یکشنبه 31 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرياد و اشک در تجمع اعتراضی ايرانيان در شهر آخن آلمان (همراه با عکس)، ره آورد

روز شنبه ۳۰ خرداد برابر با ۲۰ ژوئن، در فردای سخنان تهديدآميز آيت الله خامنه ای رهبر حکومت ايران در نماز جمعه، و درست همزمان با تظاهرات خونين مردم ايران در خيابان های تهران و چند شهر ديگر در ميان دود و آتش، تجمعی از سوی «کميته همبستگی با اعتراضات مردم ايران» در شهر آخن آلمان برگزار گرديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«کميته همبستگی با اعتراضات مردم ايران» از تاريخ ۱۵ ژوئن آغاز به کار کرده است. در اطلاعيه ای که چند روز پيش از سوی اين کميته در سطح شهر منتشر شد، آمده بود: «ما جمعی از ايرانيان شهر آخن در تاريخ ۱۵ژوئن ۲۰۰۹ جلسه ای را با تعدادی از هموطنان تشکيل داديم و "کميته همبستگی با اعتراضات مردم ايران" فعاليت خود را آغاز کرد. به صراحت بايد روی اين موضوع مکث کرد که اين کميته از هيچ سازمان، حزب و گروه سياسی پيروی نمی کند و سعی دارد به عنوان نيرويی مستقل راه کارهايی را جستجو نمايد تا بتواند صدای اعتراض هموطنانمان را به گوش مردم آزاديخواه جهان برساند.»

گردهمايی شنبه در Elisenbrunnen، واقع در يکی از خيابان های مرکزی آخن برپا گرديد و با استقبال ايرانيان ساکن اين شهر روبرو شد.ايرانيان با اشک و فرياد در اين تجمع شرکت کردند.

مردم حاضر با در دست داشتن پلاکاردهايی در حمايت از جنبش مردم ايران که با سخنان جديد آيت الله خامنه ای، رهبر حکومت ايران شرايط تازه ای يافته است در اين تجمع شرکت کرده بودند. مراسم با پخش سرود «وطن» آغاز شد و در پی آن آقای کارل شولتهايس، کانديدای سوسيال دمکرات های شهر آخن برای انتخابات شهرداری؛ و خانم هيلده شايت، شهردار آخن از حزب سبزها؛ و همچنين نماينده ای از نهاد «جايزه صلح آخن» سخنان کوتاهی در همبستگی خود با مردم ايران ايراد کردند.



کارل شولتهايس و هيلده شايت در ميان ايرانيان شرکت کننده در گردهمايی

آقای شولتهايس گفت که در اين روزها ايرانيانی را که در آخن زندگی می کنند و خويشاوندانی در کشور خود دارند درک می کند. وی همبستگی و همدردی خود با ايرانيان را اعلام کرد. خانم شايت پشتيبانی خود را از حرکت ايرانيان شهر در حمايت از مردم کشورشان ابراز داشت و گفت ايرانيان آخن، شهروندان اين شهر هستند و ما از خواسته های آنان که همان خواسته های هموطنان شان است کاملا حمايت می کنيم.

نماينده «جايزه صلح آخن» در سخنان خود به وقايع يک هفته اخير در ايران پرداخت و از حرکت مردم ايران و به ويژه جوانان اين کشور به عنوان «شجاعت شهروندی» نام برد. او سپس با اشاره به سی سال حکومت ولايت فقيه در ايران، به اميدی که مردم برای تغيير در وضعيت موجود به دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری بسته بودند پرداخت و سپس در مورد تقلبات انتخاباتی سخن گفت. در انتها وی با برشمردن ويژگی های شرايط کنونی ايران، از جمله نبود حقوق شهروندی، فشار اقليت حاکم بر مردم خواهان دمکراسی، تحميل بنيادگرايی مذهبی و... حمايت کامل خود را از مبارزه مردم ايران در راه تحقق همه خواسته های انسانی، اعلام کرد.



رضا جعفری به هنگام دکلمه شعر سيمين بهبهانی

همچنين آقای رضا جعفری، کارگردان تئاتر ساکن آخن نيز در اين تجمع پشت ميکروفن قرار گرفت و «خاک مرا به باد مده»، آخرين شعر سيمين بهبهانی را با اجرايی پرشور دکلمه کرد. وی توضيح داد که اين شعر پس از سخنان آيت الله خامنه ای نوشته شده است:
«گر شعله های خشم وطن
زين بيشتر بلند شود

ترسم به روی سنگ لحد
نامت عجين به گند شود

پر گوی و ياوه ساز شدی،
بی حد زبان دراز شدی

ابرام ژاژخايی ی تو
اسباب ريشخند شود...»
شرکت کنندگان در تجمع در فواصل برنامه شعارهايی سرمی دادند. آن ها فرياد می زدند «احمدی نژاد رئيس جمهور ما نيست»، «رأی من کجاست؟»، «خامنه ای از کودتاگران حمايت می کند»، «خامنه ای رهبر کودتاست»، «ابطال انتخابات» و...
خبرهای تازه از تظاهرات همزمان مردم در ايران نيز در ميان مراسم به اطلاع حاضرين می رسيد.


اجرای ترانه - سرود «يار دبستانی»

بر اساس تجربه گردهمايی های يک هفته ی گذشته، اين بار مشکلات کم تر به چشم می آمد. استفاده از موسيقی يکی از امتيازات اين تجمع بود که هم شورانگيز بود و هم مردم شهر را کنجکاو و جذب می کرد. فضای تجمع با پخش ترانه - سرودها چنان بود که بارها ايرانيان حاضر را با ياد کشور خود به شعف و اشک می کشيد. در موقعيت دشوار و حساس کشورمان چنين تلاش های مشترکی برای يگانگی بيشتر و بازتاب موثر و گسترده تر اعتراضات مردم ايران ستودنی است.

برگرفته از [سايت ره آورد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016