه، دخالت ناظران شورای نگهبان در امور اجرايی شعبه، تلاش دست‌اندرکاران شعبه برای ديدن رای افراد و اعمال نفوذ، فعاليت کليه بخش‌های نيروهای مسلح در محل رای‌گيری، به غير از ماموران انتظامی ناجا، و اقدامات سازمان‌يافته گروه‌ها و نيروهای فشار و خودسر برای ايجاد رعب و وحشت و تهديد مردم از جمله تخلفاتی است که در صورت وقوع بايد سريعاً گزارش کنيد.

۳- مسير صندوق‌ها و مکان شعب بايد از آثار تبليغاتی کانديداها بری باشد. موارد تخلف را به شماره تلفن ۸۳۹۳ اعلام کنيد.

۴- در صورت امکان از تخلفاتی که صورت گرفته است بلافاصله سند تهيه کنيد.

۵- به طور کلی بکوشيد هنگام رای دادن و پس از آن نسبت به برگزاری سالم و قانونی انتخابات حساس و هشيار باشيد و با استفاده از امکانات و حقوق قانونی خود به آن واکنش نشان دهيد.

۶- از هرگونه تنش و درگيری بپرهيزيد.


«پويش‌ياری ۲۵»: طرح «شب سبز»

به پيشنهاد «موج سوم» از ايرانيان درخواست می‌شود که امشب (جمعه) را بيدار بمانند و در «شب سبز» به طور منظم اخبار انتخابات را رصد کنند.

ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی و پويش «موج سوم» برای صيانت از آرای مردم و جلوگيری از فرصت‌طلبی افراد، در تمام طول زمان برگزاری انتخابات، شماره آراء و اعلام نتايج انتخابات را به طور فعال نظارت و پيگيری خواهند کرد.

با توجه به شنيده‌هايی که حاکی از احتمال تخلفات گسترده انتخاباتی در سراسر کشور است و همچنين بنا بر آخرين آمارها که نشان می‌دهد ميرحسين موسوی با بيش از ۵۰ درصد آرا از ديگر رقبای خود جلوتر است، بيم آن می‌رود که گروهی برای جلوگيری از پيروزی او در انتخابات برنامه‌ريزی کرده باشند.

بدين منظور پويش «موج سوم» از تمامی پويشگران و همه ايرانيان دعوت می‌‌کند امشب (جمعه) بيدار باشند و با رصد کردن نتايج آراء که در سايت «موج سوم» و «پخش زنده اينترنتی موج سوم» منتشر می‌شود در جريان آخرين نتايج قرار بگيرند و از آخرين نتايج مطلع گردند.

رسانه‌های حامی ميرحسين موسوی در طول زمان شمارش آرا به اعلام تعداد رای‌های شمرده شده خواهد پرداخت و مردم خود می‌توانند در صحت يا عدم صحت انتخابات قضاوت کنند.

«موج سوم» اميدوار است که انتخابات سالم و قانونی برگزار شود اما در صورت اثبات تخلفات گسترده در انتخابات و تغيير نتايج آراء، از هم‌وطنان ايرانی خواهد خواست که به اين تخلفات واکنش نشان دهند. نحوه اين واکنش متعاقبا از طريق رسانه‌های حامی موسوی اعلام خواهد شد، اما لازمه اجرای آن اين است که پويشگران و هم‌وطنان گرامی «شب سبز» را «بيدار» بمانند و اخبار انتخابات را به طور لحظه به لحظه از طريق سايت‌ها و «پخش زنده اينترنتی موج سوم» دنبال کنند.

برای تسهيل ارتباط پويشگرانی که «شب سبز» را با هم زنده می‌دارند سايت ويژه‌ای به آدرس http://shabesabz.ir/Master/Default.aspx طراحی شده است که پويشگران گرامی می‌توانند به آن مراجعه کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016