یکشنبه 31 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

غیبت موقت آیات جوادی آملی، امینی و استادی در نماز جمعه قم

خبرنگار «آینده» از قم گزارش داد، روز گذشته آیت‌الله ابراهیم امینی، امام جمعه قم و دبیر پیشین مجلس خبرگان رهبری از حضور و امامت جمعه قم خودداری کرده و این هفته نماز جمعه قم برای بار دوم متوالی به امامت حجت الاسلام سعیدی اقامه شده است.

گفته می شود، تصمیم آیت‌الله امینی در پی تحرکات برخی طلاب تندرو در بر هم زدن فضای معنوی نماز جمعه قم و آلوده کردن آن به هیجانات سیاسی بوده که باعث شد در نمازجمعه دو هفته قبل این شهر، به دلیل انتقادات مودبانه و تلویحی آیت‌الله جوادی از عملکرد یکی از کاندیداها در مناظره تلویزیونی، عده ای علیه این مرجع عالیقدر تقلید و مفسر و عارف بزرگ هم شعار دهند. از همین رو آیات جوادی آملی، امینی و استادی اظهار کرده اند تا پایان یافتن این فضا، در نمازجمعه حاضر نخواهند شد و خطبه های این هفته نماز جمعه قم را نیز حجت الاسلام سعیدی که حدود یک سال است منصوب شده، خوانده است.

این در حالی است که پس از انتخابات اخیر، اکثر مراجع تقلید با سکوت معنادار، از تبریک به فرد اعلام شده به عنوان رییس جمهور منتخب خودداری کرده و آیات موسوی اردبیلی و صانعی هم خواستار رسیدگی به حقوق مردم شده اند.

از سوی دیگر آيت الله جوادي آملي هم در ديدار شماری از زنان و مردان معترض با ایشان که روز پنج شنبه 28 / 3 / 88 انجام شد، تمامي اقشار جامعه را به قانون مداري توصيه نمودند.

به گزارش سایت موسسه اسرا، ايشان ضمن بر شمردن اقسام اختلاف اظهار کردند: اختلاف در اطلاع رساني هاي ناصواب و برداشت هاي ناصواب يا مقدمات و موخرات و نتايج نا صواب، با گفتگو، گفتمان و جلسه و تفاهم کاملا قابل حل است و اختلافی که به عنوان عذاب الهي است، با تفاهم حل نمي شود و تنها با ناله و ضجه و اصلاح بين خود و خدا حل می شود.

ايشان در ادامه درباره بعضي از آشوبها و حملات به کوي دانشگاه فرمودند: هيچ مسلماني هرگز حاضر نيست خانه و زندگي کسي را آتش بزند و اين ها حتما بيگانه هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان ضمن دعوت همگان به رعايت قانون تاکید کردند: اگر تخلفي شده و مدرکي هست، بايد ارائه شود ، اما بايد از مجاري قانوني عمل شود که در اين زمينه نشست هاي نمايندگان کانديداها با شوراي نگهبان نيز انجام شده است، چرا که اگر به خيابانها بريزند ، کنترل آن از دست همگان خارج خواهد شد و معلوم نيست که چه کسي زد، و چرا زد و به چه کسي زد؟

برخی گزارشها حاکی است، در تجمع اواخر هفته گذشته برخی طلاب تندرو علیه نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب، گروهی از آنان با هتک مرجعیت شیعه علیه آیات جوادی آملی، صانعی و هاشمی نیز شعار داده بودند که موجب اختلاف خود آنان شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016