جمعه 26 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه (بخش نخست): اين نمازجمعه بی‌شباهت به نمازجمعه‌ هفته‌های اول انقلاب به امامت آيت‌الله طالقانی نيست، ايسنا


خطيب نماز جمعه تهران پيش از آغاز خطبه‌ها به نمازگزارانی که در دانشگاه تهران، اطراف دانشگاه و خيابان‌ها حضور دارشتند، تذکر داد:مراقب باشيد جايگاه و قداست نماز جمعه با اظهارات و شعارهايی که جنبه‌ عمومی و اصولی ندارد آلوده نشود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران تاکيد کرد: اين جايگاه مقدس سرمايه عظيم همه‌ دوران اسلام است و امروز جزء مهمترين ميدان‌های فضائل اسلامی و انسانی در کشور ماست.

وی با اشاره به در پيش داشتن سالگرد اقامه‌ اولين نمازجمعه در تهران پس از انقلاب اسلامی نيز اظهار کرد: اين نمازجمعه بی‌شباهت به نمازجمعه‌ هفته‌های اول انقلاب به امامت آيت‌الله طالقانی نيست که جمع زيادی از مردم با همه سليقه‌ها در آن شرکت می‌کردند. ان‌شاءالله بتوانيم از اين اجتماع برای حل مشکلات آينده کشور و ايجاد وحدت، همدلی، همراهی و حرکت در جهت اهداف انقلاب اسلامی که حرکت در جهت راهی است که پيامبر(ص) از طريق آسمان برای ما آوردند استفاده کنيم که اين نتيجه با صبر، تحمل و هوشياری به دست خواهد آمد.

وی با اشاره به اين‌که در سه بخش به ايراد سخن خواهد پرداخت، ادامه داد: بخش اول توضيح اساسی بر معيارها و اصول اسلامی است؛ اين روزها احساس می‌شود دشمنان اسلام درصددند حقانيت اسلام را زير سوال ببرند که البته موفق نمی‌شوند، اما ما وظيفه‌ توضيح و تبيين آن را داريم. در بخش دوم به اهداف اصيل انقلاب خواهم پرداخت که مردم برای آن جهاد کردند؛ انقلابی که امام(ره) بنيانگذار و موسس آن بودند و خون‌های مقدسی به پای اين شجره طيبه ريخته شده است. من بخشی از اهداف انقلاب را برای نسل امروز می‌گويم که بدانند ما با چه نيتی انقلاب را آغاز کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در بخش سوم هم به مسائل روز و شرايطی که در آن قرار داريم می‌پردازيم و راه علاجی را برای شرايط امروز می‌گويم که البته اين نظر خودم خواهد بود. اميدوارم ساير مسوولان هم به اين مساله فکر کنند و اين راهی باشد تا با ابهت و همدلی که تا اين‌جا رسيده‌ايم آينده را هم برای نسل‌های بعد طی کنيم.

وی با اشاره به سالروز بعثت پيامبر (ص)، گفت: در آياتی که در اين‌باره در قرآن وجود دارد، چند صفت برای پيامبر اکرم وجود دارد؛ اول اين‌که می‌گويد او از خودتان است. ديگر اين‌که آن‌قدر به شما مهربان است که هرچه به شما سخت و مشکل بگذرد بر او هم سخت و مشکل خواهد بود و در غم و شادی شما شريک است. ويژگی ديگر اين است که ايشان با حرص به دنبال منافع و سعادت شماست و قلبی مملو از رافت و رحمت برای نيروهای اسلامی که در خطه‌ تاريخ اسلام قرار می‌گيرند دارد.

وی با اشاره به بحث چگونگی شکل‌گيری نظام اسلامی، گفت: از معجزات بزرگ پيغمبر اين بود که موفق شد در آن دوران عجيب در منطقه‌ای کاملا جاهلی که يک مکتب‌خانه هم در آن نبود تعداد باسواد آن‌جا به اندازه انگشتان دست و پا بود تاسيس مکتبی را برعهده داشته باشد که پس از ۱۴۰۰سال قوی‌ترين مکتب انسانی دنياست و تا قيامت بايد همه‌ دنيا را اداره کند. اين از انسانی معمولی و درس‌نخوانده بدون سابقه حکومت‌داری و البته با راهنمايی خدا از طريق جبرئيل امين انجام شد. ايشان با اين شرايط توانست اين کار عظيم را انجام دهد.

