شنبه 23 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی در باره افزايش اعمال خشونت عليه هواداران موسوی، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

· ستاد موسوی اعلام کرد که وزارت کشور به آنها اعلام کرده بود که موسوی پيروز انتخابات است
· موسوی در بيانيه خود اعلام کرد که در مقابل تقلب در انتخابات ايستادگی می کند
· معلوم نيست که کنفرانس مطبوعاتی ای که برای ساعت ۲ بعد ازظهر برنامه ريزی شده بود، اجازه برگزاری داشته باشد.


۲۳ خرداد ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره گسترش بحران در تهران و احتمال سرکوب خشونت آميز عليه مير حسين موسوی و هوادارانش ابرازنگرانی های جدی کرد.
بر اساس اطلاعات رسيده از شاهدين عينی ای که در مقابل ستاد های موسوی بودند، اوايل صبح امروز تعدادی از هواداران موسوی توسط نيروهای امنيتی مورد حمله قرار گرفته و بطور جدی مجروح شدند. مجروحين را برای مداوا به بيمارستان سجاد منتقل کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال، محسن مخملباف؛ کارگران مشهور ايرانی که در پاريس بسر می رد، به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت که ايشان بعنوان سخنگوی ستاد موسوی در خارج از کشور فعاليت می کند. مخملباف گفت: "پس از اينکه روز گذشته نيروهای امنيتی به ستاد های اطلاع رسانی موسوی در قيطريه حمله کردند و اين دفاتر را بستند من سخنگوی خارج از کشور اين ستاد شدم." مخملباف گفت که وی مسئول رساندن اين خبر است که شب گذشته مقامات وزارت کشور به موسوی و همکاران ايشان گفته بودند که موسوی پيروز انتخابات است اما آنها نبايد اين پيروزی را اعلان عمومی کنند. به همين خاطر ستاد موسوی شروع کرد تاخودش را برای جشن پيروزی در روز يکشنبه آماده کند.
اينها همه قبل از اين بود که آمار پيروزی احمدی نژاد از سوی وزارت کشور ادعا بشود. پس از آن نيروهای مسلح بشدت در خيابان های تهران حضور پيدا کردند و رسانه های رسمی ارقامی را اعلام کردند که نشان می داد که احمدی نژاد با فاصله زياد آرا، پيروز انتخابات است. وزارت کشور گفته بود که نتيجه نهايی را چند ساعت قبل اعلام خواهد کرد اما هنوز تا لحظه نوشتن اين خبر، نتيجه انتخابات اعلان قطعی نشده است.
حدود ساعت يک بعد ازظهر به وقت تهران، موسوی بيانيه ای خطاب به مردم منتشر کرد. موسوی در اين بيانيه گفت :"ملت شريف ايران، نتايجی که برای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری اعلام شد، بهت آور است. مردمی که در صف های طولانی اخذ شاهد ترکيب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حيرت تمام به شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات صدا و سيما نگاه می کنند."
موسوی دراين بيانيه تاکيد کرده است :"اينجانب ضمن اعتراض شديد به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسليم اين صحنه آرايی خطرناک نخواهم شد. نتيجه آنچه که از عملکرد متصديان بی امانت ديده ايم و می بينيم جز تزلبزل ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران و حاکميت دروغ و استبداد نيست. اينجانب طبق وظيفه شرعی و ملی خويش به افشای رازهای پشت سر اين روند پر مخاطره خواهم پرداخت و آثار نابود کننده آنرا بر سرنوشت کشور توضيح خواهم داد و ترس آن دارم که ادامه وضع موجود همه نيروهای موثر در نظام را به توجيه گرانی دروغگو در مقابل مردم تبديل کند و دنيا و اخرت آنان را در معرض لطمه های جبران ناپذير قرار دهد...به مسئولان توصيه می کنم بيش از آن که دير شود اين روند را فورا متوقف کنند و همگی به خط قانون و امانتداری از آرای ملت باز گردند و بدانند که خروج از عدالت مشروعيت زداست."
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:" اگر ادعای موسوی معتبر باشد که وزارت کشور به ايشان اول اعلام کرده بود که وی پيروز انتخاب بوده و سپس همه چيز عوض می شود و رسما احمدی نژاد پيروز انتخابات اعلام شد، اين انتخابات در طی چند ساعت و با کمک نيروهای مسلح توسط دولت دزديده شد ."
طبق آخرين گزارش ها، مردمی در نقاط مختلف تهران برای اعتراض به نتياج انتخابات جمع شدند. در ساعت ۲ بعدازظهر به وقت تهران، انتظار می رود که موسوی در کنفرانس مطبوعاتی که قرار بود در روزنامه اطلاعات برگزار شود، شرکت کند، اما هنوز اين موضوع تائيد نشده است.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نگران اين است که نيروهای انتظامی و امنيتی ممکن است که با هواداران موسوی بطور خشونت باری مقابله کنند و مانع بشوند که موسوی اعتراض خود را عليه آمار رسمی انتخابات در سطح عمومی اعلام کند.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به اطلاع رسانی مستمر در باره وقايع انتخابات در تهران ادامه خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016