پنجشنبه 25 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تدارکات ویژه، هشدارها و تهدید ها، فرنگیس حبیبی، رادیو فرانسه

هیچگاه نماز جمعۀ تهران چنین انگیزش و انتظاری را در میان طیف های مختلف مقامات و نیز جامعۀ مدنی بوجود نیاورده بود. علی اکبر هاشمی رفسنجانی پس از هشت هفته غیبت، فردا جمعه، در تهران خطیب نماز جمعه خواهد بود.

میر حسین موسوی گفته است که به صفوف نماز گزارن خواهد پیوست زیرا " پاسخ به دعوت همدلان و همراهان در راه صیانت حقوق مشروع زندگی آزاد و شرافتمندانه را بر خود واجب" می داند. محمد خاتمی در نشست انجمن باران به همه توصیه کرد که موسوی را در دانشگاه تهران تنها نگذارند. بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشین نفت و یکی از نزدیکان به موسوی می گوید در نماز جمعه شرکت می کند تا بار دیگر با"امواج سبز حضورمان بر شعور سیاسی ، عدالت خواهی ، مردم سالاری و ضرورت احیای مجدد راه امام راحل تأکید کنیم".

معترضان به نتایج انتخابات از چند روز پیش این نماز جمعه را فرصتی برای تداوم مطالبات و حرکت خود تلقی کرده اند ودر سایت های اینترنتی ضمن فراخوان به شرکت گسترده در آن، دستورالعمل های شرکت در این نماز جمعه را، از روش خواندن نمازگرفته تا نوع پوشش و حمل یا عدم حمل برخی اشیاء، به شرکت کنندگان ارائه داده اند. از جمله از آن ها خواسته اند علامتی سبز رنگ را با خود همراه داشته باشند. در این رابطه یکی از سایت ها نوشته است که سجادۀ سبز در بازار کمیاب شده است.

در طرف مقابل، یعنی در طیف اصولگرای هوادارمحمود احمدی نژاد، هشدار های جدی و کم و بیش آشکاری در خصوص محتوا و سمت و سوی سخنان هاشمی رفسنجانی داده شده است. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامۀ کیهان، در یادداشت خود، ضمن ابراز تعجب از"تب و تاب" اعلام زود هنگام خبر اقامۀ نماز توسط هاشمی رفسنجانی، می نویسد مخالفان دولت و مخالفان نظام می خواهند از این " فرصت " برای ابراز وجود استفاده کنند و " شعار های ساختار شکنانه ( بخوانید شعار های دیکته شدۀ محافل بیرونی) را مطرح سازند".او از "توده های عظیم مردم و خیل گستردۀ حزب الله" می خواهد نماز جمعۀ فردا را خالی نگذارند و "شعار های قاطع و بلند با مضمون پیروی کامل ازرهبر معظم انقلاب سر دهند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نمایندۀ اصفهان در مجلس نیز در مصاحبه ای با ایرنا هشدار داده است که سخنان رفسنجانی " زیر ذره بین دلسوزان نظام و همچنین معاندان داخلی و خارجی" قرار خواهد گرفت.او توصیه می کند که هاشمی رفسنجانی "به موسوی گوشزد کند که انتخابات در کمال صحت و سلامت برگزار شده است". محمد کریم شهرزاد در ادامه از هاشمی رفسنجانی می خواهد " با صراحت اعلام کند که مراجع قانونی می توانند هر سوء استفاده یا تخلف دیگر منتسب به بستگان و مسئولان را در چارچوب قانون دنبال و رسیدگی کنند". سجاد صفارهرندی، فرزند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در وبلاگ خود نوشته است " اگر موسوی و خاتمی به نماز جمعه می آیند شک نکنید که برای تکرار ماجرای فحش و کتک خوردن عبدالله نوری و مهاجرانی در تابستان 77 آمده اند و وقتی که به این نیت آمده اند معلوم است که این اتفاق نباید بیفتد". او با اینحال می گوید که هرگونه "لودگی و خودشیرینی نماز اولی ها باید میان موج خروش حزب الله مضمحل و منحل شود.

همزمان با نماز جمعۀ فردا در تهران، محمود احمدی نژاد همراه با شماری از اعضاء دولت در مشهد خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016