رييس مجلس خبرگان ادامه داد: سه سالی که پيامبر در مکه بودند بيشتر به سازندگی کادر و نيروهای اصلی و ياران دسته اول خود پرداختند که البته زمينه‌ کار اجتماعی وسيع وجود نداشت.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به تعليم دين و افکار الهی از سوی پيامبر اسلام به مردم، گفت: در دو سال آخر، پيامبر کم کم راه‌شان به خارج از مکه باز شد و شهرت افکار ايشان به مدينه رسيد و در سال دوازدهم هجرت در ايام حج نمايندگان برخی قبايل با پيامبر آشنا شدند و بيعت کردند و نماينده‌ای نيز از پيامبر گرفتند تا دين را معرفی کند و سال بعد نيز افرادی از همه‌ قبايل آمدند و با پيامبر بيعت کردند.

وی خاطرنشان کرد: نتيجه اين شد که در مدينه زمينه‌ای مهيا شد و پيامبر(ص) بعد از فراهم شدن اين زمينه و پس از مساله‌ی ليله‌المبيت به مدينه رفتند و به عنوان اولين کار، زمين حلالی پيدا کردند و مسجدی را در آن‌جا ساختند که خود پيامبر مانند همه‌ مردم و در کنار آن‌ها کار می‌کرد. اين مجموعه پايگاه حکومتی پيغمبر بود و مردم گروه می‌آمدند و در آن‌جا با پيغمبر بيعت می‌کردند و در چنين شرايطی پيغمبر توانستند افکار اصيل اسلام را برای مردم توضيح دهند.

وی با تاکيد بر دو مساله‌ قابل توجه در اسلام يعنی خدا و مردم، اظهار کرد: آن‌چه می‌توانيم بر روی آن تکيه کنيم دو چيز است؛ يکی خدا و ديگری مردم که واسطه‌ بين مردم و خدا نيز انسانی از جنس مردم است که قرآن را آورده است.

هاشمی‌رفسنجانی تاکيد کرد: سر و کار پيغمبر اسلام در جامعه خود نه با زور بود و نه با قدرت بلکه با مردم بود و با همين مردم وفاداری جامعه را اداره و در مقابل دشمنان نيز ايستادگی کردند. کار مهم ايشان ايجاد الفت و وحدت بود. پيامبر با قبايل مدينه پيمانی بست و بعد به اديان ديگر پرداخت و بدين ترتيب يک وحدت مثال‌زدنی در مدينه به وجود آمد.

وی با اشاره به اين‌که " کار عميق‌تر پيامبر(ص) مطرح کردن بحث اخوت اسلامی و پيمان برادری ميان مسلمانان بود" گفت: اين مساله مدينه را به يک شهر متحد و نيرومند تبديل کرد به طوری که هفت، هشت سال طول کشيد تا مردم توانستند به امپراطوری‌های بزرگ دنيا طعنه بزنند. اروپا در آن زمان در قرون وسطی و وحشی‌گری زندگی می‌کرد و قدرت‌ها بر اساس زور، تبعيض و فساد بودند ولی پيامبر اين راه را بست و مبنای سازمانی ايشان تربيت جامعه‌ای متحد و خلاق بود.

وی اظهار کرد: خداوند از ابتدای خلقت آدم از علم سخن می‌گويد و به قلم قسم می‌خورد پس نمی‌توان انسان‌های عالم و جاهل را در يک رديف ديد. البته انسانيت اين‌ها مثل هم است اما فضيلت علم چيزی است که اين‌ها را از هم متمايز می‌کند.

