جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازتاب سخنان آيت‌الله خامنه‌ای در رسانه‌های آلمانی، دويچه وله

رسانه‌های جهانی به سخنان امروز آيت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه توجه ويژه‌ای داشتند. بلافاصله پس از ايراد خطبه‌ها نشر وتفسير سخنان رهبر جمهوری اسلامی در رسانه‌ها آغاز شد.

موقعيتی بی‌چشم‌انداز

روزنامه‌‌ی "فرانکفورتر آلگماينه تسايتونگ" نوشت که يک هفته پس از اعتراضات گسترده عليه نتايج انتخابات، رهبر مذهبی ايران برای نخستين بار عليه اين اعتراضات سخن راند. "فرانکفورتر آلگماينه"، پس از نقل جزئيات سخنان آيت‌الله خامنه‌ای نوشت: «اين که تنش بيشتر تشديد شود يا نه، بستگی به سخنان آيت‌الله خامنه‌ای داشت. خامنه‌ای خود را شخصا در موقعيتی بدون چشم‌انداز قرار داد و اکنون بايد راه گريزی بيابد. روز شنبه‌ی هفته‌ی ‌گذشته، پيش از آن که شورای نگهبان نتيجه انتخابات را تاييد کند، وی پيروزی انتخاباتی را به احمدی‌نژاد تبريک گفت و اين پيروزی را "نشانه‌ای آسمانی" خواند. تغيير اين برخورد می‌تواند سبب باختن قدرت آيت‌الله شود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيروزی بی چون‌وچرای احمدی‌نژاد

"اشپيگل آنلاين" سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی ايران را چنين خلاصه کرد: «رئيس‌جمهور احمدی‌نژاد به پيروزی آشکار رسيده است. تقلبی در کار نيست. تظاهرات طرفداران موسوی بايد پايان يابد. کشور به آرامش نياز دارد.»

"اشپيگل آنلاين" در توضيح موقعيت آيت‌الله خامنه‌ای نوشت: «اين روحانی بايد هر رئيس‌جمهور منتخبی را تاييد کند. علاوه بر اين، او فرمانده عالی ارتش تقريبا ۵۲۰ هزار نفری و سپاه پاسداران با ۱۲۵ هزار رزمنده است. همچنين نزديک به يک ميليون بسيجی گوش به فرمان وی هستند. اين "کمک‌پليس"ها به چماق و چاقو مسلح‌اند و انسان‌ها را در خيابان‌ها، کارخانه‌ها و مدرسه‌ها تحت کنترل قرار می‌دهند. خامنه‌ای علاوه بر اين درباره‌ی رئيس قوه‌ی قضائيه تصميم می‌گيرد و سرنوشت رسانه‌های همگانی را رقم می‌زند.»

سيستم پايدار نمی‌ماند

روزنامه‌ی "فرانکفورتر روندشاو" مهمترين فرازهای سخنان آيت‌الله خامنه‌ای را بدون هيچ تفسيری چاپ کرد، اما همزمان با آن، گفت‌وگوئی را با يک محقق آلمانی سرشناس علوم سياسی انتشار داد که عنوان آن «سيستم پايدار نمی‌ماند» بود. "کلاوس شليشته" استاد بنياد علوم سياسی دانشگاه ماگدبورگ که گرانی‌گاه پژوهش‌های علمی او جنگ‌ها و تنش‌ها است، در اين مصاحبه پيش‌بينی کرد که بحران انتخابات ايران سرآغاز يک تحول سياسی آرام در ايران است.

اين محقق آلمانی گفت: «سمبول‌های انقلاب اسلامی ديگر اعتبار ندارند. مردم وقتی می‌بينند که پاسداران انقلاب به سردسته‌های باندها تبديل شده‌اند، ديگر به اين سمبول‌ها اعتقاد ندارند. جوانان واقعيت ديگری را می‌طلبند: آزادی، شانس رشد اجتماعی و زندگی بهتر.»

سلب اميد از تظاهرکنندگان

روزنامه بيلدتسايتونگ در گزارشی با عنوان «آيت‌الله تظاهرکنندگان آزادی‌خواه را نااميد کرد، نوشت: «نمايش قدرت در ايران: رهبر کشور آيت‌الله علی خامنه‌ای در تهران، سخنرانی‌يی را که با هيجان انتظار آن می‌رفت انجام داد. حرف آخر: نتيجه انتخابات تغيير نمی‌کند. احمدی‌نژاد در پست خود می‌ماند».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016