چهارشنبه 3 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسامی بازداشت شدگان شناسایی شده، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

ترس از شکنجه و بدرفتاری با بازداشتی های بدون ارتباط با دنيای خارج افراد بازداشت شده را فورا آزاد کنيد!

۲ تيرماه ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز فهرستی از افرادی را منتشر کرد که کشته شدن و بازداشت شدن آنها از بعد از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد ماه تائيد شده است. اين فهرست ها کامل نيستد و فقط اسامی تعدادی از اشخاصی را در برمی گيرد که شناسايی شده اند و تاکنون فقط اسامی ۴ تن از کشته شدگان را توانسته است شناسائی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فهرست اسامی کلا در برگيرنده ۲۴۰ بازداشتی است که ۲۹ نفر از آنها کسانی هستند که پس از بازداشت آزاد شده اند. ۱۰۲ نفر از بازداشتی ها از شخصيت های سياسی، ۲۳ نفر روزنامه نگار، ۷۹ نفر دانشجو و ۷ نفر از اساتيد دانشگاه ها همچنان در زندان بسر می برند. اين فهرست فقط دربرگيرنده اسامی ۴ نفر از شهروندانی است که کشته شده اند . هر چند تعداد کشته شدگان بسيار زياد است اما هنوز شناسايی و يا تائيد نشده اند. منابع دولتی تاکنون اعلام کرده اند که ۱۷۰ نفر قبل از ۲۵ خرداد و ۴۵۷ نفر در روز ۳۰ خرداد بازداشت شده اند و تاکنون ۲۷ کشته رسما اعلام شده است که اسامی آنها نيز تاکنون ارائه نشده است. ساير منابع ادعا می کنند که آمار بازداشتی ها و کشته شده ها خيلی بيشتر از اين هاست. با توجه به محدوديت های بسيار شديدی که توسط دولت اعمال می شود، امکانات کمپين بين المللی حقوق بشر برای تائيد بازداشتی ها و کشته شدگان بسيار محدود شده است.

بر اساس اطلاعات رسيده به کمپين بين المللی حقوق بشر، بسياری از اين افراد بازداشت شده که اسامی انها منتشر می شود توسط ماموران لباس شخصی در منازل يا محل های کار خود بازداشت شده اند و دربرگيرنده بازداشت شدگان در تظاهرات نيست. از انجا که بازداشت شدگان توسط ماشين های بدون آرم برده شده اند اين مسئله بی نهايت برای خانواده های اين بازداشت شدگان نگران کننده است که نمی دانند چه کسانی مسئوليت امنيت جانی اين افراد را برعهده دارد و پاسخگوست. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران هيچ گزارشی دريافت نکرده است که نشان دهد که به افراد هنگام بازداشت کردنشان احضاريه يا حکم جلبی ارائه شده باشد و همچنين خانواده بازداشت شدگان و دوستان آنها هنوز هيچ اطلاعاتی از محل نگهداری اين افراد دريافت نکرده اند.

ارون رادز؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره اين بازداشت شدگان گفت:" ما عميقا از اين که در اين بازداشت ها قانون رعايت نمی شود و نگرانيم. در حقيقت بازداشتی ها در وضعيت بی ارتباط با دنيای خارج نگهداری می شوند که احتمالا با شکنجه برای اخذ اعترافات اجباری ای همراه خواهد بود که ادعای مقامات را در مورد اين اعتراضات ثابت کند."

کمپين بين المللی حقوق بشر خواستار شد که همه بازداشت شدگان مرتبط با انتخابات و تظاهرات مسالمت آميز بدون اينکه هيچ اتهامی متوجه آنها بشود فورا آزاد شوند.

فهرست های مربوط به بازداشت شدگان و کشته شدگان در وب سايت کمپين بين المللی حقوق بشر در اين پيوند در دسترس است:
http://www.iranhumanrights.org/2009/06/list


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016