وی افزود: پيامبر(ره) همواره در دوران حيات‌شان مراقب بودند هيچ حقی از افراد جامعه اسلامی ضايع نشود. آخرين حرکت پيامبر در روزهای آخر عمرشان مساله‌ای است بسيار پندآموز. ايشان چند ساعت بيشتر از عمرشان نمانده بود که به زحمت از حجره به مسجد آمدند و روی پله‌ منبر نشستند؛ با مردم خداحافظی کردند و گفتند اگر وعده‌ای دادم و به آن عمل نکردم بگوييد و خلف وعده‌ من را نگذاريد تا به آخرت موکول شود. اگر طلبی به کسی دارم بگوييد طلبم را بپردازند؛ چراکه نمی‌خواهم مطالباتم برای آخرت بماند. پيامبر بنيانی را گذاشت که امروز يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون نفر پيرو آن هستند.

رييس مجلس خبرگان با اشاره به آياتی از قرآن درباره‌ وحدت، گفت: در زمان پيامبر در سوره‌ آل‌عمران آمده که به ريسمان الهی متوسل شويد و بر محور آن متحد باشيد و متفرق نشويد. خداوند به نعمت خود دل‌های شما را بهم نزديک کرده است. در سوره‌ انفعال هم می‌گويد از نعمت‌های خدا ايجاد الفت بين دل‌های مسلمانان است و به پيامبر می‌گويد که نزديک شدن دل‌های مردم بهم کار خدا بوده است.

وی تاکيد کرد: پيامبر جامعه‌ متحدی ساخت و در سايه اتحاد پيروزی‌های عظيمی را کسب کرد اما در روزهای آخر عمرشان احساس کردند اين سرمايه‌ عظيم کم کم از دست می‌رود. امت دچار تفرقه می‌شود و افراد همديگر را به چشم رقيب و دشمن نگاه می‌کنند. پس از معرفی وصی و حادثه‌ غدير علائم اختلاف در امت اسلامی پيدا شد. پيامبر می‌ديد که هرجا اختلافی است هوی و هوس باعث می‌شود مردم مقابل يکديگر قرار بگيرند.

وی ادامه داد: ايشان از اين مساله اين‌قدر ناراحت بود که در روزهای آخر عمرش به بقيع رفت و خطاب به اصحاب خوابيده در آن‌جا گفت‌ گوارا باشد برای شما اين آرامش که نيستيد تا اين ابرهای فتنه و تيرگی‌هايی را که بر برادران و خواهران‌تان چيره شده ببينيد. پيامبر الگوی بشريت است و اين بهترين نمونه اداره‌ حکومت است که ايشان توانست از شهری کوچک و دور افتاده اين حکومت را بسازد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان خطبه اول نماز جمعه تهران تصريح کرد: پيامبر در کمتر از ۱۰ سال اين بنيان عظيم را ساخت و ما انقلاب‌مان را بر همين اساس آغاز کرديم و سعی کرديم اين اصول را در قانون اساسی بگنجانيم و همان راه را انتخاب کنيم. پس امروز هم وظيفه داريم در کنار اين درخت تنومند که خون صدها هزار انسان به پای آن ريخته شده و افراد زياد ديگری جانباز شده و يا سال‌ها در زندان‌های رژيم بعثی بوده‌اند، بمانيم که اين سرمايه‌ ارزان و آسانی نبوده که به دست‌مان رسيده و امروز بايد برای اين مساله فکری بکنيم.

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران در ابتدای سخنان خود در خطبه دوم، سالگرد شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع) را تسليت گفت و اظهار کرد: امام موسی‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌های خاندان بنی‌عباس بودند و هميشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسيدند. ايشان ملقب به کاظم يعنی کسی که غم و اندوه خود را می‌خورد و صابر يعنی کسی که مدام ستم می‌بيند و صبر می‌کند، بودند.

هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنان خود نسبت به کشتار اخير مسلمانان در چين نيز ابراز تاسف کرد و گفت: من به دولت چين عرض می‌کنم که از آن‌ها انتظار می‌رود بتوانند در مقابل مظالمی که به اين مردم وارد می‌شود کار درستی انجام دهند.

عده‌ای از نمازگزاران شعار مرگ بر چين سر دادند که هاشمی رفسنجانی گفت: شعار ندهيد. به دلايلی که شما هم می‌دانيد و شرايط خاصی که در خيابان‌های اطراف دانشگاه تهران حاکم است، از شما می‌خواهم که شعار ندهيد.

