سه شنبه 16 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين مواضع ميرحسين موسوی: ما می‌گوييم دولت مشروعيت ندارد، تداوم اعتراض سياسی، هشدار نسبت به رويارويی نيروهای اجتماعی، پارسينه

عکس ها:محمد محسنی

ميرحسين موسوی پيش از ظهر امروز پانزدهم تيرماه در جمع دوستان خود با اشاره به انتخابات اخير رياست جمهوری گفت: در انتخابات مردم به هم کمک و اطلاع‌رسانی کردند و ايده‌ی هر شهروند يک ستاد را به خوبی اجرا کردند و در حال حاضر ستادی نيست ولی همه برای کمک و اطلاع‌رسانی به يکديگر وظايفی دارند که بايد آنها را به خوبی انجام دهند.توجه به چارچوب‌های قانونی برای ما اهميت فوق‌العاده‌ای دارد، وگرنه وضعيت ناخوشايندی در سطح جامعه خواهيم داشت و چه بسا مواجه شويم با اين‌که نيروهای ملی، مذهبی، قومی و قبيله‌ای در مقابل يکديگر قرار گيرند.
به گزارش پارسينه،در سالروز ولادت اميرالمومنان حضرت علی (ع) جمعی از دوستان و آشنايان مهندس ميرحسين موسوی برای تبريک عيد با وی در منزل وی ديدار کردند،موسوی ضمن تبريک سالروز ولادت حضرت علی (ع) با جمع حاضر به گفت‌وگو پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در اين ديدار با اشاره به انتخابات رياست جمهوری دهم اظهار کرد: در اين انتخابات اتفاق بزرگ و عميقی افتاد و کم شدن اعتراضات يا ساکت شدن آن، اصل قضيه را از بين نمی‌برد و من فکر می‌کنم که اين حرکت معترضانه ادامه پيدا خواهد کرد. در اين انتخابات، مشکلات نظام معلوم شد و خدا را شکر می‌کنم که اين مشکلات خيلی زود خود را نشان داد.

موسوی با اشاره به شعار هر شهروند يک ستاد و قطع راه‌های اطلاع‌رسانی درست در هفته‌های اخير، گفت: در انتخابات مردم به هم کمک و اطلاع‌رسانی کردند و ايده‌ی هر شهروند يک ستاد را به خوبی اجرا کردند و در حال حاضر ستادی نيست ولی همه برای کمک و اطلاع‌رسانی به يکديگر وظايفی دارند که بايد آنها را به خوبی انجام دهند.

رييس فرهنگستان هنر هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مشروعيت دولت اضافه کرد: مشروعيت دو نوع است؛ يک مشروعيت مشروعيتی است که برآمده از شرع است و نوع ديگر آن مشروعيت سياسی است. وقتی دولتی در چارچوب قانون شکل نمی‌گيرد در نظر مردم مشروعيت ندارد و اين مساله دولت را ضعيف می‌کند و حتی به سمت خشونت عليه مردم سوق می‌دهد. در حال حاضر مشکل اين دولت، مشروعيت سياسی دولت است که دولت را با مشکلات جدی در زمينه‌های داخلی و سياست خارجی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: همه‌ی دولت‌ها تلاش می‌کنند که مشروعيت بالاتری داشته باشند ولی در اين دولت مشروعيت به دليل عدم اعتماد مردم، زير سوال است و اين مساله دولت را در باطن ضعيف می‌کند؛ حتی اگر ظاهر خود را حفظ کند.

موسوی در ادامه درباره‌ی احتمال ديدار خود با خانواده‌های بازداشت شدگان روزهای اخير، تاکيد کرد که در تلاش است با اين خانواده‌ها ديدار داشته باشد و از آنها تشکر کند.

نامزد معترض دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با تاکيد بر اعتقاد خود نسبت به کار گروهی و تشکيلاتی خاطرنشان کرد: تصميم و تلاش دارم که با جمعی به صورت منظم و سامان يافته کار کنم و از اول هم عادت به کار فردی و تک‌نفره نداشتم.

وی هم‌چنين با تاکيد بر لزوم رعايت قانون اظهار داشت: ما می‌گوييم دولت مشروعيت ندارد چون آرای مردم را ندارد. ما بايد تلاش کنيم که از طريق حرکت در چارچوب قانون، اعتراض خود را نسبت به محتوای حرکت صورت گرفته نشان دهيم. در غير اين صورت مجبوريم در هر قدمی از خود يک ديگری بسازيم و اين چيزی نيست که به دنبالش هستيم.

موسوی تصريح کرد: اعتنا و توجه به چارچوب‌های قانونی برای ما اهميت فوق‌العاده‌ای دارد، وگرنه وضعيت ناخوشايندی در سطح جامعه خواهيم داشت و چه بسا مواجه شويم با اين‌که نيروهای ملی، مذهبی، قومی و قبيله‌ای در مقابل يکديگر قرار گيرند. ما دائم اعتراض می‌کنيم به اين‌که نظمی که شما از آن صحبت می‌کنيد از محتوا خالی می‌شود و اعتماد مردم را از دست می‌دهيد، در حالی که اعتماد مردم قوی‌ترين مولفه‌ی اقتدار کشور است. بنابراين ما هم‌چنان اعتراض و فعاليت سياسی می‌کنيم.

وی با بيان اين‌که اگر نظام نتواند راه‌هايی برای اين رفتارها باز کند خود را در معرض ساختارشکنی قرار می دهد، اظهار داشت: اگر دولت نتواند علامت‌ها را ببيند و با جريانات کنار بيايد با ساختارهای نيرومند مردمی مواجه خواهد شد. در اين صورت وضعيت کشور وضعيت سودمندی برای آينده نخواهد بود. حرکت من در داخل چارچوب‌های قانونی است. برای مثال شورای نگهبان بايد بی‌طرف باشد ولی اين شورا با همين وضعيت جانبدارانه حکم می‌دهد و ما به اين حکم اعتراض می‌کنيم.

در حاشيه‌ی اين مراسم، تنی چند از زندانيان و خانواده‌های آنها که در اين ديدار حضور داشتند با مهندس موسوی به گفت‌وگو پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016