سه شنبه 26 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دروغ بزرگ خبرگزاری دولت و کیهان؛ با چه هدفی؟ تابناک

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) روز شنبه با انتشار یک گزارش خبری با عنوان "کانديداها در زادگاه‌هاي خود چقدر راي آوردند؟" با سوء استفاده از بی اطلاعی افکار عمومی در مورد نسبت آراء مأخوذه به تفکیک شهرها، سعی کرد با ارائه یک سری اطلاعات غلط، افکار عمومی را منحرف کرده و این گونه القا کند که نامزدهای رقیب محمود احمدی نژاد حتی در زادگاه خویش هم حائز اکثریت آراء نشده اند.

به گزارش "تابناک" این خبر که در برخی دیگر از رسانه های حامی دولت نیز بازتاب داشت، بدون هیچ گونه توضیحی، پس از مدتی از خروجی این خبرگزاری خارج شد ولی روزنامه کیهان در روز یکشنبه این مطلب را به نقل از ایرنا در ستون سمت چپ صفحه دوم خود کار کرد. اما این دروغ بزرگ آنگاه آشکار شد که سایت رسمی وزارت کشور آراء تفکیک شده شهر ها را بر روی خروجی خود قرار داد.

بنابر این گزارش متن گزارش خبری ایرنا که عیناً در کیهان نیز آمده بدین شرح بود:

مردم زادگاه‌های کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم با قاطعیت آرا، دکتر محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور آینده خود برگزیدند.

به گزارش ایرنا در روستای لالی از توابع خوزستان، زادگاه محسن رضایی از مجموع 900 رای دکتر احمدی نژاد 830 رای و سایر کاندیداها 70 رای را کسب کردند.

در شبستر(آذربایجان شرقی) زادگاه میرحسین موسوی از مجموع 7 هزار رای ماخوذه، دکتر احمدی نژاد حدود 5 هزار رای و موسوی حدود 2 هزار رای کسب کردند.

در الیگودرز(لرستان) زادگاه مهدی کروبی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری احمدی نژاد 39690 رای، کروبی 14512 رای و موسوی 9330 رای را کسب کردند.

در ارادان سمنان زادگاه رئیس جمهوری منتخب از مجموع 10 هزار رای ماخوذه دکتر محمود احمدی نژاد حدود 9 هزار رای و سایر نامزدها حدود هزار رای کسب کردند.

و اما بخوانید آماری جالب از بهرمان و نور به عنوان زادگاه دو حامی مطرح موسوی؛ مردم بهرمان و کشکوئیه(استان کرمان) زادگاه اکبر هاشمی رفسنجانی 2886 رای به احمدی نژاد و 1950 رای به سایر کاندیداها دادند.

مردم نور(استان مازندران) زادگاه ناطق نوری از مجموع 77452 رای 51798 رای به احمدی نژاد و حدود 24 هزار رای به موسوی دادند.

این در حالی است که بر اساس اعلام رسمی وزارت کشور، آمار ادعا شده در این گزارش خبری کذب محض بوده و معلوم نیست با چه هدفی انجام گرفته است!

به گزارش خبرنگار "تابناک" آمار اعلام شده توسط سایت رسمی وزارت کشور به شرح زیر است:

بر اساس گزارش منتشر شده وزارت کشور مجموع آراء صحیح اخذ شده در شهرستان لالی ـ زادگاه محسن رضایی ـ 12957 رای بوده است که سهم رضایی از این میزان آراء 8118 رای و آقای احمدی نژاد 3462 رای بوده است.

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا در دروغ بزرگ خود اولا از شهرستان لالی به نام روستای لالی یاد کرده بود که چنین روستایی در استان خوزستان وجود ندارد بلکه لالی شهرستان بوده و نه روستا و خود شامل بیش از 200 روستا می باشد و ثانیا آراء ماخوذه در این حوزه را 900 رای اعلام کرده بود که آراء احمدی نژاد 830 رای و سایر کاندیدا ها را 70 رای بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال ایرنا آراء شهر ستان شبستر ـ زادگاه میرحسین موسوی ـ را 7 هزار رأی مأخوذه اعلام کرده بود که میزان آراء موسوی را در آن خبر حدود 2 هزار و آراء محمود احمدی نژاد را حدود 5 هزار بوده است که این خبر نیز دروغ محض بوده زیرا بر اساس اعلام وزارت کشور آراء صحیح ماخوذه در شهرستان شبستر 76798 رای بوده که از این میزان میرحسین موسوی 39182 رای را به خود اختصاص داده و آراء محمود احمدی نژاد 37099 رای اعلام شده است.

گفتنی است برخی روزنامه ها مانند کیهان با آب و تاب و به استناد خبر دروغ ایرنا سعی بر آن داشتند تا نشان دهند که نامزدهای رقیب آقای احمدی نژاد حتی در حوزه های محل تولد خود نیز از آرایی پایین تر از آقای احمدی نژاد برخوردار بوده اند.

به نظر می رسد اینگونه اطلاع رسانی از سوی خبرگزاری رسمی دولت هیچ سنخیتی با عدالت، تقوا و انصاف ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016