وی ادامه داد: ما دولت چين را دولت عاقلی می‌دانيم که در جهت توسعه کشور و مردم خود کار می‌کند و برادرانه به آن‌ها نصيحت می‌کنيم که اين برخوردها به صلاح آن‌ها نيست و بايد به فکر ارتباطات خود با کشورهای اسلامی باشند و ان‌شاءالله از اين به بعد شاهد ظلمی نسبت به مسلمانان در چين و ديگر کشورها نباشيم. مساله ديگر مساله عراق، پاکستان و افغانستان است که همچنان خون‌ريزی، فساد و درگيری در آن‌ها وجود دارد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه‌ سخنان خود به انتخابات اخير رياست جمهوری اشاره کرد و افزود: در انتخاباتی که انجام شد ما خيلی خوب شروع کرديم و رقابت خوبی شکل گرفت. چهار نفری که از نظر شورای نگهبان صالح معرفی شدند رقابت کردند و مردم هم به آزادی انتخابات اميدوار شدند و حضور بی‌سابقه‌ای داشتند. در اين شرايط همه چيز آماده‌ ايجاد افتخاری بزرگ بود که ما بايد اين افتخار را مربوط به مردم بدانيم و بايد از همه‌ آن‌ها تشکر کنيم که آزادانه آمدند و در انتخابات شرکت کردند ولی ای کاش همان شرايط تا امروز ادامه ‌داشت و امروز ما سربلندترين شرايط را می‌توانستيم در جهان داشته باشيم ولی آن‌طور که می‌خواستيم نشد.

وی با طرح اسن سوالات که " ما چه می‌خواهيم؟ انقلاب اسلامی چه می‌خواهد؟" خاطرنشان کرد: شما اين سخنان را از کسی می‌شنويد که از پيش از شروع مبارزات قبل از انقلاب که توسط حضرت امام آغاز شد، لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده است و صحبت از ۶۰ سال پيش است؛ ما می‌دانيم اساس تفکر امام(ره) چه بوده است. امام می‌فرمايند آن‌چه من می‌خواهم مردم است و هرچه می‌توانيد بايد تلاش کنيد تا دل مردم را به دست بياوريد.

وی با بيان اين‌که " امام(ره) مخالفتی نمی‌کردند که گروه‌ها و احزاب رقابت کنند" تصريح کرد: اين راه، راه پيغمبر(ص) بود که مردم را با ميل و اعتقاد خود پای کار بياورند و اين هنر امام بود که توانست اين کار را به خوبی انجام دهد. کمتر از ۲۰ سال بعد از آغاز مبارزات مردم آن‌چنان آگاه شدند که البته هزينه هم داديم ولی سودمان خيلی بيشتر بود. همين خيابان‌های پر از نيروهای حامی امام و معتقد، دولت مغرور و متکبر پهلوی را که آن موقع از ارتجاع و از شرق و غرب کمک می‌گرفت و به دليل بالا رفتن قيمت نفت، انبارهای آن‌ها پر بود، سرنگون کرد.

رييس مجلس خبرگان با تاکيد بر اين‌که "‌مبنای فقهی امام(ره) اين بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود و اگر مردم راضی نباشند حکومت اسلامی نخواهد بود" اظهار کرد: خاطرم هست که آن زمان روايتی از حضرت امام شنيدم که بعدها در مورد منبع آن تحقيق کردم و روايت بسيار جالبی است و مبنای استدلال امام بود. اين روايت می‌گويد؛ روزی پيغمبر اسلام بعد از غدير به حضرت علی گفت که تو ولی اين امت هستی. اگر ديدی اين مردم راضی بودند و تو را قبول کردند و با اجماع و اکثريت آمدند، ‌شما بپذير و متولی امر شو و اگر ديدی اختلاف کردند ولشان کن و بگذار هر کاری که می‌خواهند بکنند و خداوند برای تو راهی پيدا می‌کند که به اهدافت برسی. اين روايت بسيار معتبر است و ناقل آن سيدبن طاووس بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016