دوشنبه 1 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض های خيابانی پراکنده بار ديگر تهران را فرا گرفت، راديو فردا

گزارش های رسيده از ايران حاکی است: به رغم سرکوب روز شنبه که حداقل ۱۹ کشته بر جای گذاشت، تظاهرکنندگان روز يکشنبه به صورت پراکنده به خيابان ها ريخته و عليه نتايج انتخابات شعار دادند.

بر اساس اين گزارش ها، در خيابان انقلاب و ميدان ونک اعتراض های پراکنده ای به چشم می خورد و نيروهای ضد شورش با معترضان درگير شده اند.

برخی فيلم های منتشر شده از تهران در روز يکشنبه، ۳۱ خرداد، نشان می دهد که هزاران تظاهرکننده در يکی از خيابان های تهران در حال اعتراض و سر دادن شعار هستند ولی مشخص نيست که اين تظاهرات در کدام نقطه شهر انجام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر ارتباط تلفنی با تهران بسيار مشکل است ولی بر اساس پيام های منتشره بر روی سايت های اجتماعی نظير فيس بوک و تويتر، پايتخت ايران همچنان وضعيت امنيتی و نظامی دارد و هزاران نيروی بسيج و پليس ضد شورش خيابان های اصلی را در کنترل خود دارند.

گزارش ديگری حاکی است که تعدادی از معترضان با در دست گرفتن شمع برای گراميداشت «ندا صالحی»، دختری که گفته می شود از کشته شدگان تظاهرات روز شنبه است، در ميدان هفت تير تجمع کردند ولی با حمله نيروهای ضد شورش مواجه شدند.

همچنين درگيری های مشابهی در ميدان بهارستان گزارش شده و گفته می شود که تعدادی از تظاهر کنندگان به سمت ميدان وليعصر حرکت کرده اند.

در حال حاضر به دليل درگيری ميان معترضان به نتيجه انتخابات و نيروهای امنيتی که با پرتاب گاز اشک آور و شليک هوايی همراه است رفت و آمد شهروندان در سطح شهر محدود شده است.

از سوی ديگر جمعيتی بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مقابل دفتر سازمان ملل در خيابان قائم مقام فراهانی تجمع کرده و در کمال سکوت و با در دست گرفتن پلاکاردهايی نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری دهم اعتراض کردند.

در همين حال، معترضان به نتيجه انتخابات برای اعتصاب عمومی در روز سه شنبه برنامه ريزی کرده و از مردم ايران خواسته اند تا به سر کار نروند.

در اين فراخوان آمده است: «از همه کارمندان و کارگران و شاغلان دولتی و غير دولتی، به غير از مشاغل اورژانسی مانند کارمندان بيمارستان ها و مراکز درمانی و آتش نشانی، تقاضا می شود که روز سه شنبه دوم تير ماه از رفتن به سر کار امتناع کنند. همچنين از همه دانشجويان و دانشگاهيان تقاضا داريم که با تعطيل کردن دانشگاه در اين روز با ما همراهی کنند. قصد ما اين است تا با اين روش مسالمت آميز اعتراض خود را به وضع موجود اعلام نماييم.»

اعتراض های گسترده در ايران و ساير نقاط جهان پس از آن آغاز شد که وزارت کشور جمهوری اسلامی روز شنبه با اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، محمود احمدی نژاد را به عنوان برنده معرفی کرد.

اين نتيجه از سوی مير حسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلبان، رد شد و آنها خواستار ابطال انتخابات شدند.

ولی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تاييد نتيجه انتخابات اعلام کرد که نظر محمود احمدی نژاد به وی نزديک تر از ديگران است.

اظهارات رهبر ايران که با تهديد مخالفان نتايج انتخابات به برخوردهای پليسی همراه بود باعث خشم بيشتر معترضان شده است و آنها روز شنبه به خيابان های تهران ريختند و با نيروهای ضد شورش درگير شدند.

تلويزيون دولتی ايران تا کنون کشته شدن حداقل ده نفر را در اعتراض های اين روز تاييد کرده است ولی بر اساس گزارش های غير رسمی، تعداد کشته شدگان فراتر از اين آمار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016